De nieuwe oude lintzaag is er eindelijk

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Mooie aankoop! Ik heb indertijd een oud model van dit merk gehad, beviel me uitstekend, tot ik meer zaaghoogte wilde hebben. Wat is de zaaghoogte van de nieuwe modellen?

Veel plezier met de machine!

Fons
 
P

Pel

Guest
De zaag Ziet er nog heel goed uit Martijn, met een paar uurtjes aandacht is hij weer als nieuw.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Er zit nu een zaaglint in van 15mm breed. Welke dikte hout kun je max zagen? Of is dit niet afhankelijk van het lint?
Als het lint scherp is kun je er vanuitgaan dat je de maximale dikte van 23cm kunt zagen. Er vanuit gaande dat het een standaard lint is met 3 à 4 tanden per inch.

Aan het eind van een gebruiksdag is het meestal de gewoonte de spanning van het zaagblad af te halen, enkele slagen lossen zal vaak voldoende zijn. Eens een keer vergeten is geen ramp, doe ik ook wel en nog nooit een probleem door gekregen:rolleyes:

Fons
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.786
933
Leeuwarden
Een stomp lint zaagt traag, je moet onevenredig hard duwen, ook zul je het werkstuk meestal niet meer met gemak langs de lijn kunnen zagen. De zaag zoekt een andere weg dan je verwacht, z.g. drift van de de zaag.

Een zaag met veel tanden gebruik je meestal voor heel dun materiaal, als je die voor dik materiaal gebruikt moet je heel traag aanvoeren.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.