Makita 2012NB 230 V Vandiktebank

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ik ben op zoek naar zo een vandiktebank zoals de Makita 2012NB . echter las ik hier op het forum een review van iemand waar je toch niet blij van word, met name dikteverschil links rechts, das toch iets wat je absoluuut niet wilt. Er staan zat van dit type vandiktebanken te koop, en vraag me af of er nu veel verschil in de merken zit, technisch lijken ze op het eerste gezicht gelijk, wel weet ik dat je bij de makita erg makkelijk messen kunt wisselen zonder af te hoeven stellen dit vind ik een groot voordeel. Dus de vraag is wie heeft er goede ervaringen met dit type vandiktebank, en welk merk is het dan van goede kwaliteit. Zag ook wat verhalen dat de doorvoer bij sommige merken niet zo goed was

xuq929grj97.17.49.png
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
zelf heb ik lang getwijfeld over deze Makita, de DW735 en de JWP-12 om dan uiteindelijk de Jet te kopen, vooral omwille van het prijsverschil. Tot nu toe heel tevreden van de Jet, buiten af en toe wat snipe maar dat is te verhelpen.
 

elmo

Nieuw lid
12 sep 2014
7
0
Ik heb ook lang gekeken naar verschillende (goedkopere) opties, maar uiteindelijk gewoon de Makita gekocht. En ik ben er erg blij mee. Van een dikteverschil links/rechts weet ik niets, en ik werk meestal redelijk precies.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij hebben juist een paar jaar geleden gebaseerd op informatie over deze makita en andere lunchbox planers (tafelmodel vandiktebankjes) op dit forum bewust voor de makita gekozen. Nog geen moment spijt van. Enige punt van aandacht is de spaanafzuiging. In combinatie met een slakkenhuisafzuiger (van HBM) met een kruis voor de inlaatopening krijg je snel verstopping van de afzuiger (juist, op dat kruis) - vanwege de grote hoeveelheid grote spanen die per tijdseenheid geproduceerd wordt. Dan zit vervolgens ook heel snel de 'zwanehals' vol, en dat zie je vervolgens meteen aan de 'deukjes' in het geschaafde hout, als gevolg van de spanen die niet meer afgezogen worden en dus op de aan- en afvoerrollen blijven hangen. Regelmatig je afzuiger controleren en vrijmaken dus (of een serieuzere afzuiging aansluiten...)
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb ook deze makita en het links rechts verschil is nihil. Heb het nagemeten met de schuifmaat. De dewalt leek me ook heel geschikt maar die schijnt aanzienlijk meer herrie te maken en daar heb ik een hekel aan. Net als mijn buren. Fijne machine. Schaaft eigenlijk mooiert dan de robland x31 die ik ook gebruik.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Ok toch wat meer positieve reacties dan verwacht, ik begrijp dat je wegwerpmessen ( omkeerbaar ) kunt gebruiken, zijn ze makkelijk te vervangen zonder eindeloos afstellen ? en wat kost een setje ongeveer ?
 

elmo

Nieuw lid
12 sep 2014
7
0
Makkelijk te vervangen. Messen komen tegen een richel aan te liggen, waardoor ze altijd goed staan. Makita heeft er een instructievideo van. De prijs kun je neem ik aan wel opzoeken.
 

maartendd

Actieve deelnemer
26 dec 2016
53
0
Las zelf ook veel positieve verhalen over de dewalt versie van zo’n lunch box planer
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.