PDA

Bekijk Volledige Versie : Oud Handgereedschap, Opknappen En Leren Gebruiken

Caspar Labarre
03-02-18, 10:02
Beste mensen,

Ik zit al een tijd te overwegen om technieken te doceren in de vorm van een cursus.

Het onderwerp, realiseer ik me nu, is een simpel maar duidelijke kijk op het gebruik en restauratie/onderhoud van simpel handgereedschap. Van de beginner die nog een beitel moet leren slijpen tot een gevorderde houtbewerker die ik op hoog niveau alle fijne kneepjes en details over schaven, zagen of ander gereedschap dat hen bezighoud kan leren.

Het idee is dat men oude stanleys, houten blokschaven, rijschaven, ongeharde zagen haalmessen of ander gek gereedschap mee neemt om deze onder mijn begeleiding op te knappen, te leren gebruiken en onderhouden.

Volgens mij is dit dé manier om gereedschap, techniek en materiaal te leren snappen en heb je hier uiteindelijk het meeste aan om in begeleid te worden. Het vormt een fundament van waaruit je projecten kunt aangaan en kunt groeien in het vak.

Ik heb een mogelijkheid aangeboden gekregen om deze te geven bij de http://www.meubelmakersvakschool.nl/

Mijn oud docent Henk Jonker geeft hier sinds 8 jaar met een team van leerkrachten cursussen aan particulieren.

Een prachtig leslokaal waarin alles zo ongeveer aanwezig is wat je je kunt bedenken met 10 werkbanken om vol op aan te kunnen zagen en schaven.

Kortom; Een Masterclass handgereedschap voor beginners en gevorderden. (Denk Paul Sellers maar dan beter!)

Dit mailtje is vooral bedoeld om te kijken of hier animo voor is en of we die eerste pilot die op een zondag zal zijn kunnen vullen. Het idee is om hier een vaste cursus van te maken waar mensen zich bij kunnen aansluiten om een keer mee te maken of om herhaaldelijk bij te wonen.
Alle zakelijke details moeten nog besproken worden en zullen in overleg met Henk ook concreet tot een aanbieding leiden.

Ik ben reuze benieuwt!

Groetend,

Caspar

jaap
03-02-18, 10:30
Schrijf mijn naam maar op de lijst Caspar.

jaap

Caspar Labarre
03-02-18, 10:40
Doe ik! Leuk Jaap

Pine
03-02-18, 12:03
Casper wat een leuk initiatief om het gebruik van handgereedschap te stimuleren !
Zelf loop ik ook nog wel eens tegen problemen op bij het opknappen van antiek gereedschap .
Met name geprofileerde schaven en dissels die flink geslepen moeten worden zou ik wel een zetje in de goede richting kunnen gebruiken :p
Dus schrijf mij maar in !

Petrolhead
03-02-18, 13:03
Mooi initiatief! Voor de meeste Belgen helaas te ver van huis.. Allen veel succes (en vooral plezier) toegewenst!

Caspar Labarre
03-02-18, 14:26
Ja mooi onderwerp ook profielschaven, zeker veel over te zeggen. Wel ook echt typisch gereedschap waar ik voorbereidingen voor moet treffen om goed te kunnen opknappen en werkbaar maken. Dus goed om te weten dat daar je interesse ligt.

dhop
04-02-18, 11:26
Daar heb ik ook wel oren naar!

Gr. Dirk

Caspar Labarre
04-02-18, 13:27
Dat zijn er al drie!

Roeland
04-02-18, 13:39
Zie dit nu pas, lijkt mij zeer leerzaam ik doe mee leuk Caspar om je weer eens te zien.

Groetnis, Roeland

luk knops
04-02-18, 17:34
Reuzeleuk idee, zou er erg graag bijzijn maar toch een beetje ver.... spijtig!

Caspar Labarre
05-02-18, 08:25
Zie dit nu pas, lijkt mij zeer leerzaam ik doe mee leuk Caspar om je weer eens te zien.

