Eiken tuinhek

rienkvanommen

Nieuw lid
26 jul 2015
24
0
Dag woodworkers,

Mijn vorige project is nagenoeg af, tijd voor wat nieuws. Om het voor ons kind en hond uitdagender te maken de tuin uit te kunnen willen we een hek maken. Het gaat over een ruimte van 3.40m lang wat we af willen sluiten. Deels wil ik dit doen door een 'loopdeur' (looppoort?) voor het dagelijkse gebruik. Daarnaast komt ook een draaibaar deel, maar wordt alleen gebruikt indien nodig (inrijpoort?). Deze inrijpoort heeft tevens een wiel om hangen tegen te gaan (leek me slim....?). Ik zit nog in de ontwerpfase en heb geen idee wat de juiste benamingen zijn, maar mijn doel is om hout wat over is gebleven van de schuur te gebruiken = eiken. Hieronder een schets van de situatie.

IMG_20180304_223531.jpg

Het hek komt tussen twee muren. Ik wil aan beide muren twee eiken balken (15x15cm) monteren van ~1.00m hoog. De hekken zelf wil ik van 11 x 5cm en 11 x 7,5cm eiken maken. De verticale delen worden dan 11 x 7,5cm, de horizontale en schuine delen 11 x 5cm. Voor de afwerking denk ik aan horizontaal gemonteerde douglas schaaldelen.

Ik heb een aantal (ruim voldoende) duimheng en plaatduim die ik voor de twee deuren wil gebruiken. Daarnaast heb ik ook nog een overslaggrendel die ik wil gebruiken. Voor de rest dus overgebleven eiken balken 15cm x 15cm en ik heb nog een stapel eiken balken 12x12cm liggen en douglas schaaldelen.

Nu probeer ik in te lezen welke verbindingen handig zijn bij hekwerk. Graag maak ik het weer zou traditioneel mogelijk (pen en gat verbindingen). Ook houd ik mijn ogen open als we in ons naastgelegen bos lopen. Graag hoor ik ook jullie mening en ervaringen. Of misschien weten jullie wel handige linkjes?

Ergens las ik dat pen en gat verbindingen zonder nagels het beste is? Blinde pen en gat verbindingen? Daarnaast ben ik benieuwd of de basisvorm van mijn hek sterk genoeg is.

Groet
Rienk
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Denk er aan dat je bij eiken RVS beslag nodig hebt, anders zal het looizuur het beslag aantasten en ook zwart/blauwe vlekken in het eiken veroorzaken.

Verder vraag ik me af of het handig is de balken tegen de muur aan te monteren, voor de duurzaamheid van het hout is het nodig dat het goed kan ventileren/drogen.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Pfoeh... wordt die grote deur echt bijna 8 meter breed?! Ik vrees dat je dat niet knap bevestigd krijgt of er moeten wielen onder ter ondersteuning. Verder hoop ik niet dat het ooit hard waait als je met die deur in de hand staat. Onze poort is nog geen 4 meter en dat is al een dappere onderneming met windkracht 8. Maar ik zeg dit uiteraard zonder gehinderd te worden door enige technische onderbouwing, dus wie weet kan het prima ;).
 

rienkvanommen

Nieuw lid
26 jul 2015
24
0
Bedankt voor de reacties. Zal het uitslaan ook van toepassing zijn als ik de scharnieren een laag lak geef? De duimheng zal in directe verbinding staan met douglas, wat aan die kant vh hek dient als afwerklaag. Zou ik alleen RVS bouten en moeren moeten gebruiken, lijkt me?

De grote deur moet ongeveer 1.80m worden. Het is mijn handschrift die je op het verkeerde been zet, denk ik;-)
 

Spasta

Nieuw lid
29 jul 2014
3
0
Bedankt voor de reacties. Zal het uitslaan ook van toepassing zijn als ik de scharnieren een laag lak geef? De duimheng zal in directe verbinding staan met douglas, wat aan die kant vh hek dient als afwerklaag. Zou ik alleen RVS bouten en moeren moeten gebruiken, lijkt me?

De grote deur moet ongeveer 1.80m worden. Het is mijn handschrift die je op het verkeerde been zet, denk ik;-)

Ik had ook 7.8m gelezen.
Verhouding van 1.8 tov 1.1 deur geeft een wat vertekend beeld :).

Ik heb hier helemaal geen ervaring mee dus kan er niets over vertellen maar ga het wel met veel interesse volgen!
Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.