Schuurmachine niet onder controle bij verticaal schuren

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Misschien niet helemaal het juiste forum maar misschien herkennen jullie het.
Naar aanleiding van dit topic, ben ik bezig met schuren van mijn boot: https://www.woodworking.nl/showthre...fzuigers-op-Makita-VC2512-aansluiten&p=257493

De opbouw was geen probleem, maar nu ben ik bezig met het schuren van de romp en ik krijg de Metabo excentrische schuurmachine maar niet onder controle. Wanneer ik hem aanzet begint hij de stuiteren. Soms is hij even rustig maar na een bepaalde beweging begint hij weer te stuiteren. Ik las dat soms de stofzuiger teveel zuigkracht zou kunnen hebben maar dit is het ook niet.

Op schuursnelheid 2 (van de 5) blijft de schuurmachine stilstaan. Alleen de motor schud maar het schuurblad blijft stil staan. Wanneer ik verhoog naar schuurstand 3 dan komt er beweging in maar begint het stuiteren.
Ik schuur met korrel 240 omdat de verlaag van de boot verder nog goed is.

Ga ik horizontaal schuren dan werkt hij perfect.

Iemand een tip?
 
P

Pel

Guest
Zit er geen knop of stelschroef op waar je het excentrische schudden kunt verminderen of vermeerderen?

Groet Pel.
 

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Die zit er op:
IMG_20180211_135027.jpg


Ben er al mee aan het strooien maar kan slecht zien of ik nu meer of minder uitslag zie.
 

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Ah helden!
Na wat rommelen loopt hij veel rustiger! Ik stuur nu op stand 2. Volgens de handleiding zou ik op 5 moeten schuren. Is dat wel het juiste advies?

Met de stelknop instellen werkt dus alleen als je het stroom eraf haalt. Ik was wat te eigenwijs om dit niet te doen. Blijkbaar is hij dan beveiligd ofzo!
 
P

Pel

Guest
Maar goed ook, want je hebt altijd eigenwijze mensen die de veiligheidsmaatregelen maar overdreven vinden.:) Als je aan een machine moet werken altijd de stroom eraf!

Groet Pel.
 

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Helemaal mee eens, mijn eigen fout.
Ik ben er achter gekomen dat het gestuiter door de stofzuiger komt. Deze is te krachtig. Zelfs met stofschuifje open.
Net zonder stofzuiger geschuurd en dat ging perfect maar wat een mist hangt er in de loods. Dat is eigenlijk geen optie.

Zal de leverancier van de Makita stofzuiger een mail gaan sturen want juist die stofzakjes zijn zo vol en onhandig.
 
P

Pel

Guest
Eigenlijk is deze een machine om even wat te schuren omdat er zo'n filtertje aan hangt en dat is inderdaad snel vol. Als je echt lang moet schuren dan kun je beter een machine hebben die je rechtstreeks op de afzuiging kunt aansluiten.

Groet Pel.
 

Binnetie

Nieuw lid
2 okt 2017
10
0
Klopt. Daarom heb ik een Makita stofzuiger aangesloten. Zie de link in mijn topicstart. Werkt verder erg mooi maar zuigt dus te hard. Heb het nu opgelost door een beetje schilderstape over de zuigmond te doen. Dat volstaat nu, maar of het goed is op de lange levensduur van de stofzuiger...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
even een gaatje in de aanzuigmond van de stofzuiger prikken, dat reduceert de druk
met een stukje pvc kan je er een klem overheen zetten om het gat weer te dichten (als dat tijdelijk wenselijk is)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Klopt. Daarom heb ik een Makita stofzuiger aangesloten. Zie de link in mijn topicstart. Werkt verder erg mooi maar zuigt dus te hard. Heb het nu opgelost door een beetje schilderstape over de zuigmond te doen. Dat volstaat nu, maar of het goed is op de lange levensduur van de stofzuiger...

Dit is geen goede oplossing voor de stofzuiger. De luchtstroom van de afzuiging koelt ook de motor. Als je die te ver gaat knijpen kan de motor oververhitten.
Als er geen regelbaar toerental op zit, kan je beter de oplossing van Toxiq gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.