Groetnis, Roeland

Leuk Roeland dat staat genoteerd!

rmenkveld
05-02-18, 10:03
Fantastisch initiatief, helaas mij iets te ver uit de richting.

koen77
05-02-18, 16:03
Leuk initiatief! Ik zou graag goed leren hoe een zaag te vijlen en ik heb ook een hele stapel holle en bolle schaafjes die ik graag op zou knappen waar ik echt de kennis voor mis. Het is wel even reizen vanuit het Haagse, maar het lijkt me zeer de moeite waard!

Richard81
05-02-18, 17:05
Klinkt zeer zeker interesant en een stuk leuker dan met gereedschap en youtube aan de slag gaan!

wil wel wat meer info ontvangen!

Caspar Labarre
05-02-18, 19:41
Leuk initiatief! Ik zou graag goed leren hoe een zaag te vijlen en ik heb ook een hele stapel holle en bolle schaafjes die ik graag op zou knappen waar ik echt de kennis voor mis. Het is wel even reizen vanuit het Haagse, maar het lijkt me zeer de moeite waard!

Ik noteer u voor nadere informatie! Daar kan ik u zeker het een en ander over laten zien en vertellen.

Groetend,

Caspar

- - - Updated - - -

Klinkt zeer zeker interesant en een stuk leuker dan met gereedschap en youtube aan de slag gaan!

wil wel wat meer info ontvangen!

Dat maakt dan 6 mensen!

Arjen vD
06-02-18, 23:40
Ik heb ook interesse, lijkt me leuk en leerzaam. Ik heb een zaagje en wat blok- en profielschaven die opgeknapt kunnen worden.

Caspar Labarre
06-02-18, 23:43
Ik heb ook interesse, lijkt me leuk en leerzaam. Ik heb een zaagje en wat blok- en profielschaven die opgeknapt kunnen worden.

Zeven mensen!

coko
07-02-18, 00:07
Lijkt mij ook zeer interessant!
Of ik kan deelnemen hangt van de datum af, mijn vriendin en ik werken allebei onregelmatig. Als de datum lang genoeg van te voren bekend is kan ik verlof/oppas regelen.

Caspar Labarre
07-02-18, 08:36
Lijkt mij ook zeer interessant!
Of ik kan deelnemen hangt van de datum af, mijn vriendin en ik werken allebei onregelmatig. Als de datum lang genoeg van te voren bekend is kan ik verlof/oppas regelen.

Ik noteer u in ieder geval Leuk!

Don_Paul
07-02-18, 19:26
Zet mij ook maar op de lijst. Ben al een keer eerder geweest op een cursus 'schaven maken' en dat was toen best leerzaam.

Als er nog cursisten op zoek zijn naar oude schaven om op te knappen (of zagen om te vijlen) dan ben ik gaarne bereid om een paar dozen mee te nemen om even uit te lenen...

Caspar Labarre
07-02-18, 22:07
Zet mij ook maar op de lijst. Ben al een keer eerder geweest op een cursus 'schaven maken' en dat was toen best leerzaam.

Als er nog cursisten op zoek zijn naar oude schaven om op te knappen (of zagen om te vijlen) dan ben ik gaarne bereid om een paar dozen mee te nemen om even uit te lenen...

Wauw geweldig! Leuk dat je interesse hebt. Ik noteer je naam!

nederhout
08-02-18, 17:10
Ik heb interesse, maar autogebrek betekend wel dat ik mogelijk begintijd, bereikbaarheid e.d. mee moet wegen.

Caspar Labarre
08-02-18, 20:22
Ik heb interesse, maar autogebrek betekend wel dat ik mogelijk begintijd, bereikbaarheid e.d. mee moet wegen.

Ik noteer je in iedergeval voor nadere informatie. Dat zijn er al 10 volgens mij..

klauterkamer
09-02-18, 11:29
Ik wil ook wel graag op de lijst. Lijkt me reuze interessant.

