Futselplankje...

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Futselplankje in elkaar gefabriekt....

20180203_224824.jpg

beetje kaal...

20180203_224915_cr.jpg

Ah, da's beter......

Ik kreeg last van mijn schouder als ik mijn oude plankje met de #4 of #5 gebruikte. Te vaak een klap als de beitel tegen het hout kwam, en 40 jaar muizen-schuiven heeft mijn schoudergewrichten daar gevoelig voor gemaakt. Bovendien, gemakkelijk om vast te houden waren deze schaven ook al niet.

Al een hele tijd naar deze Veritas futselschaaf gekeken, en nu is het er toch maar van gekomen. En het schaaft echt stukken beter!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Nou, hier kun je voorlopig mee vooruit. En een therapeutische schaaf helpt dus ook. ;)
Euhm, zou ik nu een collectie Veritas schaven op doktersadvies kunnen aanschaffen. En vergoed de zorgverzekering dit ook? :rolleyes:
Misschien moet ik maar ook muizen gaan schuiven, maar wat is dat eigenlijk :confused:
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Computer-muizen. De micro-bewegingen zijn uiteindelijk funest, voor zowel je spieren (RSI) alsook je gewrichten. Ik heb er meer leren omgaan, maar als ik klappen in het schoudergewricht krijg dan heb ik daar soms dagen last van. En ook mijn handen zijn gevoelig geworden door het muizen, en het vasthouden van een gewone schaaf gaat bij mij niet lekker.

Het is het duurste stuk gereedschap dat ik nu heb, maar, maar aangezien de futselplank ideaal is om de einden van plankjes mooi haaks te krijgen, vond ik het een investering die ik wel mocht doen.
 
P

Pel

Guest
Mooie futselplank Thymen, maar ook een heel mooie schaaf erbij, ik heb er ook eens naar zitten kijken, maar ik gebruik ze echt te weinig, en daar is ze mij toch te duur voor.

Groet Pel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.049
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een futselplank is een geweldig hulpmiddel in combinatie met een goede schaaf, je kunt er zeer nauwkeurig mee werken. Je futselplank is nog geen hogeschool meubelmakerswerk, maar zal ongetwijfeld goed werken en je hebt een prachtige schaaf gekocht.

jaap
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Alleen dat alu profieltje...

Je hebt gelijk. Maar om zoiets als onderstaand te maken kost meer tijd, moet ik het juiste hout vinden, en mijn vaardigheden nog wat scherpen.

En ik was daarvoor nu even te ongeduldig, dus...

RunningFencefortheShootingBoard_html_1be77b37.jpg
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een beetje een vreemde opmerking in mijn optiek..... voor een futselplank zoek je onderdelen die zo stabiel en nauwkeurig mogelijk zijn. Dan is, zeker in combinatie met deze schaaf, dit alu profiel met een eenvoudig verstelbare geleiderail zo’n beetje het meest ideale wat je kan gebruiken. Past altijd perfect en blijft vlak en haaks.

Leuk als meubelstuk maar als gereedschap is massief hout meestal niet gelijk de beste keuze. Of gaan we voor het uiterlijk ook het aan/afvoerblad van een vlakbank maar van hout maken?

Nog een prettige aanvulling op de rail is trouwens het (ook weer alu) profiel dat Veritas verkoopt als “sanding plate”. Perfect om echt vlak, zonder risico op afronden, mee te schuren. En ook voor dingen als vlakke snijranden bij fineer te gebruiken. Maakt je futselplank nog veelzijdiger.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Een beetje een vreemde opmerking in mijn optiek..... voor een futselplank zoek je onderdelen die zo stabiel en nauwkeurig mogelijk zijn. Dan is, zeker in combinatie met deze schaaf, dit alu profiel met een eenvoudig verstelbare geleiderail zo’n beetje het meest ideale wat je kan gebruiken. Past altijd perfect en blijft vlak en haaks.

Leuk als meubelstuk maar als gereedschap is massief hout meestal niet gelijk de beste keuze. Of gaan we voor het uiterlijk ook het aan/afvoerblad van een vlakbank maar van hout maken?

Nog een prettige aanvulling op de rail is trouwens het (ook weer alu) profiel dat Veritas verkoopt als “sanding plate”. Perfect om echt vlak, zonder risico op afronden, mee te schuren. En ook voor dingen als vlakke snijranden bij fineer te gebruiken. Maakt je futselplank nog veelzijdiger.

Sorry hoor, het is mijn mening maar.
Maak dan een geheel alu futselplankje en wat die vlakbank er mee te maken heeft? :)
Er zijn ook houten (blok) schaven hoor en die hebben ook zo hun voordelen.

Groetnis, Roeland
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Voor het eerste gebruik heb ik gekozen voor MDF als ondergrond (goedkoop, stabiel, en vlak), en dus die aluminium geleiderail. Daarmee komt de werking van het geheel het beste tot zijn recht.

Maar het oog wil ook wat, dus wat let me om er eentje van een mooie houtsoort er bij te maken? Ik wil er nog eentje die een stuklanger is, voor langs-schaven, en die zal ik toch zelf moeten maken want zo'n lang profile is er niet.

Dat plaatje komt overigens uit http://www.inthewoodshop.com/index.html; en als ik zie wat deze 'hobbyist' maakt, durf ik bijna niks meer te zeggen.....
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Er is ook een 61cm profiel van Veritas voor de langere futselplank..... veel langer heeft in mijn optiek weinig zin omdat je zelf die afstand niet fatsoenlijk in 1 beweging met een futselplank meer kan maken.

Ja, de kennis van Derek Cohen is groot, hij krijgt van Veritas ook veel dingen in de prototype fase. Het beste aan zijn artikelen is de onderbouwing, vaak door landurig gebruik. Maar zo’n fraaie futselplank is vooral bedoeld als statement in de tijdschriften. Praktisch is het niet echt de beste of logische keuze. Er is een reden dat de shooting boards van bijvoorbeeld Tico Voigt en van anderen die echt worden gebruikt van MDF of Multiplex zijn. Zeker in de basis.

Bij jouw futselplank zie ik trouwens het nut van het hout tussen het MDF en de rails niet. De rails kan gewoon rechtstreeks tegen het MDF. Nu creeer je een extra oppervlak met het risico dat je werkstuk nog niet helemaal vlak ligt.
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Volgens mij komt het allemaal niet zo precies als je met de hand hout bewerkt. De speling van de verschillende materialen zullen het eindproduct (een kast of tafel oid) niet erg beïnvloeden.
En hoe zo'n futselplank er uit ziet, is vooral een kwestie van smaak. De een gooit iets van vurenhout in elkaar (Paul Sellers) en de ander maakt er een prachtig geavanceerd stuk gereedschap van.
Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien. Zeker met die prachtige schaaf!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.