Gebruik van een 3D printer voor de werkplaats

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Gisterenavond eindelijk een geschikte 3D printer kunnen vinden om de dingen die in mijn hoofd zaten/online had gevonden toch eens te realiseren.
Thuis gekomen gelijk aan de gang met installeren, afstellen en mislukte prints weggooiend in de plastic container, maar enkele uren later eindelijk een goede print eruit weten te persen.
De allereerste gelukte prints uit mijn eigen printertje...
Systainer cleat.jpg

de 3D file:
systainer model.jpg

En wat het resultaat straks moet gaan worden:
12192802_10153274465360415_16183589_o.jpg
Maar daarvoor moet ik nog even een geschikte plaat halen.
De stukken passen in ieder geval precies!

En nu ik de smaak te pakken had, gelijk maar wat benchdogs geprint:
benchdog.jpgbenchdog1.jpg
Al met al een geslaagde eerste avond/ochtend.
Dit zijn overigens prints, die zonder nabehandeling rechtstreeks van de printer afkomen, en op de laagste resolutie geprint zijn.
Ook nog even schuren voor de afwerking en dan kan ik ze gaan gebruiken.

Ben al gelijk een paar setjes cleats extra aan het printen zodat ik meerdere platen heb die ik kan monteren op de systainers.
To be continued!
 
Laatst bewerkt:

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik heb een Flashforge Finder gekocht, een budget vriendelijke out-of-the-box printer die aan mijn tot nu toe gestelde eisen voldoet.
Hij draait nu elk uur wel omdat ik zo veel heb gezien wat ik wil gaan printen.
Voornamelijk handige tooltjes voor in de werkplaats.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Niet alleen leuk, maar ook heel praktisch lijkt me.
Kun je bij het "printen" ook kiezen of het werkstuk hol of massief moet zijn?
Kan me zo voorstellen dat er op de benchdog veel spanning komt te staan en dus sterk moet zijn.

Groet,
Jan
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Zag het al op facebook voorbij komen :). Erg handig en misschien kan je de tekeningen van de festools dingen delen. Zijn meer mensen met een 3d printer hier. Ik heb er zelf geen maar ga met tekeningen altijd naar collega toe. Is ABS niet sterker dan PLA?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Kun je bij het "printen" ook kiezen of het werkstuk hol of massief moet zijn?
Ja, je kunt de vulling aangeven in %en dat doe je met het slicen en dan kun je natuurlijk als de printer er geschikt voor is nog kiezen voor het soort filament.
PLA, PETG, ABS of nog wat soorten. Voor dingen die ik gebruik die print ik in PETG voor de "sier" gebruik ik PLA.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik ben nu voornamelijk met PLA bezig, maar als ik het wat beter onder de knie heb, wil ik ook gaan experimenteren met PETG een Wood-PLA.
Nu is het voornamelijk handige tooltjes voor in de werkplaats zoeken en printen en tot het gewenste niveau brengen.
Maar al met al een leuk ding en hopelijk ga ik er heel veel plezier van hebben.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Gisteren een plaat MDF gehaald en hier een blad van gemaakt voor de systainer.
IMG_5983.jpg
IMG_5986.jpg
IMG_5987.jpg
Ik heb hier voor MDF gekozen omdat deze op de systainers komt met tegelgereeschap en dus plaat wil gebruiken als ondersteuning tijdens het slijpen van de tegels.
Deze zal dus ook elk half jaar vervangen moeten worden omdat ik hier nogal eens met de slijptol in zal zitten.
Tevens ook wat handgrepen eruit gehaald zodat deze makkelijk te pakken is en het verschil maakt in het gewicht van de plaat.
Heb na deze foto's nog wel de "cleats" verwijderd zodat ik alles rond kon frezen, schuren en vervolgens alles even in de tungolie gezet.

Wil er nu nog een stuk of 2 / 3 maken voor de systainers met echt houtbewerkings gereedschap zodat ik een stevige ondergrond heb voor de invalzaag en andere dingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.