Groeten, Dirkjan

Caspar Labarre
09-02-18, 21:07
Ik wil ook wel graag op de lijst. Lijkt me reuze interessant.

Groeten, Dirkjan

Staat genoteerd!

Pine
19-02-18, 23:40
@ Caspar
Het begint al gezellig te worden ;)
Bij hoeveel mensen word deze masterclass haalbaar ?
Het lijkt mij erg interessant en kan niet wachten .

Caspar Labarre
20-02-18, 08:46
[QUOTE=Pine;272419]@ Caspar
Het begint al gezellig te worden ;)
Bij hoeveel mensen word deze masterclass haalbaar ?
Het lijkt mij erg interessant en kan niet wachten .[/QUOT

Ik heb u genoteerd! We hebben minimaal 7 mensen nodig om een cursusdag te kunnen geven.

Caspar Labarre
26-02-18, 09:39
Beste Mensen,

Ik heb vorige week iedere geïnteresseerde een PM gestuurd en zes van de elf mensen hebben gereageerd. Misschien zitten er mailboxen vol..? Zouden de mensen die nog niet hebben gereageerd dat willen doen!? mocht ik het bericht opnieuw moeten versturen laat het me even weten en anders hoor ik graag of u komt.

Groetend,

Caspar

HBhout
26-02-18, 19:26
casper, Het lijkt mij ook leuk om De cursus bij te wonen. Hoe haalbaar het is voor mij om er te komen en wanneer weet ik nog niet. Maar ik ontvang graag nadere als dat kan:)

Richard81
26-02-18, 19:32
Hoi Casper,
Ik had gereageerd op je bericht verder heb ik geen reactie terug gekregen. Ik neem aan dat je me bericht wel ontvangen heb?

Wim Kluck
26-02-18, 22:25
Casper ik heb ook interesse. Hangt wel van de data af.

Caspar Labarre
26-02-18, 22:56
Hoi Casper,
Ik had gereageerd op je bericht verder heb ik geen reactie terug gekregen. Ik neem aan dat je me bericht wel ontvangen heb?

Ja!

coko
26-02-18, 23:48
@ HBhout en Wim de info die ik van Caspar heb ontvangen is dat de cursus plaats vind op zondag 22 april van 9:30 tot 16:00 in Egmond aan den Hoef.
Wij maken er gelijk een weekendje aan zee van, heb er zin in!

Roeland
22-04-18, 17:24
Een hele fijne dag gehad! Super bedankt Caspar en zeker voor herhaling vatbaar!

groetnis, Roeland

coko
22-04-18, 19:21
Vond het ook erg leerzaam en gezellig. Caspar en natuurlijk ook Henk en alle cursisten bedankt voor de leuke dag!

nederhout
23-04-18, 21:25
Ik vond het een het zeer gezellige, informatieve en geslaagde dag.
Nog heel erg bedankt voor het creëren van deze mogelijkheid, en ik hoop dat er in de toekomst misschien nog andere zullen plaatsvinden.

Mvg,

Jay

Richard81
24-04-18, 19:04
De cursus was zeker geslaagd, erg leuk im met al die besmette mensen bezig te zijn! 🤣

Caspar Labarre
25-04-18, 07:43
Henk en ik zijn ook erg tevreden over hoe het is gegaan en wat ons betreft ook zeker voor herhaling vatbaar.

Ik was erg onder de indruk van de toewijding en leergierigheid van iedereen en heb veel plezier gehad bij het uitleggen en voordoen.

Ik hoor ook graag waar ik meer aandacht aan zou kunnen besteden en in zou kunnen verbeteren voor een volgende keer!

