Metabo KGVS 72 of Festool KS 60

Goromo

Nieuw lid
14 jan 2016
6
0
Beste kenners,

Omdat ik niet tevreden was over mijn Ryobi EMS254L (niet zuiver zagen in verstek en LED werkte niet juist) heb ik deze van de hand gedaan.
Nu ben ik op zoek naar een beter alternatief.
Ik wil de afkortzaag gebruiken voor zaagklussen in en rondom het huis (houten vloeren, plinten, overzettreden, steigerhout meubels, enz.)
Nu dacht ik dat de Metabo KGSV 72 XACT aardig aan mijn wensen zou moeten voldoen, echter was het een van de leveranciers het hier niet mee eens en adviseerde mij de Kapex KS 60 te overwegen.
Deze zou preciezer zijn en kwalitatief beter.

Nu valt er over de Festool al genoeg te lezen maar niet over de Metabo.
Vandaar mijn vraag om jullie ervaringen of kennis over deze zagen met mij te delen.
Daarbij ben ik toch nog aan het twijfelen of de zaagdiepte wel voldoende is voor klussen rondom het huis.

Grt. Michel
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hoi Michel,

Zelf heb ik sinds kort de Kapex. Inderdaad veel over te lezen en gewoon een geweldige machine.
Of 6 cm voldoende is voor klussen rond het huis kan ik niet zeggen, is afhankelijk van de klussen.
Maar ik heb een Casco huis afgebouwd zonder afkortzaag, en dat ging ook.;) Had een Metabo UK333 en een festool invalzaag.
Met de Kapex kan je met wat truukjes wel meer dan 6 cm zagen.
Mijn kapex is in ieder geval verschrikkelijk nauwkeurig. En daar heb ik hem vooral voor gekocht. Met een UK333 haal je dat niet.
Voor wat het waard is, een kapex is volgens mij meer waardevast dan een Metabo, maar als je een kapex koopt wil je die toch niet meer kwijt;)
Zelf heb ik de kapex in Duitsland aangeschaft scheelt weer 100 euro vergeleken met Nederland, maar dat moet je maar net willen.

Groet Roelof
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Om het nog moeilijker te maken voor je, kijk ook eens naar de deWalt afkortzagen. Deze zitten, naar mijn mening, weer tussen de Metabo en Festool in.
 

Goromo

Nieuw lid
14 jan 2016
6
0
Bedankt voor jullie reacties, top.

@ Luinge, mag ik vragen bij welke leverancier in Duitsland jij de Kapex besteld hebt ?
Hoe doe je dat dan mocht je aanspraak moeten maken op de garantie ?.

@ Jelmer @JP, van beide merken heb ik positieve geluiden behoort maar ben opzoek naar een redelijk compact model waarbij de lagers over de geleiders schuiven zoals Kapex en de KGVS.
zijn deze er ook van deWalt en Bosch ?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Een Kapex 120 ga je mijns inziens nooit het schip mee in. Alleen, dat kost je een lieve duit. Tweedehands kan ook, daar heb ik in ieder geval goede ervaringen mee. Wel van een particulier, dat dan wel.

DeWalt is ook mooi spul, zeker de 216mm uitvoeringen alleen kunnen die minder hoogte aan. Ik heb een Elu PS174 gehad (de voorganger van de Dewalts) die ook een 60mm aankon, alleen miste ik de hoogte die de 120 wel kan zagen.

En: de ruimte die je hebt. In een kleine schuur is het fijn dat de zaag niet naar achteren gaat, zoals bij de Kapex en de Bosch GDL 12 GDL. De grote (en kleine) modellen met de telescoopgeleiders die achter de machine uitkomen vind ik ondingen, altijd een sta in de weg. Maar dat is persoonlijk. :) Net als dat ik geen fan van Metabo ben.

