bankschroef vlak met voorzijde werkbank of niet

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als ik kijk naar hoe je een bankschroef aan je Werkbank kunt vastmaken, zie ik twee varianten: de achterste bek vlak met de voorzijde van de Werkbank of de achterste bek vlak tegen de voorzijde van het blad zodat je werkstuk een paar cm los komt.
Bij een Video van Paul Sellers legt hij uit waarom hij zijn bankschroef niet vlak met de voorzijde heeft gemonteerd. Onder andere door zo te monteren kann hij serre Joints met vierkant profiel vast klemmen om daarmee weer iets anders vast te houden.

Maar wat zijn de theorien hierover? Mijn Werkbank is 2400mm lang, dus ik heb de bankschroef niet nodig om iets heel langs tegen de voorzijde te ondersteunen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het is smaak en wat je wilt.
Mijn bankschroef steekt uit en dat levert als voordeel op dat ik gemakkelijker net naast de bek een stuk hout kan afzagen zonder direct in de bank te zagen. Echter het heeft ook voordelen als je grote stukken direct tegen de bank kunt klemmen omdat je dan veel minder last hebt van vibraties. Kortom kijk wat je voor de toekomst verwacht. Je kunt de bek misschien altijd nog een keer gelijk trekken maar omgekeerd lijkt mij lastiger omdat je dan weer wat moet opvullen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.