Groetend,

Caspar

jaap
26-04-18, 08:27
Het was een erg leuke en ook leerzame dag. Casper krijgt het voorelkaar om met al zijn kennis en bevlogenheid je weer een stap voorwaarts te laten maken. Heb maandagavond laat nog even met de nieuw opgedane kennis een schaaf geslepen en ingesteld en tot mijn grote vreugde een heel lastig plankje gestreept plankje esdoorn mooi glad en glanzend geschaafd. Het is echt een openbaring om te zien en te voelen dat het allemaal nog wel wat beter kan. Ook ik heb mijn kennis deels van internet en Youtube, maar er gaat niks boven live, zelf zien hoe het nog beter kan. En Caspar kan dat, hij is jaren bezig om te ontdekken, proberen en oefenen om zijn techniek te verbeteren. En hij kan het ook hartstikke leuk brengen, hij deelt zijn kennis met zo veel plezier dat het aanstekelijk werkt. Ik had een oude schaap schaaf meegenomen, die ik zelf weer in orde had gebracht en die op niet al te moeilijk hout wel mooie krulletjes maakte, maar op een moeilijk plankje alle kanten op stuiterde. Nadat Caspar met veel aandacht en zorgvuldigheid de beitel had 'geslepen' werkte het ding plots met 2 vingers en liet op het moeilijke plankje een prachtig glas oppervlak na.
Ook een oude schaaf die een mede cursist in de afvalbak op zijn werk had gevonden, werd door Caspar onder handen genomen en liet daarna op hetzelfde plankje een prachtig glanzen en super glas oppervlakte na. Een stuk beter dan mijn eigen Lie Nielsen no4. En dat moet je meemaken om overtuigd te raken dat het altijd beter kan, dat je gereedschap aan een paar basisvoorwaarden moet voldoen en dat je weet hoe je die tot stand brengt. Vele malen beter dan een YT filmpje.

En dank aan Henk Jonker van de Meubelvakschool in Egmond aan de Hoef voor het ter beschikking stellen van zijn prachtige cursusruimte, de prima lunch en natuurlijk zijn verhalen. Een hele leuke dag met mede-forummers en zeker voor herhaling vatbaar.
Heb Caspar ook gevraagd om een lezing te verzorgen op Open Dag Hout op 21 oktober en dat hij daar een paar dingen kan laten zien.

jaap

76562

76563

76564

76565

76566

76567

76568

76569

76570

76571

76572

rendew
26-04-18, 09:14
Top ! Voor elkaar met elkaar (zo zou het altijd moeten zijn)

jaap
27-04-18, 10:52
En natuurlijk nog een filmpje.....

jaap

https://www.youtube.com/watch?v=mb0LIHrxTww

Spaander
27-04-18, 13:20
Beste Jaap,

Ik zou het filmpje graag zien..... maar ik zie alleen maar een zwarte rechthoek?

Mvg, :)

jaap
27-04-18, 13:25
Gaat hier gewoon goed, ook op de pc van mijn zoon die niet ingelogd is op woodworking.nl.

Zijn er nog meer waar het filmpje niet zichtbaar is? Of wel?

jaap

Eric55
27-04-18, 14:27
Hier ook niet te zien...?

Nerflander
27-04-18, 14:32
Ik zie ook alleen maar een zwarte rechthoek.

jaap
27-04-18, 15:02
en nu?

Pel
27-04-18, 15:11
Filmpje is hier wel te zien Jaap, bedankt voor het delen.

Groet Pel.

DouweB
27-04-18, 15:20
Prima te zien hier, ook zonder inloggen.

Spaander
27-04-18, 18:37
en nu?

Kun je ook een link plaatsen, want die kan ik nog wel steeds opstarten.
Mvg, :).

jaap
28-04-18, 09:02
Bij deze Ger, maar wel bijzonder, aan het forum is niks veranderd. Heb je een andere browser geprobeerd of je telefoon?

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=mb0LIHrxTww

jaap

Ronald L.
28-04-18, 09:42
Na een tijdje wachten veranderde het zwarte vierkant in een afspeelbaar filmpje, was YouTube gisteren soms heel traag?

