Welke frees gebruiken in CNC machine

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kan je weinig gericht advies geven, ik heb zelf elders een soort gelijk draadje, dan meer specifiek op een andere materiaal

Enerzijds zijn er meerdere wegen die naar rome leiden, anderzijds budget freesjes zijn (vaak) niet vergelijkbaar met kwaliteits freesjes
Dat gezegd hebbende, ik heb óók meerdere soorten bij Ali besteld, dat is prima om er feeling mee te krijgen en mits het juiste freesje ook zeker wel zeer acceptabele resultaten mee te behalen
Kwaliteits freesjes werken wel veel fijner, ik heb er een aantal waar ik alu/messing mee heb verspaand en dan merk je echt wel verschil

Wat naast het juiste freesje misschien nog wel meer van belang is, is de rpm van de spindel én de voeding, je kan dus met een dure frees belabberde resultaten halen en/of je frees om zeep helpen (verbranden) maar andersom (als alle parameters optimaal zijn) kunnen de parameters ook zeer acceptabel zijn

Tot slot, als je goeie freesjes/resultaten boekt ook even terugkoppelen, dan hebben wij er ook wat aan ;-)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Bert,

Voor massief hout en multiplex gebruik ik altijd 2-snijders.
Voor kunststof gebruik je het beste een 1 snijder.
Hier bestel ik (bijna) altijd mijn freesjes.

Succes en groet,
Jan
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Alvast bedankt voor de nuttige antwoorden. Ik onderzoek de suggesties verder. Nieuwe inzichten zijn natuurlijk altijd welkom.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Gebruik HM spiraalfrezen en liefst van een deftig merk, die gaan als een mes door de boter.

Helemaal met je eens, alleen kost een merk frees zomaar 10 x of meer de prijs van een alibaba frees. en dan doet een oeps moment best wel zeer.
Voor de iets grotere diameters reken maar op € 10 per mm , de kleintjes nog wel meer .
gisteren een oeps momentje met een 16 mm freesje , in 0.1 sec toch een frees die normaal rond de € 160 kost afgeschreven ,
 

Charly01

Nieuw lid
20 feb 2018
4
0
Hallo, persoonlijk ben ik zéér tevreden met mijn cnc snijgereedschappen . Die bestel ik in België online (zie link) https://www.merlierslijperij.be/producten/frezen/cnc-frezen/
Ik stuur die een mail let de te bewerken houtsoort en bieden mij verschillende opties en merken. Het laatst bestelde ik me een hard metaal spiraalfrees van Freud en daar ben ik héél tevreden mee, met deze week ik snel en zuiver.
Gr. C.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.