welk materiaaal en hoe bevestigen vakkenkast

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
hallo,
Ik heb een opdracht gekregen om voor een zolderruimte een vakkenkast te maken.
De kast komt vast tegen een wand aan te staan. De vakken moeten open zijn zodat je de muur erdoorheen ziet.
Het doel v/d kast is opslag boeken en tijdschriften (dus zware last).
De afwerking moet hoogglans wit zijn. De afmetingen zijn grofweg 2700x2500x30 (bxhxd)

Nu heb ik drie vragen:
1) Wat voor konstructie is de meest handige. De liggende en de staande delen voor de helft infrezen zodat de zaak in elkaar geschoven kan worden en het geheel een stevig geheel wordt? Of toch anders? (het lijkt me de meest voor de hand liggende optie, alleen zie ik op tegen het vele freeswerk. Mogelijk zijn er betere ideeën).
2) Hoe te bevestigen aan de muur? Het kan natuurlijk met ijzeren hoekstukken maar dat is niet echt professioneel te noemen...
3) Wat voor materiaal zouden jullie gebruiken. Ik gebruik standaard voor dit soort werk MDF, mijn twijfel zit echter in de stevigheid bij zware belasting. Overigens moeten onder in de kast een aantal groten laden komen met (waarschijnlijk) paneeldeuren. Ook die worden hoogglans wit.
Wie heeft tips...
Groet,
gandel
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Gezien de wens om een hoogglans witte afwerking toe te passen zou ik gebruik maken van MDF met lakdraagfolie. Scheelt veel werk omdat je afgezien van de dikte kanten niet hoeft te gronden en om de kosten hoef je het niet te laten. Als je dat doet kun je de overspanning niet te groot maken vanwege de nare eigenschap dat MDF tamelijk slap materiaal is. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de gebruikte materiaal dikte. Alhoewel dikker MDF niet veel stijver is. Grote overspanningen kun je wel maken door "sandwichplanken" te maken. Verder gewoon lamello's en zorg dat je de componenten gemakkelijk boven krijgt! :)
Succes, Tjalling
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@gandel69,
Een rek of kast zonder rug; de rug maak juist deel uit van de sterkte en zeker van de stabiliteit.
- die 2,7m opsplitsen in 2 of 3 delen (afhankelijk van je deurtjes)
- voor de stabiliteit, de mogelijkheid voorzien om de rek(ken) blind te bevestigen aan de muur (ergens bovenaan).
- de afstand tussen de verticale staanders niet meer dan 50 cm(of 45).
- diktes: horizontaal boven, rondom de onderkast en alle verticale staanders 24mm of meer, de leggers 18mm
- alles uitfrezen (moet niet veel zijn, 2mm id voldoende) en verlijmen
- eventueel geen mdf maar multiplex gebruiken (is wel heel wat duurder)


Dit is hoe ik te werk zou gaan, er zijn waarschijnlijk forummers met meer ervaring, in elk geval een mooie uitdaging.
 

tuoh

Oud hout
Er zijn verschillende opties om een dergelijke kast te maken, hier is er één van.

Maar bij alle opties, deel de kast op in verschillende elementen, bij zwaarbelaste schabben uit MDF tot ong. 600mm breed opdelen. In het voorbeeld word dat 2700mm:4 = 675mm totale breedte per element, bij het gebruik van 18mm plaat word de schablengte dan 675-36= 639mm :D
Maak vier corpussen van 675mm br en 2500mm hgte en alles uit 18mm plaat gezaagd.
Schroef per element 2 zijden plus onder- en bovenkant te samen, eventueel al voorzien van een plint.( laat de zijden doorlopen tot de vloer en plaats de plint terugliggend tussen de zijden) Hou wel rekening met een eventueel scheefliggende vloer.
Voor de schabben voorzie je schabdragers, ongeacht de lading op de schabben zijn die inboor schabdragers ruim voldoende sterk om het boeltje te dragen.

Het onderste schab dient dan tevens als afdekking voor de onderliggende schuiven, of als bovenblad voor een gesloten kastje. ( dit schab kan eventueel ook vastgeschroefd worden tijdens de assemblage)

Eens de vier elementen samengesteld zet je ze op hun plaats, je ziet nu dat de gemeenschappelijke zijden 2x18mm= 36mm dik zijn. Al wat je nu nog moet doen is aan beide buitenzijden een bijkomend decorpaneel tegen de enkelvoudige zijden te lijmen, te schroeven, of te spijkeren. Het eindresultaat is dan een open kast waarbij de verticale delen alle 36mm dik zijn, terwijl onder- bovenkant en schabben alle 18mm dikte houden.
Door de plaatsing van de bijkomende decorpanelen stop je ook de laatste schroeven weg :D en je eindigt met een strak geheel, zonder al te veel werk.
Het bevestigen gaat inderdaad het best met metalen winkelhaken, maar plaats eerst de kast eens los tegen de muur, schrijf de bovenkant van de kast af op de muur, neem de kast terug weg en boor de winkelhaak vast op de muur op een zodanige manier dat er één been van de winkelhaak achter de zijde valt. Zijn alle winkelhaken geplaatst dan schuif je de kast terug op zijn plaats en kan je het horizontale deel van de winkelhaak vastschroeven op de kopkant van de zijden :D van in de kamer is deze bevestiging onzichtbaar, en toch heel sterk. Bij deze oplossing moet er wel vooraf een uitsparing gefreest worden langs de rugkant van de zijden, anders vallen de zijden niet mooi tegen de muur.
Bij deze constructie heb je dus geen verbindingen, bijna geen freeswerk, terwijl alles toch mooi en sterk samen te bouwen is.
Wat ik ook wel eens doe is bij alle zijden in de lengte een sponning te frezen of te zagen van 2,5mm x 5mm diep, staan de zijden nadien samen dan heb je in het midden telkens een doorlopende groef van 5mm breed en 5mm diep, dat stopt de naad weg, en de zijden tonen slanker. Het is ook mooier om de onder- en bovenkanten, en de schabben een 30mm te laten verspringen op de zijden.
Dus zijden 330mm diep, de rest word dan 300mm diep.
De voorgestelde voorgelakte Mdf plaat is inderdaad de beste optie.

Pff, wat een uitleg, ik hoop dat het toch wat duidelijk geworden is.


Mvg,

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Heren,
Dank voor de uitleg.
De tip van MDF met folie is heel handig. De bouwmarkt heeft dat volgens mij niet, maar een houthandel denk ik wel. Tot op heden schilderde ik me suf :(
De constructie van André spreekt me zeer aan. Het lijkt me een handige optie die vlot te fabriceren is.
Wat ik nog niet verteld had is dat de kast ook bedoeld is om (cv + water) leidingen weg te werken, maar dat kan ik wel inpassen.
Dus heren nogmaals bedankt.
Ik zal het resultaat hier (hopelijk) binnen niet al te lange termijn posten.

gandel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.