werkbankslijpmolen, 150mm of 200mm ?

elce

Actieve deelnemer
8 feb 2018
25
55
Wat is het verschil voor de vouw van een beitel geslepen op een 150mm of een 200m slijpsteen. Ga mij een nieuwe slijpmachine aanschaffen en zou graag gaan werken met de diamantschijven (de 150 mm vesrie is betaalbaar, de 200 mm versie niet meer) Na het snel afnemen ga ik de beitels wel naslijpen op een Tormek 250mm. Heeft de diameter van de steen veel invloed op de (relatieve) korte vouw van de beitel ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De kromming onder de vouw is vlakker, naarmate de steen groter is. Maar, als je de beitels toch op een tormek gaat slijpen, dan lijkt me een droge slijpmachine er bij alleen noodzakelijk als je vaak spijkers raakt, of als je helemaal rustig / zen wordt van veel tijd steken in perfect slijpen. Ik zou dan gewoon altijd de tormek gebruiken. Hoeveel tormek-stenen kun je kopen als je je de CBN-schijf bespaart?

Overigens een CBN schijf op je tormek kan natuurlijk ook, en bespaart dan een slijpmachine + kleinere CBN-schijf.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een tormek clone met een cbn250mm en een creusen bankslijper 150mm
Een bijtel die ik gekocht heb (na een tip van Jurriaan) wilde ik omslijpen want de hoek die er aan zat beviel me niet
Om dan eerst ruw in model te slijpen op de creusen en dan af te slijpen op de tormek werk niet echt fijn, zoals Jurriaan opmerkt, de kromme is veel kleiner
Ik gebruik de zijkant van de creusen dan ook om extra materiaal weg te halen.

Ik heb de bijtel nog niet af, ik heb geen haast, ik doe steeds een stukje
 

elce

Actieve deelnemer
8 feb 2018
25
55
Jurriaan bedankt voor de reactie, de tormek gebruiken om een ander profiel aan een beitel te geven gaat toch ook redelijk wat tijd kosten (heb nu wel al een paar jaar ervaring met de tormek), ik zou de snellere machine dan gebruiken om de beitelhoek en profiel aan te passen en de final touch op de tormek
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.