Marius stelt zich voor

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Mijn naam is Marius en ik haal al een tijdlang flink wat informatie van dit forum. Sinds gister heb ik mij maar eens geregistreerd en ik zal me dan ook even voorstellen.

In het verleden heb 2 jaar hout en meubilerings- college gedaan maar dit (helaas) niet afgemaakt wegens de wens om de wat meer theoretische kant op te gaan.
Ondanks dat besteed ik al mijn vrije uren aan metaal en hout bewerken.
Vanwege het vele werk aan houten en stalen zeilboten heb ik voor een student een aardig machine parkje weten op te bouwen:

Inca Major en kleine zaagmachine
Inca Injecta lintzaag en van dikte/ vlakbank
En sinds kort een Inca stationair frees welke ik heb omgebouwd van 3 fase naar 1 fase welke de serie compleet maakt.

Groeten!
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Marius, je zou eigenlijk even een apart topic aan moeten maken nu zit je in het topic van Rik.

Je zit goed in de stationaire machines voor een student, als je ook nog het nodige handgereedschap hebt dan heb je het goed voor elkaar.

Misschien dat de moderator het kan verzetten op de goede plaats?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Hoi Pel, Bedankt!
Had het niet door dat ik in iemand zijn topic zat. Zou mijn bericht verplaatst kunnen worden?
Groet!
 

Rikky

Actieve deelnemer
22 nov 2016
46
0
Welkom Marius!
Ben jaloers op jou machines! Hopelijk dadelijk in jou eigen topic zien we daar ook wat meer van!
Groet,
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ha, naast Rik nu ook Marius van harte welkom op het forum!
Mooi setje machinerie heb je staan! Weet toevallig dat een forumlid McAvoy87 nagenoeg dezelfde set van inca heeft staan, helemaal niet verkeerd!
 

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Ha, naast Rik nu ook Marius van harte welkom op het forum!
Mooi setje machinerie heb je staan! Weet toevallig dat een forumlid McAvoy87 nagenoeg dezelfde set van inca heeft staan, helemaal niet verkeerd!

Dank! Deze Inca set heb ik in de afgelopen 10 jaar bij elkaar gesprokkeld. Het begon met de Major zaagtafel waar ik per toeval tegen aanliep tijdens de restauratie van een houten zeilboot. Ik was onder de indruk van deze machine zodat inmiddels de hele serie in de schuur staat. Met als kers op de taart een haast ongebruikte stationair frees, die behoorlijk zeldzaam is.
Het mooie is dat daar 2m lange geleiders bij zitten die ook op de Major passen, net als de dwarsgeleider.
Groeten!

- - - Updated - - -

Als je even een PB naar Jefmen moderator stuurt die maakt het wel in orde.

Groet Pel.

Gedaan! Bedankt
 

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Is dat toevallig Marius uit almere ?

Ha Jeroen, ja dat klopt . Wij kennen elkaar van een ander forum. Blijft een bron van informatie zo'n forum en het is leuk om het e.e.a. te delen.
Ben inmiddels van plan om me wat meer op het werken met hout en metaal te richten, dus daarom hier ook maar aangemeld!
Wat zijn jouw bezigheden wbt met hout bewerken?
Groeten!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
oh....na het stukje eik dat ik bij je ophaalde wel een inhaalslag gemaakt
Kom eens een bakkie doen, ik stuur je een pb met tel nummer
 
Laatst bewerkt:

bergjeopbergjeaf

Nieuw lid
26 apr 2013
2
0
inca freesmachine van 3 fase naar 1 fase ombouwen

Hoi Marius,

Ik heb hier ook eenzelfde set Inca's staan en zelfs iets uitgebreider: Twee compact en twee major zaagtafels, inclusief álle accessoires, een splinternieuwe (!) vlak- en vandiktebank met de tersa messen (stond gewoon nog ergens in een loods in de kartonnen fabriekdoos en in het fabrieksvet te wachten op een nieuwe eigenaar, mazzel ik dus :)), de grote lintzaag (helemaal uit Duitsland gehaald), de stationaire frees en zelfs ook de uiterste zeldzame figuurzaag (buiten mijn eigen machine heb ik deze nog nooit ergens anders gezien).

