Tafel met dun eikenhouten blad en slanke stalen poten

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Hallo forummers,

Na mijn laatste project ga ik iets nieuws doen in de zelfde stijl: een tafel met slank eikenhouten blad en stalen poten.

Dit is het ontwerp. De tafel wordt 220x90 cm.

dac1da20-ccfa-467d-b0c6-31fc8548dd32.jpg

Het tafelblad wordt vrij dun, ongeveer 3 centimeter. Om toch ervoor te zorgen dat het blad niet teveel doorbuigt wil ik het verstevigen met een profiel langs de onderkant wat voor het grootste deel in het blad verzonken is.

Mijn plan is om eerst het blad te maken om daarna profielen aan te brengen van staal net zo lang tot het blad sterk genoeg is. Ik hoop dat 1 profiel in het midden genoeg zal zijn. Ik denk nu aan een U profiel van 3mm staal van 100mm breed en 15mm diep, waarvan de omhoog stekende delen in het eikenhout verdwijnen.

Heeft iemand ervaring met zoiets? Volgens the sagulator buigt het eikenhout teveel door maar helaas kan ik niet uitekenen wat een eiken + staalcombinatie zou doen.

De poten wil ik laten buigen/lassen van 3 mm staal en dan poedercoaten. Ze worden op een stalen plaat (ongeveer 25x25cm) verzonken in het blad bevestigd.

Wie heeft ervaring met dit soort constructies? Ik heb in een aantal meubelzaken al onder de tafels gehangen, maar niemand lijkt het aan te durven zoiets te verkopen :)
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je gaat uit van 30mm en dan denk je dat het echt gaat doorbuigen? Ik heb zelf een iets andere construktie met een redelijk dikke rand eromheen, dus ik kan daar helaas geen echt antwoord op geven, wat ik wel heb gedaan waar je andere vraag over gaat is de poten eronder gezet met platen, de maat die jij noemt is vrij groot, maar dat heb je ook wel nodig omdat je meer schroeven zult moeten plaatsen, je zit met minder dikte en dus moet je door een groter aantal toch je krachten moeten opvangen.
Dit is een plaatje van hoe bij mij de poten eronder zitten:
20151121_125358.jpg20151121_125440.jpg
Dat zit er nu zo'n 2 jaar onder op deze manier en het geeft echt geen krimp.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Bedankt voor je input, fantic! Welke maten heeft je tafelblad en de strip? Dan voer ik ze in in 'the sagulator' om te kijken hoe dat zich verhoudt tot de theoretische sterkte van mijn blad.

Ik zat eraan te denken om rampamoeren te gebruiken om de poten te bevestigen, die hebben lekker dik draadeind en dan kan ik vaker (dis)assembleren zonder dat de schroefgaten te ruim worden. Waarschijnlijk kan de plaat wel iets kleiner dan 25cm ja.
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Volgens 'the sagulator' zal jouw tafel bij een puntbelasting van 100kg slechts 2,7mm doorbuigen. Dat is een stuk minder dan de 9mm die hij voor mijn specs aangeeft. Die extra dikte en randen hebben een behoorlijk versterkend effect!

Theorie daargelaten, ik zal het blad maken en dan proefondervindelijk vaststellen hoeveel versteviging er nodig is. Ik denk dat een enkel staalprofiel al veel zal schelen.
 

Fga

Actieve deelnemer
16 jan 2018
47
1
Bij dunne (tafel)bladen frees je best een stel bladspanners in, deze gaan het doorbuigen tegen.

Kan je dit even uitleggen hoe dit werkt? Ben ik wel benieuwd naar!

Trouwens: leuk hier een stadsgenoot tegen te komen! :)
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
tuoh, goed idee.

Ik had die bladspanners al gezien, maar ik vind ze eigenlijk behoorlijk duur (180euro voor een set). Staal is natuurlijk ook niet gratis, dus misschien moet ik gewoon accepteren dat het geld kost :p
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Met deze afmeting zul je hoe dan ook iets moeten doen om te blad te stabiliseren, en het gebruik van 4 “losse” poten zal dat alleen maar vergroten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.