hoeken zagen aan/in dikke Azobe balken

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
IMG_20180216_155450_HDR.jpg

Ik wil graag een onderstel voor mijn kleine draaibankje. Daarvoor heb ik een aantal Azobe-balken nog staan, maat 15x20 cm.
Om daar een paar nette schagen uit te maken, moet er bovenaan een tweetal schuine zaagsnedes in, die samen een rechte hoek vormen, en onderaan moet het ook schuin afgezaagd worden, zie ook de schets, De zigzagstrepen in de linker balk zijn de zaagsneden. Volgens mij kan de basis wel wat smaller dan in de schets, het gaat om een draaibankje met 180 mm center hoogte :)

Ik heb de beschikking over een decoupeerzaag (helpt niet), een kettingzaag (lijkt me ook niet het aangewezen gereedschap) en een brandhout-lintzaag (daar krijg ik die balken niet goed opgetild, en recht zagen doet hij ook al niet). Of ik moet er met mijn nieuwe Hultafors handzaag in. Maar perfect recht zagen in kruisdradig extrahardhout zie ik niet gebeuren.

Heeft er iemand toevallig het juiste gereedschap hiervoor (en ervaring in de bediening daarvan) ergens in het midden van het land? Dan denk ik aan een bovenmaatse lintzaag met roltafel? Of een héle grote zaagtafel? Hoeft natuurlijk niet gratis, alles wordt er bot van.

Een andere tip is ook welkom!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Maar perfect recht zagen in kruisdradig extrahardhout zie ik niet gebeuren.


Een andere tip is ook welkom!

Ik denk dat dat met de juiste manier van werken en een scherpe schulp handzaag wel te doen is.
Eerst goed aftekenen, en dan met een mesje insnijden. Vervolgens met een beitel een zaag geleiding maken.
Dan met de schulp-zaag inzagen. Bij voorkeur een vijlbare zaag, want een geharde tand kan je na afloop wel weg gooien (denk ik).

Als laatste met een scherpe sponning schaaf, bv een 60 1/2 mooi pas maken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Is het niet een optie om een handcirkelzaag te huren, kost 20 euro per dag, zaagdiepte 85 mm. Is wel even uitzoeken om het netjes van 2 kanten te zagen, maar je hoeft niet met het hout te slepen, kunt het ontwerp ter plekke nog aanpassen en misschien heb je nog een ander zaagklusje wat dan ook gelijk mee kan.

jaap
 

tuoh

Oud hout
Dat word een "gewichtig" onderstelletje;)
Zelf zou ik die Azobé in de tuin gooien en wat naaldhout palen gaan zoeken voor de klus.
De stijfheid van het geheel moet toch komen van de constructie en niet van het (soortelijk)gewicht.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Tja, het azobé in de tuin gooien mag niet van Rijkswaterstaat, en naaldhouten palen heb ik zo niet voorhanden. Wel interessant is natuurlijk wat je hier precies bedoeld. Het gaat mij met name om het dempen van trillingen. Een superstijf onderstel wat niets weegt lijkt me daar niet aan bijdragen, net zo min als een kubieke meter kit (wel zwaar, niet stijf) dat zou doen.

Maar ik herinner me dat ik nog een AEG PS 305 DG heb staan, dus misschien moet ik maar wat ruimte vrijmaken en kijken of ik daarmee de beginnen kan zagen, en dan de rest met de hand doen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Maar ik herinner me dat ik nog een AEG PS 305 DG heb staan, dus misschien moet ik maar wat ruimte vrijmaken en kijken of ik daarmee de beginnen kan zagen, en dan de rest met de hand doen.

Een mooie polder oplossing ;).

Andre heeft een hele draaibank uit naaldhout gemaakt, schijnt goed te werken....

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zou ook een cirkelzaag nemen, even een geleider van wat multiplex in elkaar knutselen die over balk schuift, dan heb je het aan 2 kanten juist
met wat bladen van Ecotools zal je wel een eindje komen voor niet te veel geld
 

tuoh

Oud hout
Een dikke 15 jaar geleden is er eens getest welke van de volgende houtsoorten nu eigenlijk het beste zou scoren qua trillingsdemping bij een houten draaibank.

Er werden verschillende houten draaibanken gebouwd telkens hetzelfde ontwerp maar verschillend van houtsoort.
Getest werden ondermeer, beuk, oregon pine, eik, en yellow pine, alle houtsoorten die bij de meeste houthandels vlot te krijgen waren.
De test werd uitgevoerd door de ontwerper, en bouwer van de DID PRO draaibanken, en met de nodige meetapparatuur. Dus geen natte vingerwerk hier:p

Als beste in het lijstje kwam het exemplaar in yellow pine naar voor, deze houtsoort scoorde een stuk beter dan de rest. Om maar te zeggen, gewicht zegt niet alles.

Ps: mijn belangrijkste (en nog enig resterende) houtdraaibank is inderdaad een houten exemplaar gebouwd in yellow pine. En tot heden draai ik daar de meest diverse werkstukken op, tot houten schroefdraad toe:p Ben er zeker van dat een gietijzeren draaibank het niet beter gaat doen dan deze houten variant.
 
Laatst bewerkt:
Een dikke 15 jaar geleden is er eens getest welke van de volgende houtsoorten nu eigenlijk het beste zou scoren qua trillingsdemping bij een houten draaibank.

Er werden verschillende houten draaibanken gebouwd telkens hetzelfde ontwerp maar verschillend van houtsoort.
Getest werden ondermeer, beuk, oregon pine, eik, en yellow pine, alle houtsoorten die bij de meeste houthandels vlot te krijgen waren.
De test werd uitgevoerd door de ontwerper, en bouwer van de DID PRO draaibanken, en met de nodige meetapparatuur. Dus geen natte vingerwerk hier:p

Als beste in het lijstje kwam het exemplaar in yellow pine naar voor, deze houtsoort scoorde een stuk beter dan de rest. Om maar te zeggen, gewicht zegt niet alles.

Ps: mijn belangrijkste (en nog enig resterende) houtdraaibank is inderdaad een houten exemplaar gebouwd in yellow pine. En tot heden draai ik daar de meest diverse werkstukken op, tot houten schroefdraad toe:p Ben er zeker van dat een gietijzeren draaibank het niet beter gaat doen dan deze houten variant.

Ik kan niet meer op de naam van deze altijd pijp rokende man komen, maar hij was fascinerend om te volgen op zijn website. Van een nog steeds DID PRO gebruiker heb ik gehoord dat hij is overleden. Dat was ook in de tijd dat jij die mooie kopdraaibank maakte. Er gingen hele verhalen over hem, zoals dat hij met zijn eigen vliegtuig vloog en naar Amerika ging om aan WK houtdraaien mee te doen en te winnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.