Schuurmachine dilemma.. ETS 150/5, BO6050J,...

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Aangezien het tijd wordt dat ik ga upgraden (gebruik momenteel een Hitachi SV13YB) heb ik al een aantal avonden zitten lezen en speuren op het forum en online, en was er intussen vrij hard van overtuigd dat de Festool ETS 150/5 mijn keuze ging worden. Vanmorgen las ik hier dan toevallig een oud topic over de Makita BO6050J. Net wat duurder dan de Festool, maar wel met geforceerde excenterbeweging (/rotex functie).

Is er iemand die ervaring heeft met deze laatste? Of gelijkaardige alternatieven?

Nog ter info: ik werk voor 90% met massief hardhout. Van tafels tot snijplanken tot rekken...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als je gaat upgraden, kijk dan eens naar Mirka. De Deros 650CV. Met Abranet schuurpapier.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb het recente topic over de Mirka en de Rupes ook doorspit, en moet toegeven dat het allemaal erg veelbelovend klinkt.. Maar ik ben vrijwel heel mijn machinepark aan het upgraden, dus ik probeer waar ik kan toch nog de prijs wat te drukken zonder heel erg aan kwaliteit in te boeten. Dus mij leken dan (bijvoorbeeld) de vernoemde schuurmachines wel goede opties. Scheelt in aankoop toch wel wat: de Festool 320€, Makita 360€, en dan de Mirka 590€.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Alleen ervaring met de ets 150/5. en de ets 150/3.... als ik maar 1 van de 2 kon kopen zou ik absoluut voor de 150/3 gaan. De 150/5 neemt weliswaar meer af, maar laat ook nare schuurpatronen achter. Na afwerking blijf je dit vaak zien. De 150/3 laat zelfs bij grovere korrel (120) vrijwel geen schuursporen achter.

succes!







Aangezien het tijd wordt dat ik ga upgraden (gebruik momenteel een Hitachi SV13YB) heb ik al een aantal avonden zitten lezen en speuren op het forum en online, en was er intussen vrij hard van overtuigd dat de Festool ETS 150/5 mijn keuze ging worden. Vanmorgen las ik hier dan toevallig een oud topic over de Makita BO6050J. Net wat duurder dan de Festool, maar wel met geforceerde excenterbeweging (/rotex functie).

Is er iemand die ervaring heeft met deze laatste? Of gelijkaardige alternatieven?

Nog ter info: ik werk voor 90% met massief hardhout. Van tafels tot snijplanken tot rekken...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb het recente topic over de Mirka en de Rupes ook doorspit, en moet toegeven dat het allemaal erg veelbelovend klinkt.. Maar ik ben vrijwel heel mijn machinepark aan het upgraden, dus ik probeer waar ik kan toch nog de prijs wat te drukken zonder heel erg aan kwaliteit in te boeten. Dus mij leken dan (bijvoorbeeld) de vernoemde schuurmachines wel goede opties. Scheelt in aankoop toch wel wat: de Festool 320€, Makita 360€, en dan de Mirka 590€.


jij betaald toch zeker geen 290 euro voor een koffertje ?
http://www.nonpaintstore.nl/nl/mirk...n=twenga&utm_medium=cpc&pk_campaign=twenga-nl

300 euro komt eerder in de buurt hoor

2e link is ook te duur, 110 euro voor een koffer en 1 extra schrijf
die schijven kan je van verschillende merken kopen (sia heeft verschillende soorten hard/zacht)


Als ik wilde besparen deed ik dat niet op machine maar eerder op de koffer, je kan goed zelfs iets maken (als is het maar een tijdelijke oplossing totdat er centen zijn om een koffer bij te kopen)
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zo klinkt de Mirka wel ineens veel aantrekkelijker, inderdaad.

Toxiq: Jouw link/prijs is volgens mij wel enkel voor de pneumatische versie? De elektronische versie komt bij dit bedrijf op 480€.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
jij betaald toch zeker geen 290 euro voor een koffertje ?
http://www.nonpaintstore.nl/nl/mirk...n=twenga&utm_medium=cpc&pk_campaign=twenga-nl

300 euro komt eerder in de buurt hoor

2e link is ook te duur, 110 euro voor een koffer en 1 extra schrijf
die schijven kan je van verschillende merken kopen (sia heeft verschillende soorten hard/zacht)


Als ik wilde besparen deed ik dat niet op machine maar eerder op de koffer, je kan goed zelfs iets maken (als is het maar een tijdelijke oplossing totdat er centen zijn om een koffer bij te kopen)
Mja, da's geen DEROS (en de pneumatische, zo blijkt nu)

En of je al dan niet een systainer erbij wilt is irrelevant als je enkel op prijs gaat vergelijken met de FESTOOL. Want dan gaat er bij de FESTOOL gewoon EUR50 of zo af (of whatever je er op de tweedehandsmarkt voor krijgt).


