vlak- vandiktebank advies voor eiken balken van 45mm dik en 210mm breed

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
Goedemorgen,

Ben nieuw hier op het forum, maar heb me toch redelijk wat ingelezen op een aantal topics. Nu probeer ik toch specifiek iets voor mezelf te vinden en dat is best lastig ook met de zoekfunctie. Nu weet ik dat hier een boel experts zitten op het gebied van houtbewerkingsmachines waar ik graag advies van wil hebben.

Ik zoek een vlak-vandiktebank machine waar ik rustiek eiken balken van 45mm dik en 210mm breed mee kan kantrechten en schaven. Het hoeft van mij geen nieuwe machine te zijn, maar wel een degelijke machine waar ik dit hout mee kan schaven en kantrechten. De een zegt dat ik wel met een machine van 220volt af kan en de ander zegt dat ik toch een krachtstroom machine nodig heb. Hiervoor moet ik dan wel krachtstroom aan gaan leggen in de schuur, dus daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Zouden jullie mij kunnen adviseren welke machine goed is voor een budget van ongeveer 500 euro?

Alvast bedankt voor de moeite.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
Ik denk dat je met een Scheppach HM2 al een eind komt, kan in ieder geval tot 25cm breed vandikte.
Of de machine ook zwaar genoeg is durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat dat vooral een kwestie van snelheid zal zijn. De automatische doorvoer is namelijk redelijk rustig zodat een motor van 1,5kW ook toereikend kan zijn
 

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
@seeker hartelijk bedankt voor je antwoord. Hoe bedoel je dat het vooral een kwestie van snelheid zal zijn? Is de Scheppach HM2 een 220 of 380v machine? Ik hoef niet direct 4 mm per keer te schaven, als het met 1mm a 2mm per keer lukt dan is dat ook goed.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
De HM2 is er in een aantal uitvoeringen, zowel in 220 als in 380V, dus daar moet je gewoon even op letten. Wat ik bedoel met snelheid is dat de automatische doorvoer van het hout een vaste lage snelheid heeft, waar zwaardere machines een hogere of regelbare snelheid zullen hebben.
 

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
Oke nou ik heb niet zo'n haast altijd dus als ik gewoon geduld heb dan kom ik met deze aanvoer snelheid bijvoorbeeld 5m/min even ver als een prof die bijvoorbeeld 10m/min heeft?
 

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
@Skybiker de balken zijn ongeveer 2.5 meter lang maximaal. Ik kort ze altijd pas af op het moment dat ik ze verlijmd heb. Waarom is dat belangrijk?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De vraag van Skybiker is van groot belang. Eiken is natuurlijk geen erg zacht hout en je zult al een hele constructie moeten verzinnen wil je bv 3m lange eiken balken door een relatief kleine vandiktebank als een HM2 willen krijgen. Hier op het forum heeft iemand eens 2 ladders gebruikt om een serie lange balken door een vandiktebank te krijgen. Maar misschien is dat een oude grote vandiktebankt op krachtstroom een betere optie. Voor de kleine vlak/vandiktebanken kun je, naast de genoemde Scheppach, ook eens kijken naar de modellen van Kity of Inca. Die zijn ruim binnen het budget te krijgen en worden hier op het forum zeer goed gewaardeerd.

Update: ik zie nu dat Miller al geantwoord heeft. 2,5m vlakken op een kleine vlakbank is heel lastig als de balk niet goed ondersteund wordt. Hou er rekening mee dat je ook minstens 6m plaats nodig heb (2 x 2,5m + extra loopruimte). Met rolbokken is dat wel op te lossen, maar het gaat beter op een grotere vla/vandiktebank (maar ook dan moet het ondersteund worden).
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Ik heb dit onlangs gedaan met eiken balken van 50x200x 2800 op een scheppach hm2 (380V en nieuwe messen) en dit ging met veel moeite, maar ik beveel je het zeker niet aan.

Ga je rolbokken gebruiken dan moeten deze echt zeer goed op hoogte gesteld worden maar ook dat ging niet lekker.

Door de vandikte ging wel aardig maar vlakken is met het gewicht van deze maat balken niet erg prettig om te doen.

Lees dit even door, https://www.woodworking.nl/showthread.php?23665-Eiken-Boomstam-tafel hier kan je mijn proces teruglezen.
 
Laatst bewerkt:

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
@L.N. bedankt weer wat geleerd, maar dan zou je eventueel de vlaktetafel moeten verlengen dus met eventueel multiplex of is dat niet te doen? Wat zijn goede oudere vlakte- vandiktebanken. De prof. banken zijn veel te duur voor mij dus zoek een goed alternatief.

Tevens even topic af... Ik las dat jij een mooie Freestafel had gemaakt? Ik kan dat topic alleen nergens vinden of ik snap nog niet hoe ik dat hier kan zoeken dat kan ook. Heb jij een link voor me?

- - - Updated - - -

@Skybiker hartelijk bedankt voor je input. Ik ga je proces eens terug lezen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De vlaktafel verlengen gaat nog wel, maar de tafel van de vandiktebank is lastiger. Die verstel je steeds en dan moet je de verlenging over de gehele lengte met dezelfde hoogte verstellen.

Maar echt oude vlak/vandiktebanken (op krachtstroom) zijn niet zo duur. Het kost tijd en energie om ze goed te krijgen, maar dan heb je ook een veel sterkere machine. Vreemd genoeg vind je die in Vlaanderen veel meer dan in Nederland. Bv deze.

