Houten klok

P

Pel

Guest
Prachtig stuk technisch vernuft, heb je die tandwielen en radertjes op de CNC gemaakt, goede keuze wat het hout betreft, het donkere van het noten met het lichte van de esdoorn.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Daar mag je ook foto's van laten zien, het CNC gebeuren heeft zeker mijn interesse ook gewekt, ik zou het bijzonder op prijs stellen als je wat meer laat zien van het maken van zo'n mooi klok?

Groet Pel.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Heel fraai! Blijft de klok ook bij de tijd, met andere woorden is de klok (redelijk) nauwkeurig na een week?

Groet,
Jan

Dat is toch makkelijk met de slinger af te regelen.
gewichtje onderaan de slinger laten zakken = langzamer lopen
gewichtje onderaan de slinger omhoog draaien = sneller lopen
 

pa3gmi

Nieuw lid
18 nov 2014
12
3
Dinteloord
Dat is natuurlijk af te regelen, maar Jan bedoelt of de klok daarna een beetje bij de tijd blijft denk ik.
Wel dat valt niet tegen 3 tot 5 minuten per week voor of achter al naar gelang temperatuur en vochtigheid, de raderen zijn van hout en dat werkt altijd wat bij verschillende vochtigheden. Je hebt zo een klok ook niet als precisie timer, daar hebben we onze kwarts en DCF uurwerken voor.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een gaaf werkstuk!! Pet af, ziet helemaal af uit. Als je foto's van de bouw hebt en wat meer beschrijving van de montage etc. Zou ik ook zelf graag nog een keer willen maken ........

jaap
 

pa3gmi

Nieuw lid
18 nov 2014
12
3
Dinteloord
Dank voor je lovende woorden, als je weet wat je doet is het met CNC niet zo heel moeilijk. Wat de tekeningen betreft, die kun je hier aanschaffen http://www.lisaboyer.com/Claytonsite/Claytonsite1.htm
Gezien het feit dat de auteur er ook veel werk insteekt om alles te ontwerpen vind ik het niet ok om de tekeningen zomaar door te geven. in verhouding tot de prijs van het hout zijn ze ook niet zo heel duur. Wel zorgen voor goed uitgewerkt hout, sommige tandwielen zijn slechts 6,5 mm dik. Ik heb het hout van Massave. Mocht je er aan willen beginnen wil ik je altijd wel met raad bijstaan.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor je lovende woorden, als je weet wat je doet is het met CNC niet zo heel moeilijk. Wat de tekeningen betreft, die kun je hier aanschaffen http://www.lisaboyer.com/Claytonsite/Claytonsite1.htm
Gezien het feit dat de auteur er ook veel werk insteekt om alles te ontwerpen vind ik het niet ok om de tekeningen zomaar door te geven. in verhouding tot de prijs van het hout zijn ze ook niet zo heel duur. Wel zorgen voor goed uitgewerkt hout, sommige tandwielen zijn slechts 6,5 mm dik. Ik heb het hout van Massave. Mocht je er aan willen beginnen wil ik je altijd wel met raad bijstaan.

Het past ook niet binnen de integriteit van het forum dat we openlijk kopieen aanbieden van gekochte tekeningen etc. dat doe je helemaal goed.

Ik dacht altijd dat het maken van dit soort klokken een enorme figuurzaag klus zou zijn, maar als het ook met cnc kan maakt het dat niet niet onaantrekkelijker. Over enige tijd hoop ik te beschikken over woodworking.nl cnc machine van John en Pascal. Dan nog de tijd maken om er wat mee te doen .... We gaan het er vast nog over hebben. Zijn de tekeningen eenvoudig om te zetten naar bestanden voor de CNC machine?

jaap
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
(...) Jan bedoelt of de klok daarna een beetje bij de tijd blijft denk ik.
Wel dat valt niet tegen 3 tot 5 minuten per week voor of achter al naar gelang temperatuur en vochtigheid, de raderen zijn van hout en dat werkt altijd wat bij verschillende vochtigheden.
Hout werkt en reageert op verschillen in temperatuur en luchtvochtigheid. Aangezien de tandwielverhoudingen gelijk blijven, zal de afwijking meevallen. Toevallig heb ik vorige week een bezoek gebracht aan het planetarium van Eise Eisinga in Franeker. Op de bovenverdieping langdurig kijkend naar de prachtige (houten) techniek van al dat fraais, kwam dezelfde vraag bij me op. Het antwoord dat ik kreeg, was: "hoe groter de tandwielen, hoe kleiner de afwijking."
Rob
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vreselijk.... dan zit je er echt om verlegen iets te maken
Het rendier is dan nog wel leuk voor bij de kerstboom, maar de rest :eek:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.