Tafelblad in padoek

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Ik heb een vraag ivm een tafelblad in padoek voor een buitentafel. Het zijn 5 planken die verlijmd zijn tot 1 blad.

1. Ik vroeg me af of het blad geolied moet worden zoals elk ander tafelblad, of is dit niet nodig voor padoek. Indien ik olie moet gebruiken moet dit dan een specifiek product zijn? En moet ik dit dan onmiddellijk aanbrengen of moet ik wachten tot het vergrijsd is?

2. Is het aangeraden om een v-groef in te frezen op de lijmnaden of is dit niet echt nodig? Klant wil liever een egaal blad

Bedankt voor de feedback
Wim
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Over welke olie nu de beste is zijn hier al heel veel verhalen geschreven. Het verbaast me wel een beetje dat je een blad aan een klant wil verkopen terwijl je van de afwerking nog niet zeker bent.
Wat wil je (de klant) voor een blad? Grijs en doorleefd? Of glimmend en 'als nieuw' gedurende jaren?

Wat betreft de v-groeven: wat zou daarvan het voordeel zijn, om ze er in te maken? Ik kan me voorstellen dat er gemakkelijker regenwater in blijft staan, maar dat lijkt me geen voordeel?
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Klant wil een tafelblad waar hij niet naar moet kijken. Zowiezo mat en vergrijsd. Ik zou opteren om er geen olie op te zetten maar loop je dan het risico om snel ringen en vetvlekken te hebben of valt dit mee met padoek?

Ivm de V groeven dacht ik net dat water mss sneller van het blad zou lopen aangezien een tafel toch nooit 100% pas staat
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hij moet wel heel scheef staan wil al het water uit die naden lopen, is dit niet het geval, mag jij raden waar juist het water blijft staan
geen kringen en onbehandeld hout gaan niet samen, hout is poreus, zet je er iets op, trekt het er in, of je het ziet, dat is een 2e
Voor de duurzaamheid kan het geen kwaad om een olie te gebruiken
Hoe heb je het blad verlijmd/gemonteerd ? kan het werken enzo want buiten gaat dat het echt maximaal doen
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
ok, dus geen V-groef
planken (27mm) zijn met koekjes verlijmd met Titebond 2.
Het blad wordt op een metalen onderstel geschroefd (op kop en in het midden), 1 schroef per plank met genoeg speling

heeft olie een effect op de vergrijzing?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste wimpie,

Een een tafelblad voor buiten zou ik zelf nooit verlijmen dat is vragen om problemen, liever een vrij werkende constructie.
Gegarandeerd dat een verlijmd blad niet vlak blijft althans dat is mijn ervaring ik zou gewoon losse plank delen met 5mm tussen ruimte als blad gebruiken dan werkt elk deel afzonderlijk en heb je er bijna geen omkijken meer naar.
Laat je de boel vergrijzen dan is het 2 x per jaar het hout schoonmaken met soda in water opgelost of groene zeep icm een harde boen borstel voldoende.
Een olie afwerking betekent minimaal 2 x in het jaar aanbrengen na de schoonmaak dit doe je alleen als je de houtkleur wit behouden.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
ok, dus geen V-groef
planken (27mm) zijn met koekjes verlijmd met Titebond 2.
Het blad wordt op een metalen onderstel geschroefd (op kop en in het midden), 1 schroef per plank met genoeg speling

heeft olie een effect op de vergrijzing?


Oei de lamello's (koekjes) gaan gegarandeerd doortekenen naar verloop van tijd (2 seizoenen) beter was een mes en groef verlijming.
Olie verdonkert de vergrijzing en dat word er niet mooier op.

Groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.