Kumikozaiku

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik ga een aantal (veel) kleinere projectjes maken die ik in die topic zal posten. Zodoende spam ik niet alles onder :p

De bedoeling is om deze technieken eigen te maken om vervolgens een wandbord te maken waarin de vele verschillende patronen gepresenteerd zijn. Alle patronen worden in de Mitsu kude (3-weg verbinding) tot elkaar gebracht.

Om te beginnen met de Yae Asanoha:

IMG_20180301_200608 2.jpg

Gebruikte houtsoorten zijn Linde en Mahonie. De kleine stukjes hebben een lengte van 22mm en uiteraard is alles met de hand gedaan. (nou ja, met zagen,schaven en beitels want mijn nagels zijn niet zo scherp ;))

Nog niet perfect maar voor het eerste resultaat zeker niet slecht.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Ik vind dit heel mooi , Martijn . Zeer apart , ook nog nooit gezien . Is alles hier op de foto al gelijmd ? Wat zijn de maten van de latjes zoals dikte x hoogte , om een beter idee te krijgen van het geheel . Wat is de afmeting van het kunststuk zoals hier getoond ?


.Japans kunstwerk.JPG Hoe zit dat hier precies , houdt het daar voor ieder latje op bij de kruising of is er een soort half verband ? Beetje moeilijk om het goed te beschrijven .
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank je Jan.

Alle lichtere delen zijn verbonden in een 3-weg verbinding, de donkere delen zijn daar tussen geklemd. Alles zonder lijm.

Totale hoogte is 117mm, de breedte 194mm. De uitstekende delen niet meegeteld.
De latjes zijn 12*3mm.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Altijd erg fraai die kumiko’s...... persoonlijk ben ik niet zo’n fan van het gebruik van meerdere soorten hout maar het kan wel werken.

Dat er toch nog flink wat hoekjes niet helemaal aansluiten valt in mijn optiek ook net iets teveel op (geen afbreuk aan je werk, maar ik ben ook meer dan kritisch op mijn eigen resultaten die slechts zelden geen fouten hebben).

Maar een leuk onderwerp, ben benieuwd naar het vervolg.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@GH1, toch kan een verschil in kleur een hele hoop doen in de sfeer van deze patronen. Dit zijn slechts wat oefen projecten, vandaar de houtsoorten maar een esdoorn en noten zijn twee soorten die erg mooie contrasten op kunnen leveren. En ja, de kleine gaatjes die in de verbindingen zijn gevallen is een kwestie van oefenen op precisie. Het stoort me ook maar dat het feit dat dit een eerste keer is op dit patroon geeft me veel voldoening op de toekomst. Het kan alleen maar beter worden!

@Geck0, tof! Het valt niet mee om deze verbinding strak te krijgen maar oefening baart kunst. Let vooral op de manier waarop je de zweihaak gebruikt, deze is cruciaal in deze verbinding! Succes!

@LittleArt, Hahaha, niet gekocht maar ontwikkeld. Deze manier van houtbewerking is bijna meditatief, bijna omdat er ook veel frustraties bij komen kijken als het dan toch niet lukt. Desalniettemin is het een overgave, een passie, een toewijding van mij om dit te gaan doen. Het mooie van dit alles is dat de hoeveelheid precisie die dit met zich meebrengt ook te gebruiken is in andere manieren van houtbewerking.
 
P

Pel

Guest
Fantastisch Martijn, ik sta er versteld van hoe jij deze prachtige variaties van Japanse kunst, met deze miniscule kleine stukjes hout maakt.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.