zwaluwstaart sjabloon

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Gisteren een sjabloon gemaakt voor zwaluwstaarten. Ik blijf het toch lastig vinden om recht te zagen. Van een stukje palisander een sjabloon gemaakt. Nou is dat op zich niet bijzonder, maar wat er handig aan is is de brede onderkant. Je kunt hem nu makkelijk altijd onder de te zagen staart vastmaken. Bijvoorbeeld in je bankschroef.

En het werkt fantastisch.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Hemski,

Ik heb nog eens rustig de vergrote foto's bestudeerd en zie nu dat je hulpstuk niet alleen voor het aftekenen bestemd is, zoals ik in eerste instantie dacht, maar vooral een hulpmiddel voor het zagen is. Zo te zien is het resultaat goed. Je hebt ze met een kapzaag gezaagd, zo te zien. Is het hulpstuk volgens jou ook met een Japanse zaag te gebruiken?

Groet van Fons
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Hallo Athanor,

Ik gebruik het sjabloon inderdaad voor beide doeleinden aftekenen en begeleiding van de zaag. Eigenlijk hoef ik niet meer af te tekenen, behalve de shoulder lijn en het uitzetten van de staarten met een passer.

Heb een kapzaag gebruikt, maar volgens mij kan het prima met een japanse trekzaag.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Donders mooi stukje hout heb je daar voor gebruikt Hemski. Is het deel dat op het kopsehout ligt dik genoeg? Ik zie dat je een zaag gebruikt met maar heel weinig setting, maar als je het blad aanlegt tegen je hulpstuk zaag je in principe bij je hulpstuk weg, als je begrijpt wat ik bedoel. Als het bovenste deel dikker maakt wordt de fout kleiner, of ben ik te theoretisch en maakt het niet uit? Was je probleem om haaks tov de bovenkant te zagen, of zaag je niet in een rechte lijn naar beneden?

jaap

ps waar blijven de foto's van dat machtige mooie 1e prijs kistje???
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Nu we in een tijd belanden dat de doehetzelver zwaluwstaartzaaghulpstukjes in Palissander gaat uitvoeren zou je kunnen zeggen dat we het grootste leed wel hebben gehad en de gepassioneerde houtwbewerker weer als een Phoenix herrezen is uit de as van verbrand spaanplaten meubelen om ook hier de boodschap van kwaliteit te brengen. Kwaliteit die ergens anderas begint en in werk en product gematerialisserd wordt. Maar alle gekheid op een stokje, ziet er goed uit hemski! Ja, lijkt me wel iets voor een zaag met vrijwel geen zetting. Japannertje of Lie Nielsen?
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
@ Jaap,

Je hebt gelijk Jaap, ik gebruik een zaag met weinig zetting en het zou nog makkelijke zijn als het sjabloon dikker zou zijn. Ik heb met name moeite met het haaks zagen van boven naar beneden. Dus niet in een rechte lijn naar beneden. Zal wel een afwijking in mijn ogen hebben. ik ga binnenkort experimenteren met een spiegel, die ik tegenover mij op de werkbank zet, zodat ik kan zien wat er fout gaat. Moet zeggen dat het lang niet altijd zo is maar met name als het al laat is en ik er al een dag op heb zitten. Het is immers een hobby en gebeurt daarom allemaal in de vrije tijd. Anyway, voor dit moment werkt het, maar uitsluitend voor de staarten en voor de pinnen ga ik nog een toeltje maken.

@ Dopeling,

Je bent weer goed op dreef Dopeling. Je kan echt heel goed schrijven! ;)
Gebruik idd een LN dovetail zaag. Het is toch een feestje al dat mooie gereedschap en die mooi houtsoorten. :)

Wat het kistje betreft, hoop ik dat Baptist binnenkort een boekje gaat uitbrengen met de foto's en verhalen die iedereen erbij heeft geschreven. Vrijdag ga ik naar mijn goede vriend in Amsterdam aan wie ik het kistje heb gegeven. Ik zal dan meteen wat beter foto's maken dan die ik er nu an heb. Daarna zet ik er een paar of deze site.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.