Oude vlak/vandiktebanken zijn bv de Kity 636 en 637. Je hebt ook de 635, maar die kan maar 200 mm schaven en dat is te weinig voor jou. De 638 bestaat ook, maar die is veel groter en duurder.
Bij de Inca Vlak/vandiktebanken wordt vaak het typenummer niet vermeld, maar het gaat dan om de Automatic 190 of 190.01. Je hebt ook de Concorde 315, maar die is net als de Kity 638 veel groter en duurder.

Het topic over mijn freestafel vind je hier terug. Op woodworking.nl staat het ook, maar zonder foto's door problemen met de host.
 
P

Pel

Guest
Wat L.N. ook al zegt, een degelijke machine op krachtstroom is een stuk goedkoper dan een 220, met eikenbalken heb je aan een hobby dingetje niks. Als je investeert doe het dan m.i. gelijk goed, als je de krachtstroom eenmaal hebt, dan heb je de machines die je daarna koopt ook veel goedkoper o.a. misschien cirkelzaag, lintzaag? Met bij komend voordeel dat ze onverslijtbaar zijn, en bij defect meestal wel weer te maken, deze machines mogen in bedrijven niet meer gebruikt worden i.v.m. veiligheid.

Groet Pel.
 

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
Bedankt voor je duidelijke antwoorden. Ik ben zelf machine technisch niet echt onderlegd. Kan goed met hout werken en weet de basics van zo'n machine maar ik heb geen idee hoe je ze moet onderhouden etc. Het kost behoorlijk veel tijd om dat ook uit te zoeken. Ik zoek eigenlijk een machine waar niet veel aan gedaan hoeft te worden en dat ik eigen direct aan de bak kan.
 
P

Pel

Guest
Misschien bij de koop een ervaren man / vrouw meenemen, als je de machine draaiend kun zien is een plus punt natuurlijk? Kijk of de messen as fatsoenlijk rond draaid, en dat de tafels recht tegenover elkaar staan. Dat de machine niet is afgeragd, er zijn ook handelaren in die machines, die je garantie op de machine kunnen geven? Je zegt dat je machine technisch niet onderlegd ben, nu is het zo dat je een techneut moet zijn om met deze machines om te gaan, maar de machine moet je toch leren kennen, succes.

Groet Pel.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik heb het idee dat je wat te veel vraagt voor het budget dat je hebt. Nieuw zijn er voor €500 geen goede machines te vinden, waarmee je gemakkelijk balken van meer dan 2 meter kunt schaven. Dan zit je toch in een geheel andere categorie machine of je moet heel inventief met hulpstukken zijn.

Dan kom je bij de kleine of grote tweedehands machines. De eerste (de genoemde Scheppach, Inca’s of Kity’s) zijn misschien minder praktisch voor wat je wilt, maar zijn wel op 220V te krijgen. Maar ook daar zul je vaak wat werk en onderhoud aan hebben en dat lijkt voor jouw een obstakel. Ik ken jou niet en jouw technisch kunnen ook niet, maar er is wel een grote kans dat jij de moeilijkheidsgraad te hoog inschat. Op dit forum staan veel topics van mensen die een Inca of Kity hebben opgeknapt en die zeggen allemaal dat het wel meevalt, omdat het redelijk eenvoudige machines zijn.

De categorie met de grote machines lijkt voor jou af te vallen, doordat je geen krachtstroom wilt aanleggen en omdat je denkt dat je het technisch niet kunt. Dan blijven de kleinere machines over. Je moet maar nadenken of je daarmee kunt bereiken wat je wilt. Misschien is anders een optie om te vlakken en op dikte brengen op bv een stadswerkplaats of op een andere plek waar grote professionele machines staan die je kunt gebruiken.
 

Miller1987

Nieuw lid
5 feb 2018
22
0
Dat klopt ook wel een beetje. Ik heb gewoon geen idee in welke richting ik het zoeken moet. Het gaat mij erom dat de machine het aan kan om eiken balken te schaven. Een verlengstuk maken moet opzich ook niet een probleem zijn, want als je dat doet net zoals je dat met een bovenfrees doet (schroefdraad en tot op de mm nauwkeurig kunt instellen) zou dat geen probleem moeten geven dus? Ik hoef inderdaad geen nieuwe machine, maar als het onderhoud makkelijk is dan durf ik die gok wel aan.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Waar woon je? Misschien is er wel een forumlid dat in de buurt woont en jou een Scheppach/Inca/Kity kan laten zien. Dan kun je misschien een betere inschatting maken of een dergelijke machine iets voor jou is. Hou er wel rekening mee dat reserveonderdelen moeilijk te vinden zijn en dat je dus een complete machine koopt. Missende bouten en schroeven is niet zo erg, maar bv een geleider wel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Werkvolgorde veranderen, stukken van 2,5 m schaven om ze later af te korten kan je beter omdraaien. Kortere stukken krijg je ook sneller en eenvoudiger recht. Stukken niet tekort maken. Welke lengtes gebruik je meestal?
 
P

Pel

Guest
Aan een vlak vandiktebank heb je praktisch geen onderhoud aan als de machine eenmaal goed draaid, dan is het een kwestie van de messen vervangen als deze geslepen moeten worden, en eens een smeernippel smeren. Wat ga je eigenlijk maken met die eikenbalken als ik vragen mag?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.