Mijn oude omslagboor

A

Athanor

Guest
Tot mijn verrassing komt mijn broer deze week met een plastic tas met m'n oude omslagboor en een aantal slangeboren aanzetten. Kwam van een uithoek op zijn zolder...... Het is gereedschap waar we als tienerjongens in de jaren zestig mee werkten toen we onze zeilschouwen bouwden. Had al eens bij mijn zus gevraagd of zij nog gereedschap uit het ouderlijk huis had liggen, maar dat leverde niets op.

Mooi oudjaarscadeau hoor!

Fons


Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Re: Mijn oude booromslag

Heb ook nog zo'n stuk antiek liggen. Werkt uitstekend met scherpe boren, en je hebt wat meer controle dan met een boormachine.

...........Maar een elektrische is zoooo makkelijk.. ;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Re: Mijn oude booromslag

Prachtig Athanor! Als ik wat ouds in mijn handen heb of zie, denk ik onwillekeurig ook de mensen die het allemaal voor mij gebruikt hebben, en in jouw geval weet je dat.
Maar nu een ander mysterie; toen wij vroeger onze zeilschouwen bouwden?? Kun je daar niet es wat meer over vertellen??

jaap
 
A

Athanor

Guest
Re: Mijn oude booromslag

jaap zei:
Maar nu een ander mysterie; toen wij vroeger onze zeilschouwen bouwden?? Kun je daar niet es wat meer over vertellen??

jaap

Als daar belangstelling voor is -gezien jouw reactie wel- dan maak ik daar eens een afzonderlijk topic van onder de "scheepsafdeling". Maar dan ga ik eerst even speuren naar de oude foto's. Geïllustreerde topics zijn toch wel gewild merk ik. Dus: even geduld en wordt vervolgd!

Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Fons, een leuke vonds.
Moet ook nog zo'n oude handboor ergens hebben liggen met die slangen boren, die kwamen uit de oude gereedschapskist van mijn opa.
Heb als 16 jarige daar wel eens met een metaalboor daarin gaten geboord in metalen strippen, gewoon met het ronde handvat tegen de borst en drukken en draaien maar tot je een gat in het metaal had, na afloop had ik dan wel een rode ring op mijn borst van het drukken, maar ook een gat in het metaal. Heb toen een metalen bok gemaakt voor mijn tekenbord, waar ik jarenlang plezier van heb gehad.
Ad
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Handige dingen hoor. Vorig jaar nog wat gaten in mijn werkbank mee gemaakt. Was oorspronkelijk van mijn vader, en dateert (vermoed ik) uit eind jaren 50, begin jaren 60.

Attached files
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Toevallig heb ik van de week bij mijn oma oud gereed van mijn opa opgehaald. Daar zaten een stuk of 20 van die slangeboren bij. Nou hebben al die boren een vierkant taps toelopend uiteinde (net zoals op foto), die ik natuurlijk niet op een normaal boormachine kan gebruiken. Weet iemand of daar een universeel verloop stuk voor is, zodat ik deze wel gewoon kan gebruiken, of dat ik naar oude boormachines moet gaan zoeken, die wel grip hebben op die 4-hoek?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Mijn ervaring met dit type boor is dat een boormachine vastslaat. De schroef aan het uiteinde van de boor trekt zich te snel het hout in. Met de hand, met zo'n booromslag, kan je dan wel voldoende kracht zetten om het hout te verspanen, maar een boormachine trekt dat niet. In elk geval de mijne niet :)

Kijk even op Marktplaats, daar sterft 't van die booromslagen.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.