Scheppach HM2

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Hallo allemaal!

Een tijdje geleden heb ik via MP een scheppach hm2 aangeschaft. Deze week pas aan toe gekomen om te gebruiken. Een bekende machine voor velen als ik lees op dit forum. Nu zit ik met een probleem!
Het afvoerblad stond te hoog, die heb ik inmiddels laten zakken en opnieuw afgesteld. Alleen de machine schaaft rond! Ben wezen testen met een balkje van ong. een meter, alleen het balkje is net een hoepel, in het midden zit er een streep of 2/3 verschil. Naar mijn idee is het afvoerblad niet volledig meer vlak, zijn deze nog los beschikbaar?

Of is het een bekender probleem? Waar meerdere mensen al tegenaan gelopen zijn?

Alvast bedankt!
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Je afvoerblad staat dan te laag en je messen steken dan boven beide bladen uit, een goed afgestelde vlakbank mikt ook op een hele kleine hoepel vorming heb ik me ooit laten vertellen, maar meer in 10de mm over de lengte van de tafels.

Wat ik wel weet is, is dat het lastig is om ze goed te zetten, maar de tafels zijn zo klein dat ze waarschijnlijk niet zo krom zijn om ze niet meer goed genoeg te kunnen zetten.
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Bedankt voor je antwoord! Dat de boel te laag staat klinkt idd plausibel. Ik zal er weer even naar moeten kijken dan. Heeft iemand tips en tools om hem gemakkelijk af te stellen? Ik ben er al een poosje mee bezig geweest, maar ik vind het nog best lastig!
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Bedankt voor je reactie! Inmiddels heb ik hem goed afgesteld met behulp van jullie en YouTube. Alleen nu zit het vandikte bank gedeelte vast! Ik kon hem eerst gewoon omhoog doen en toen niet meer naar beneden. Alles nagekeken en kan niks geks ontdekken. Nu zit er geen beweging meer in!! Iemand al vaker tegen dit probleem aangelopen?
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Zitten aan de aandrijfzijde de geleider blokken voor aanbouwdelen misschien vast? Deze kan je smeren (of beter verwijderen als je ze niet gebruikt)
 

Bond

Actieve deelnemer
23 sep 2017
51
1
Heb hem gedeeltelijk uit elkaar gehad, en het probleem zat hem in de aanbouwdelen. Alles zat daar vast, maar het is opgelost;) Het vandiktebank gedeelte was ook niet goed, hij schaafde hol.
Wat bleek, de in hoogte verstelbare plaat was 1.5 mm hol in het midden. Weer opgelost dmv een 10mm dik plaatstaal erover heen te monteren. Die buigt niet meer door:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.