Tuinpoorten in afrormosia

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
We willen in het voorjaar onze tuin afsluiten met draad, en ik zou graag eerst houten poorten plaatsen zodat we daar mooi tegen aan kunnen werken. Vanvoor aan de oprit en achter in de tuin een dubbele poort van 3,5 meter breed (elektrisch), en rechts van de woning een klein poortje om met fiets oid door te kunnen.

Mijn vriendin heeft wat voorbeelden gegeven, en van alle poorten vond ik deze de mooiste, en ook het meest haalbaar om zelf te maken:
poort-4.jpg


We hebben voor afrormosia gekozen als houtsoort, gezien de poort vlakbij de woning staat, die op die plaats ook afrormosia gevelbekleding heeft. Het is een sterke en duurzame houtsoort, die mooi vergrijst, lijkt me ideaal.

Nu heb ik enkele vragen en ben ik volop op zoek naar informatie:

- Ik heb nog veel eiken planken / balkjes liggen. Ik zou eerst de poort voor achter in de tuin willen maken, kwestie van oefening. Hier is de houtsoort niet zo belangrijk voor ons, maar het lijkt me niet verstandig om zoiets in eik te maken, want dat vergt veel onderhoud buiten? Poort komt in een 'bos' te staan.

- Ik heb voor de poort 2 betonnen sokkels voorzien waarop de palen komen te staan. Deze zijn +- 30cm x 30cm, en zijn onder de grond met elkaar verbonden (soort van betonnen U vorm met wapening in). Hoe bevestig ik de staanders / palen best op dat beton? Als palen zou ik 4 afrormosia planken tegen elkaar lijmen (met een verstekverlijmfrees), zodat het op een massieve paal lijkt.

- Bovenstaande foto toont natuurlijk enkel de voorkant van de poort. De achterkant moet ook mooi zijn :) Het gemakkelijkste lijkt me om een houten kader te maken voor elke vleugel, deze kan ik met pen- en gat maken voor de hoekverbindingen. In de boven- en onder regel een groef frezen waar de verticale planken rechtop in staan. Maar dat lijkt me niet zo verstandig omdat er na een regenbui water in kan blijven staan. Zeker in combinatie met vriestemperaturen niet zo geschikt. Hoe bevestig ik die verticale planken dan best?

- De poort moet zweven, we kunnen deze niet ondersteunen in het midden gezien de ondergrond ongelijk is (kasseien). Moet het kader dan niet best 'geschoord' worden om doorzakking tegen te gaan? Natuurlijk is zonder schoor wel wat strakker en mooier ... (edit: bij nader inzicht zijn deze kaders ook geschoord. Valt nog mee dus.)

- En als laatste: we zouden de poort elektrisch willen bedienen. Iemand een idee wat daarvoor te voorzien (behalve electriciteit natuurlijk?) Zijn er dingen waar ik rekening mee dien te houden?

Bedankt!
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
ik zou onder de verticale delen laten doorsteken. geen sponning maken. dan loopt het water zo weg en blijft het langer goed. en aan 2 zijden opdikken zodat je wel eenzelfde uiterlijk hebt.
bovenin zou ik wel een sponning maken en in laten vallen.

en dan uiteraard het schuine schoortje. dit hoort nu eenmaal en valt mij juist op als je het niet maakt.
de koppeling van de kolommen zou ik in ieder geval zo maken dat er geen water in kan blijven staan. in de houtbouw gebruikt men wel verbindingen ter hoogte van het maaiveld.
je wilt geen optrekkend vocht in de houten kolommen.

plaat met deuvels.jpg
qua elektrische bediening kan ik je niet verder helpen. geen ervaring mee.

een ander punt om over na te denken is het type hang- en sluitwerk wat je gaat gebruiken en hoe je dit denkt te gaan verankeren in de poort / kolom.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Jaren geleden maakte ik die aan de lopende band uit afrormosia, nu heb ik gelukkig fijner werk. De palen goten we steeds zo'n 80cm diep in de fundering tijdens de plaatsing en dan alles met schoren vastzetten. Palen waren gewoonlijk 15-20cm dik van samengelijmde balken, (RVS vijzen gebruiken want afrormosia is vettig en lijmt moeilijk, altijd D3 bruislijm gebruiken)
Nu dat de beton er is weet ik niet meteen hoe je daarop palen kan zetten die je kaarsrecht kan regelen en die geen buiging hebben.

De poorten zelfs moet je altijd schoren, dat hout is droog al loodzwaar.

Voor bij mijzelf denk ik ook aan poorten, maar Afrormosia valt sowieso af want het komt van de ontbossing van primaire wouden. Eik of kastanje zal het worden, ook al is de duurzaamheid minder.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik denk dat ik stalen I-profielen loodrecht op de beton ga plaatsen, en daarrond 4 arfromosia planken om het een massieve dikke paal te laten lijken, en toch de nodige stevigheid te hebben. De scharnieren kunnen dan ook rechtstreeks aan de I-profielen bevestig worden denk ik. Of ik kan een betonnen zuil met wapening gieten die ik omkast met planken, uit de beton in de grond steken nog 4 voldoende lange wapeningsijzers. Nog eens tegoei bekijken. Alvast bedankt voor de tips!

edit: nu begrijp ik ook waarom die bouten door de onderste regels zitten in het midden van elke vleugel.
 
Laatst bewerkt:

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik dacht de kaders te maken met pen- en gatverbinding. Maar ik zie op bovenstaande poort geen deuvels oid om de verbinding te zekeren. Niet nodig? Wordt dit enkel met D3 bruislijm verlijmd? Ik kan het eventueel ook monteren met dominos (helaas enkel de kleine dominofrees, df500 ter beschikking).
De verticale planken zijn dan ook enkel verlijmd?
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Schoonfamilie heeft tijd geleden een soortgelijke (dure) poort laten plaatsen door een firma die zich met niets anders bezig houdt. Hebben toen offertes opgevraagd bij twee firma's. Opvallend was dat beide firma's hun poorten, onafhankelijk van de gekozen houtsoort (was merbau in dit geval), altijd aan azobe palen ophingen. Verschil zie je amper na vergrijzing. Zou beter bestand zijn tegen rotten na ingieten dan andere tropische hardhoutsoorten.

Verder lees ik vol belangstelling mee, wil ooit nog iets soortgelijks maken.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Als de betonnen sokkels er al zijn, is het dan geen optie om een stalen paal te maken of te laten maken, waar je de houten koker overschuift? Kan je gewoon chemisch verankeren. Als je voldoende hoogte over hebt, 4 draadstangen chemisch ankeren in de beton, stelschroeven om gelaste paal te stellen, tegenmoer om vast te zetten, fixeren met schoren, omkisting aan de voet, ingieten in een krimpvrije gietmortel?
 
Laatst bewerkt:

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Of als het te duur / ingewikkeld wordt... met een diamantboor een koker in de beton boren en ze vooralsnog klassiek ingieten...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.