[EDIT]Goedkope MIRKA systainers (goedkoper dan TANOS en/of FESTOOL branded, voor een TANOS product, ik versta dat ook niet) haal je bij 123lack.de - ik haalde er een extra sysIII voor het schuurpapier.
 
Laatst bewerkt:

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Alleen ervaring met de ets 150/5. en de ets 150/3.... als ik maar 1 van de 2 kon kopen zou ik absoluut voor de 150/3 gaan. De 150/5 neemt weliswaar meer af, maar laat ook nare schuurpatronen achter. Na afwerking blijf je dit vaak zien. De 150/3 laat zelfs bij grovere korrel (120) vrijwel geen schuursporen achter.

succes!

Ik heb de 150/5 en laat bij mij absoluut geen schuursporen na. Vind het een fantastisch apparaat en gebruik hem het meest van al mijn schuurmachines.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Een goede schuurmachine had ik ook nog niet en heb een aantal weken terug een Delmeq 125 2.5 gekocht nog niet super veel gebruikt maar tot nu toe toch zeer tevreden.
Machine is lekker stil, niet zwaar en ligt fijn in de hand, de stofzuiger maakt meer kabaal dan de schuurmachine.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Alleen ervaring met de ets 150/5. en de ets 150/3.... als ik maar 1 van de 2 kon kopen zou ik absoluut voor de 150/3 gaan. De 150/5 neemt weliswaar meer af, maar laat ook nare schuurpatronen achter. Na afwerking blijf je dit vaak zien. De 150/3 laat zelfs bij grovere korrel (120) vrijwel geen schuursporen achter.

succes!

Ik heb de ets 150/5, en die laat hier echt geen vervelende sporen of patronen achter,.
 

Boess

Nieuw lid
19 nov 2015
6
0
Wat is eigenlijk het verschil tussen de Mirka Deros / ETS EC en de Festool Rotex 150 en wanneer zou je welke gebruiken (in de zin van sterke punten)? Ik ben ook in de markt voor een goede excenter, maar heb momenteel (en waarschijnlijk voor lange tijd) slechts budget voor 1 schuurmachine.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Voor mij is de kogel alvast door de kerk..

sdfsf.jpg

Ik ga uiteindelijk dan toch de Mirka aan de tand voelen, en kijk er alvast naar uit :) Bedankt voor de input iedereen, ik kan mijn appreciatie voor dit forum niet genoeg benadrukken!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Ik heb de ets 150/5, en die laat hier echt geen vervelende sporen of patronen achter,.

Even off topic:

@walters en Skybiker: Hee dat is interessant. Er kan natuurlijk zijn dat jullie schuurtechniek anders (beter) is dan die van mijn. Hoe verloopt jullie schuurproces?
ondergrond maakt bij mij niet veel uit, ik zie de problemen zowel bij gefineerde platen als bij massief hout, bij zachte houtsoorten en bij hardere houtsoorten.

Als ik een paneel verlijmd heb gebruik ik meestal eerst de ets 150/5 met korrel 100 (festool rubin 2) om de lijmresten te verwijderen en daarna de 150/3 met korrel 120 (festool rubin 2) om de oppervlakte licht op te schuren voor de eerste laag afwerking (meestal monocoat of skylt) Als ik hier de 150/5 gebruik krijg ik dus schuursporen.

Natuurlijk druk ik nooit hard op de machine, maar laat ik de machine en het papier het werk doen.

Als de topic starter graag wil dat dit gesprek elders wordt gevoerd zal ik een nieuw topic starten!


Groeten,
Rik
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Tuurlijk niet... We kunnen er allemaal uit leren. Ik heb het ook wel eens een keer gehad, maar bij mij kwam het doordat ik de machine met de papierkant op de werkbank neerzette.. Waardoor er vervuiling op het pad zat wanneer ik terug begon te schuren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Even off topic:

Als ik een paneel verlijmd heb gebruik ik meestal eerst de ets 150/5 met korrel 100 (festool rubin 2) om de lijmresten te verwijderen en daarna de 150/3 met korrel 120 (festool rubin 2) om de oppervlakte licht op te schuren voor de eerste laag afwerking (meestal monocoat of skylt) Als ik hier de 150/5 gebruik krijg ik dus schuursporen.
Groeten,
Rik

Ik denk dat je te grof schuurt, 120 is vrij grof, doordat je dan ook nog eens een grote uitslag neemt (5mm) ga je dat zien, waarschijnlijk door de kleiner slag zitten de sporen korter op elkaar en zie je het niet (minder?) voor afwerking zou ik toch eerder doorschuren tot 240 (dus na 120 de 180 en dan 240)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.