Eiken dressoir voor mn ouders

M

Milo-vs

Guest
Hallo Allemaal,

Inmiddels al een jaar geleden, maar toch vond ik het de moeite waard om het een en ander met jullie te delen.


Voorgeschiedenis
M'n ouders hadden naar aanleiding van hun nieuwe eiken tafels de stap genomen om te zoeken naar een bijpassend dressoir. Dit was gelukt en zodoende hebben we een kast opgehaald bij een marktplaats aanbieder. Massief eiken. Er zat een witte was op, en die moest er af. Dus ik ben vrolijk aan het schuren gegaan tot ik ineens op een vreemde plek uitkwam. Verrek het was gewoon gefineerd... Niks massief aan. Het was best netjes gefineerd en mij ontbrak de kennis om dit van tevoren zodanig te herkennen.
Al goed de wereld stort niet in, hoe gaan we het oplossen. Tja mn ouders wilde wel een massieve kast, dat was waar we voor gingen. Alles wat massief de fineer afgeschuurd en dat wat spaanplaat was de deur uit gedaan. Dan hou je niet veel over kan ik je vertellen...
4 nieuwe poten besteld, planken, nieuw hangwerk (softclose) en aan de slag. Uiteindelijk is er wel besloten om eiken multiplex te gebruiken voor de bodem, tussenschotten en kleine plaatjes in de zijkanten, werd allemaal toch wel erg prijzig. Hij is nu een stuk massiever in ieder geval. Hieronder een kleine impressie aan de hand van foto's.

De bouw van de zijkanten/ poten
IMG_2492.jpgIMG_2494.jpgIMG_2495.jpgIMG_2497.jpg



Hier maken we het frame af en schroeven we de achterplaat er op. En ja de sponning in de achterpoten heb ik te ver doorgefreest. Boeh..
IMG_2507.jpgIMG_2516.jpg


De maak van de deuren.
IMG_2521.jpgIMG_2520.jpg


Bijna af, er komt nog een bovenplaat op en twee lades er in.
Unknown-1.jpg

Blad liet nog even op zich wachten, tweede lade was op moment van de foto bijna af...
21762235_730150553840175_8290104094200135901_n.jpg


Helaas heb ik geen foto van het totaalplaatje zoals het nu is. Ergens is er ook iets mis gegaan bij het rechter deurtje. Deze gaat snel iets krom. dus wellicht dat ik die nog eens beter ga bekijken en eventueel iets verbouw. Sowieso heb ik er aan gedacht de deurtjes nog te "stutten" aan de achterkant. Uiteraard met sleufgaatjes.

Groeten,

Milo
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Mooi gedaan! Sowieso heel leuk om dat zelf te kunnen doen.

Hier is hetzelfde gebeurd: een 'Massief' eiken dressoir via marktplaats gehaald.
In ons nieuwe huis was hij wat te geel, dus mijn idee was compleet afschuren/schrapen en opnieuw in de lak.

Bleek het gefineerd spaanplaat te zijn... Zelfs de kopse kanten zijn met kops gefineerd... Ik sta versteld.
Deze staat nog in het huis, afwachtend op wat ik ga doen: een nieuw korpus maken uit massief eik of de kast verkopen en een nieuwe halen.
Ik heb een klein stukje fineer geschuurd maar de structuur is gelijk weg...
 
M

Milo-vs

Guest
Dankje! Ben er ook wel wijs mee.. Veel van geleerd ook. Sinds een half jaar zitten mijn vriendin en ik in ons eigen huis en ben ook hier alle meubels zelf aan het maken. Tafels zijn klaar, ben aan het wachten op het hout voor het TV meubel. Allemaal eiken. Heb hierbij bedacht dat ik het bovenblad en zijkanten in verstek wil gaan laten lopen. Nu komt alleen de invalzaag er niet helemaal doorheen dus zal een randje met de hand moeten doen. Kijken hoe ik dat het beste strak kan krijgen... Ben bang dat ik met schuren een bolling bij dat randje veroorzaak. Dat zou heel onhandig zijn. Aan het kijken of een blokschaaf me misschien kan helpen.

Was hier ook gedaan... Kopsekanten met kops hout fineren. Uiteindelijk meer werk aan gehad dan vanaf niks beginnen kan ik je vertellen :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.