Kinderstoel uit Amerikaans noten

tchillywilly

Nieuw lid
30 nov 2017
5
0
Beste woodworkingleden,

Na de aanschaf van een tafelzaag en bovenfrees ben ik enkele weken geleden aan mijn eerste houtbewerkingsprojectje begonnen. Omdat ik hier best veel nuttige informatie gevonden heb, deel ik graag het resultaat met jullie.

De verstelbare kinderstoel is gebaseerd op een welgekend model, gemaakt uit notelaar en esdoorn. Als eerste project zonder enige ervaring in houtbewerking was het zeker een uitdaging gezien de verschillende technieken die ervoor nodig waren.

Het begon bij het uitkiezen van een plank uit deze stapel
IMG_20180202_142658.jpg

Heel wat meet-, zaag- en schaafwerk resulteerde in een stapel plankjes, klaar voor verdere verwerking.

De rechte en horizontale stijlen heb ik verbonden met een pen-gatverbinding. Dit vond ik 1 van de moeilijkere zaken omdat deze goed moesten aansluiten.
IMG_20180225_172557.jpg

Na het frezen van de sleuven voor de zitjes begint er al wat meer vorm in te komen
IMG_20180225_190420.jpg

De rugleuningen zijn gemaakt door ~ 2 mm dunne plakjes in een mal te lamineren
IMG_20180225_102431.jpg

En die komen er dan zo uit:
IMG_20180225_094112.jpg

Hier zie je hoe de zitplankjes zijn opgebouwd. Hier moest gelukkig nog een aantal millimeter afgeschaafd worden om enkele gebruikssporen uit te wissen :rolleyes:
IMG_20180301_192329.jpg

Schaven, afronden en schuren, schuren, schuren geeft al best een mooi beeld
IMG_20180301_212121.jpg

Als afwerking heb ik voor Watco Danish oil gekozen, wat een zeer mooi resultaat geeft. Momenteel staat er 1 laag olie op, hier komen nog 2 lagen bij.
IMG_20180304_094538.jpg

IMG_20180304_095630.jpg

IMG_20180304_094527.jpg

IMG_20180304_094503.jpg

Ondanks enkele (beginners)foutjes ben ik zeer tevreden met het eindresultaat!
 
Laatst bewerkt:

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
wowww, super gaaf!
En dat is je eerste project ooit? Super goed gelukt hoor, iwets om trots op te zijn
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
De welbekende trip trap stoel. Zeer mooi gemaakt, en al helemaal voor een eerste project! En de bies van esdoorn maakt het echt af.

Heb je de maten van een originele trip trap gehaald? Zo te zien heb je ook onderdelen ervan gebruikt als ik me niet vergis?
 
P

Pel

Guest
Mooie binnenkomer, goede hout keuze mooi stoeltje.

Groet Pel.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
E. R. G! Mooi maar ik moet even de safety nazi uithangen. Een echte triptrap heeft nog een extra kantelbeveiliging die je onder de poten dient te schroeven. Bij dochterlief zijn deze nodig gebleken… Eens ze een jaar of drie zijn (de kinderen, niet de kantelbeveiliging) mogen ze weer weggehaald worden (de kantelbeveiliging, niet de kinderen).
 
  • Haha
Waarderingen: janwillem

tchillywilly

Nieuw lid
30 nov 2017
5
0
Bedankt voor de complimenten!!

De maten zijn inderdaad overgenomen van een originele trip trap. Vooral voor de hoeken en rondingen was dit handig. De staven en schroevenset heb ik gewoon via de website van Stokke gekocht. Ik zie nu dat ze daar ook die kantelbeveiliging hebben, ik ga eens kijken hoe ik dat kan toepassen, bedankt voor de tip!
 

Henricus

Nieuw lid
3 nov 2012
7
0
Mooi project.is het onderdeel van een opleiding? (Gezien de houtvoorraad en de lamineermal). Knap werk
 

tchillywilly

Nieuw lid
30 nov 2017
5
0
Dit was geen onderdeel van een opleiding, ben er na veel lees- en opzoekwerk gewoon aan begonnen. De foto van de houtvoorraad is van bij de houthandel, de mal heb ik zelf gemaakt uit mdf platen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.