ringbeitel

esdoorn

Actieve deelnemer
29 jun 2017
29
0
geachte houtdraaiers ik probeer een vaas te draaien maar ik kom met de vingernagel beitel niet diep genoeg hij gaat happen ik had gedacht aan een ring beitel maar ik weet niet of dat beter gaat of ook hapt dat is mijn vraag of weten jullie iets beters vriendelijke dank johan
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het lastige van een ringbeitel is ook, dat je hem precies goed moet vasthouden, omdat er geen spaanbegrenzer op zit.

Dat geldt ook voor haken, of de meeste uitholbeitels met wisselplaatjes.

Je zou eerst eens bij iemand mee kunnen kijken. Waar woon je ergens?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Johan,

Ik heb een Crown hollowing tool (middenmaat) voor dat soort werk gekocht via Ronald Kanne ; ik weet niet diep je wilt gaan en of deze tool dan ver genoeg steekt. Als je hem wit uitproberen, prima (Etten-Leur).

Stuur maar een pb.

Grtz Hans
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik vind een ringbeitel (ik heb de termite van Oneway) nog steeds een geweldig ding, maar als je diep gaat met veel "overhang" is ie moeilijker precies goed te houden. Dan gebruik ik liever de Proforme van Woodcut of de Revolution van Crown. De eerste snijdt mooier de tweede is makkelijker te bedienen omdat ie schraapt als je 'm niet goed vasthoudt. Van de schrapers is de oude RS 208 van Robert Sorby nog steeds mijn favoriet bij het uithollen, vanwege de ergonomische houding die je kan aannemen bij het werken met het ding.
 

esdoorn

Actieve deelnemer
29 jun 2017
29
0
ronald en jurriaan bedankt voor de informatie ben alwat wijzer geworden en wijk0983 ik ga me beraden en zal waarschijndelijk graag van je aanbod gebruik maken je hoort nog van me iedereen bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.