PDA

Bekijk Volledige Versie : Houten bankhaken

Ulrich
07-02-18, 10:13
Ik zou graag wat experimenteren met houten bankhaken.
Ik heb wel al wat gefilterd op het forum maar niet veel gevonden.

Zijn er mensen die hier al wat mee gespeeld hebben?
Ervaringen en/of bedenkingen in verband met houtsoort, vezelrichting, afmetingen ed..

Roeland
07-02-18, 19:23
Zekers, mijn houten bankhaken gebruik ik nu een jaar of 8 en zijn gemaakt van iepen hout (combi van draaiwerk en steekwerk).
Ze zijn natuurlijk niet zo sterk als de stalen variant maar voldoen voor het meeste werk, ik kan ze iets na spannen met de spindel.
In principe voldoet elk langdradig hout bv essen ieper hickory etc.

73787

73788

73789

groetnis, Roeland

voor ik het vergeet Tuoh (Andre) heeft hier ook diverse topics overgemaakt en verschillende haken gemaakt.

mk23
08-02-18, 08:30
Heel mooi gemaakt, veel respect voor het vakmanschap.

Don_Paul
08-02-18, 11:27
Leuk gemaakt.

Ik merk dat de term 'bankhaken' overigens op veel verschillende manieren geinterpreteerd wordt.

https://images2.images-speurders.nl/images/15/1524/152429142_1_big.jpg

https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/515MsqAJHyL._AC_US218_.jpg

Dus misschien goed om duidelijk aan te geven welke bankhaak je bedoelt...

Ulrich
08-02-18, 12:45
ik kan ze iets na spannen met de spindel
Als ik dit goed lees, verkoop je ze eerst een lel(letje) met de hamer en dan pas mogelijks naspannen op de spindel?
maw. Werken ze ook zonder de spindel?

Zeer mooi werk trouwens en zeer inspirerend. Iepen heb ik niet liggen, maar nog wel een paar dikke takstukken van haagbeuk.

@Don_Paul. Ik heb de holdfast's in gedachten.

Roeland
08-02-18, 12:53
Ulrich,

Inderdaad net zoals een stalen bankhaak (holdfast) een tikkie op de boven zijde wil je wat meer spanning nog een tikkie of iets aandraaien.
Haagbeuk lijkt mij prima geschikt volgens mijmerden daar ook wel handbogen van gemaakt dus taai genoeg.

Groetnis, Roeland

ps natuurlijk werken ze ook zonder spindel!

Robert Hardwoodie
10-02-18, 01:12
Pask makes op youtube heeft er een filmpje over meen ik. Ben aan het overwegen wat ik doe tzt de werkbank klaar is