Naar aanleiding van jouw voorstelling heb ik een vraag.

Ik las dat je de freesmachine had omgebouwd van 3 fase naar 1 fase. Ik zat daar zelf ook aan te denken. Mijn machine is ook nog steeds 3 fase en dat is eigenlijk niet handig. Ik dacht zelf aan het uitbouwen van de 3f motor en het in bouwen van een 1f motor. Maar misschien heb jij voor een andere oplossing gekozen. Kan je me vertellen welke oplossing voor jou goed uit werkte?

Alvast bedankt
 
P

Pel

Guest
Misschien dat je beter Marius een PB zend met je vraag, best mogelijk dat hem deze vraag ontgaat, of hij moet toevallig weer eens op dit topic klikken? Als er veel reacties binnen komen staat dit topic na een tijdje niet meer op, "nieuw op het forum" wel nog bij "Houtbewerkers stellen zich voor".

Groet Pel.
 

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Hoi Bergje... Leuk om te lezen! Hoe komt het dat jij zo fanatiek de schuur met Inca's gevuld hebt?
Vooral die van dikte is wel een mazzeltje inderdaad! Tegenwoordig zijn de prijzen van Inca's erg hoog en zijn ze incompleet.
Zelf was mijn freesbank aankoop ook een gelukje. Deze stond op een foto de op achtergrond waarop ik reageerde.
Hier heb ik 2,5m lange geleiders bij die ook op de Major passen, net als de bladverbreding en geleiders. En andersom natuurlijk.
Er stond daar ook een grote zwarte Inca zaagtafel, veel groter dan de Major. Ik wist niet van het bestaan ervan. Ook niet van een figuurzaag en de grote lintzaag trouwens.
Wat ik nu nog zoek is de lintzaag met integrale motor.

W.b.t. de ombouw, ik heb een 230v (B5 flens montage, asynchrone kooiankerrotormotor, 1,5kW, 2850 rpm, 19mm as) motor gekocht en ingebouwd. Let op de draairichting! Ik moest de rotor omdraaien.
Je kan ook de 380v motor met een frequentie regelaar gebruiken. Maar dat is veel duurder. Zit er bij jou ook een Leroy-Somer 2,2 kW in? Ik heb nu iets minder vermogen tot mijn beschikking maar vooralsnog genoeg. In mijn nieuwe werkplaats komt wel een 3 fase net, dan gaat de oude motor er weer in.

Groeten! Marius
 

bergjeopbergjeaf

Nieuw lid
26 apr 2013
2
0
Hoi Marius,

Ik had ooit een grote werkplaats, maar die heb ik moeten opgeven, nu heb ik een professionele werkplaats in mijn eigen appartement in "miniformaat", volledig ingericht met Inca, Festool en heel veel handwerkgereedschap.
Mijn keuze is toentertijd op Inca gevallen vanwege de ongelooflijke kwaliteit op een zo n klein vloeroppervlak. Ook hun systeemdenken zoals Festo dat toen en Festool dat nu doet, was van uitzonderlijk niveau. Tot op heden ben ik nog geen volwaardige concurrent tegengekomen.

Die zwarte Inca zaagtafel is echt een héle mooie zaagtafel: De Inca professional 341.033.06. Voor mij nu helaas een maat te groot. Maar wie weet..... :) Het is in principe gewoon de grotere broer van de Compact, Major, Master en Supermaster. Maar het is ook nu nog steeds een zaagtafel die qua precisie uitsteekt boven de huidige zaagtafels. Inca's´waren ook niet voor niets erg prijzig in aanschaf.

De klein en grote lintzaag zijn vrij bekend bij de serieuze meubelmaker. De figuurzaag kent bijna niemand en is ook in de allerlaatste periode van Inca ontwikkeld/gemaakt. Ze hebben ook grotere vlak/ en vandiktebank gebouwd maar die heb ik zelfs nog nooit "live" gezien en alleen in een folder.

Bedankt voor de info over de ombouw. Die kan ik zeker gebruiken.

Ik weet inmiddels heel wat van Inca, en heb zo'n beetje alle vakliteratuur erover, . Maar 2,5 meter lange geleiders kende ik nog niet. ik dacht dat ze niet verder gingen dan 2,0 meter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.