nachtkastje maken a la Riviera Maison

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
Hallo allemaal,

Even een vraag:
ik wil deze kastjes gaan maken.

Dit zijn een paar foto's:

fullsizeoutput_d0c.jpgfullsizeoutput_cff.jpgfullsizeoutput_d02.jpgfullsizeoutput_d06.jpgfullsizeoutput_d09.jpg

Nu zit ik eerst met de keuze van de houtsoort. Dacht zelf aan 18 mm multiplex maar denk dat de kopse kanten niet echt mooi worden met die laagjes multiplex. Geen idee eigenlijk, nooit zoiets gedaan. Misschien met paar keer gronden en verven wel te doen (?).

Verder ziet het afschuinen van de bovenkant en onderzijde er wat uitdagend uit. Ik heb wel een bovenfrees (geen tafel) maar weet niet of het daar mee lukt.

Aan het gebruik van mijn terminologie merk je wellicht dat ik ver van een prof ben. Wil gewoon eens kijken of dit me lukt. Bovendien zijn die RM kastjes schreeuwend duur en wil ik ze op maat maken passend bij hoogte van mijn bed. Verder is het plan om die mandjes te kopen en kastje daar om heen te maken.

Hoe dan ook, alle tips zijn welkom! waarvoor alvast mijn dank,

groeten,
Rob
 

Bijlagen

  • fullsizeoutput_d0a.jpg
    fullsizeoutput_d0a.jpg
    24,7 KB · Weergaven: 329

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Je kan in plaats van multiplex ook kiezen voor grenen timmerpanelen van een bouwmarkt. Dan heb je geen kopse kanten die niet mee willen werken, en het frezen gaat ook een stuk netter dan in multiplex. Goed bewerkbaar hout dus.

De gefreesde randen zien er ook redelijk standaard uit, welke met een frees uit de hand goed zijn te maken. Al kan ik het op de foto's niet heel goed zien wat voor freesrandje erin zit. Maar hier hoef je geen freestafel voor te gebruiken. Het afschuinen van de randen kan je zelfs makkelijk op een zaagtafel doen ipv met een frees. Maar ik weet niet of je die hebt?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik vind €279 niet echt duur. Daar zit zo'n 40 tot 50% marge op. Inkoop is dat zeg €150.
Je zou ze van mdf kunnen maken. En dan 3 x schilderen (rollen) of spuiten. Succes.
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
thanks Jelmer! Heb geen tafelzaag, wel cirkelzaag, afkortzaag en lintzaag. Komt goed :)
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
Ze staan voor 400,- op marktplaats bobmartin. Bak geld voor twee van die k..kastjes maar ik snap het niet zegt mijn meisje....
Dat frezen gaat dat ook goed op MDF??
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik zou ook voor grenen of een goede kwaliteit vuren gaan.
In de USA gebruiken ze ook vaak Yellow popular, maar ik weet de Nederlandse naam niet.
Deze kastjes komen toch meer tot hun recht als ze van massief hout zijn gemaakt. MDF of multiplex vind ik meer voor moderne meubels.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Rob,
Groot gelijk dat je het zelf wilt doen!
Met een beetje aandacht gaat het er veel beter uitzien dan het RM origineel.
Jaren geleden heb ik ooit eens naar meubels van dat bedrijf gekeken, die waren in ieder geval toen de prijs echt niet waard.
Slecht hout en verschrikkelijk slordig in elkaar gezet.

Het afschuinen is helemaal niet moeilijk. Met een bankschaaf #4 of #5 prima en snel te doen. Kwestie van aftekenen en gaan met die schaaf. Ook voor de rest heb je geen duur gereedschap nodig. Prima met eenvoudige handtools te doen. Alleen voor de randen is een frees wel handig.

Persoonlijk zou ik grenen panelen kopen, vuren van de bouwmarkt in Nederland is meestal alleen geschikt voor de open haard.

Succes,
Hans
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Ik krijg er vreselijke jeuk van, maar dat terzijde.. Volgens mij is het hele RM idee gebaseerd op "recyclen" van oude meubeltjes. Dwz iets bestaands aanpassen met een buts krijtverf en een ketting en het is weer hip. Dat kan natuurlijk ook gewoon van scratch af gemaakt worden.. Het lijkt mij daarbij wel wenselijk dat het van massief hout gemaakt wordt.. De grenen timmerpanelen lijken mij dan ook de beste keus.. Of als je echt je best wil doen, eiken timmerpanelen. Dat laatste zou mijn persoonlijke keus zijn. Niet dat je er veel van terugziet, maar de wetenschap dat het van eiken is, zou voor mij al het verschil maken. Al is Grenen ook een prachtige houtsoort. Ruikt iig een stuk lekkerder met verwerken.. :)
 

robvdk

Nieuw lid
11 okt 2017
18
1
thanks voor alle tips guys! Ga vandeweek wel even kijken naar die grenen panelen, dat lijkt wel de algemene mening over houtsoort. Of eiken natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.