Als je moet kiezen, dan zou ik Festool, Bosch blauw of DeWalt adviseren. En dan bij voorkeur de modellen zonder uitsteeksels aan de achterkant.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
van beide merken heb ik positieve geluiden behoort maar ben opzoek naar een redelijk compact model waarbij de lagers over de geleiders schuiven zoals Kapex en de KGVS.
zijn deze er ook van deWalt en Bosch ?

Dewalt heeft dat ook. Dus geen geleiders die achter de machine steken. En de bosch die Klaas aangeeft heeft een ander systeem zonder geleider, maar dat schijnt ook erg goed te werken. En die steekt ook niet aan de achterkant uit.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
@ Luinge, mag ik vragen bij welke leverancier in Duitsland jij de Kapex besteld hebt ?
Hoe doe je dat dan mocht je aanspraak moeten maken op de garantie ?.

Heb de zaag uiteindelijk gekocht bij Werkzeugstore24. Kon nog wel een goedkoper adresje vinden, maar die hadden een levertijd van 3 week.
Garantie gaat gewoon via Festool Heb ook automatisch vanuit festool het Service all-inclusive Certificaat gekregen. Gewoon in het Nederlands. 3 jaar garantie, iets met diefstal etc. Gewoon Europees geregeld.
 
Laatst bewerkt:

Goromo

Nieuw lid
14 jan 2016
6
0
Bedankt voor jullie reacties

Heb de voorgestelde alternatieve ook nog eens bekeken, zit ook mooi spul tussen en maakt het inderdaad moeilijker.
Ik weet niet wat jullie ervaring is maar het lijkt me een pre om de zaag naar 2 kanten op te kunnen kantelen, of ?
Ik denk dan met name aan het zagen van plinten hoger dan 6cm.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb de Dewalt dw777. Deze kantelt maar naar één kant, en ik heb het nog niet gemist dat de zaag ook naar de andere kant kan kantelen. Het werkstuk omdraaien is vaak de makkelijkste optie. De zaag kan wel 2 kanten op draaien om verstek te zagen. Maar dat is standaard op elke afkortzaag neem ik aan.

De afzuiging op de Dewalt is ook erg goed. Ik vang met de slangenset die er voor gemaakt is, zo'n 95 procent van het zaagsel op. Dit vond ik persoonlijk wel een belangrijk dingetje.
Een laser of schaduwlijn zit er niet op, maar op de nieuwere modellen is dit volgens mij wel verkrijgbaar mocht je dat willen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik zou wel voor 2 kanten verstek gaan als het kan, altijd handig als je het een keer nodig hebt. Zeker met werkstukken met maar 1 haakse hoek is het fijn, zoals bij plafondprofielen. En lastig idd, maar ik zou 1 keer voor goed gaan, dan ben je voor lange tijd klaar. Ik heb nog iedere keer plezier van het goede gereedschap wat ik met pijn in de portemonnee heb aangeschaft. :)
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
ik heb zelf de nieuwste makita, en ben er zeer tevreden over. Goede afzuiging, goede zaagdiepte/hoogte/lengte, twee kanten kantelbaar, goede laser.
De prijs is net iets meer als een festool 60 geloof ik, maar heeft de prestaties van de kapex 120.
Heb zelf heel lang getwijfeld, wilde eigenlijk de kapex 120, maar vond die te duur. Toen had ik mijn zinnen gezet op de kapex 60, was bijna rond tot ik de makita voorbij zag komen. Een beest van een machine, dus kijk ook daar eens naar.
 

Goromo

Nieuw lid
14 jan 2016
6
0
Loop ik nog met 1 vraag rond i.v.m. zaagdiepte.
we willen het hele huis afwerken met 10cm hoge plinten.
Op You tube zie ik vele fimpljes waarbij, ook hoge, plinten hoogkant gezaagd worden.
is dit echt een must of kunnen plinten ook heel goed op maat gezaagd worden als deze liggen ?.
Een beperking wat ik me zo kan voorstellen is de hoek. Staand 60/60 liggend 48/48.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.