Spaander
28-04-18, 16:19
Bij deze Ger, maar wel bijzonder, aan het forum is niks veranderd.
Heb je een andere browser geprobeerd of je telefoon?
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=mb0LIHrxTww
jaap
Bedankt Jaap het was wel erg kort, maar toch leuk om te zien.
Ik heb naar mijn weten niets veranderd op of aan mijn PC, maar misschien is het door een update van Windows (7) iets veranderd?
Als ik via google naar youtube filmpjes zoek kan ik deze normaal zoals altijd bekijken.
Maar ik was toch ook niet de enige die dit sinds kort heeft, zijn die oude filmpjes wel weg of staan die er nog wel?
Mvg, :).

Caspar Labarre
14-05-18, 19:38
Beste mensen,

Zijn er al liefhebbers voor een nieuwe datum en vervolg van de afgelopen keer?

Ik hoor het graag.

Groetend,

Caspar

Gerben 18
07-07-18, 16:37
Ik heb een tijd geleden deze ploegschaaf opgeknapt:
7832078321
78322

Er zat een beitel bij die eigenlijk te dun is voor het meeste werk. Vervolgens een andere beitel ervoor op maat gemaakt maar ik kan met beide beitels geen goede sponning schaven.
Het lijkt me leuk om deze schaaf weer werkzaam te krijgen!

Gerben

Caspar Labarre
11-07-18, 07:00
Beste Gerben,

Dit noemen ze volgens mij een Varken. Een groefschaaf die diepe groeven kan maken.
De dunne beitel is dus waarschijnlijk wel origineel.
Dit is een sponningschaaf, verstelbaar en met voorsnijder zodat je ook dwars op de nerf kunt schaven.

78386

De beitel is hiervoor ook schuin in het blok gezet, zodat deze van binnen naar buiten de spaan al scherend afneemt. Dit is voor een beter resultaat dwars op de nerf. Ook zodat de spaan goed afgevoerd kan worden en niet tussen de binnenrand en de schaaf kan komen. De schaaf moet gedurende het hele proces strak tegen de geleider gedrukt worden en de schuin ingelaten beitel helpt ook om dit voor elkaar te krijgen, de configuratie trekt de schaaf aan. Verder is het heel belangrijk dat er ook een vouw van ten minste 10 graden minder dan de zijkant van de schaaf aan de zijkant van de beitel zit. Net zoals bij de zool van een schaaf heb je ook een vrijloophoek nodig aan de zijkant als je een recht vlak wil maken (de zool of zijkant/geleider wilt kopiëren). Je zult merken dat het dan veel makkelijker is om de geleider strak tegen het werk te houden en het gevaar om schuine sponningen te schaven is veel minder groot.

Caspar Labarre
11-07-18, 07:16
Besten,

Gezien er niet voldoende mensen hebben aangegeven een direct vervolg aan de cursus te willen geven heb ik bedacht dat ik ook privélessen zou kunnen geven bij mij in de werkplaats.

De kosten daarvoor zijn dan vergelijkbaar.
Gedurende een dagdeel kan ik dan lesgeven en begeleiden en heeft u vervolgens geruime tijd om te oefenen. Ook zouden we samen de inhoud van de lessen kunnen afstemmen.

Mocht u daar interesse in hebben hoor ik het graag.

Groetend,

Caspar

nederhout
11-07-18, 07:43
Misschien is een update in een al bestaande thread niet de beste methode om er nieuwe aandacht voor te vragen.
Op zich heb ik wel interesse, maar momenteel heb ik geen nieuw gereedschap (helaas niet veel tijd gehad om te hobbyen sinds de vorige keer.)

Wel net een zaagklem gekocht, en ga binnenkort vijlpogingen doen (iets waar ik de laatste keer niet me bezig was geweest.)

klaas0639
11-07-18, 10:07
Ik heb wel belangstelling maar vind de zomermaanden niet zo geschikt. Ik heb een sponningschaaf (en eventueel wat oude zagen )

mvg
klaas0639

Caspar Labarre
11-07-18, 19:16
Misschien is een update in een al bestaande thread niet de beste methode om er nieuwe aandacht voor te vragen.
Op zich heb ik wel interesse, maar momenteel heb ik geen nieuw gereedschap (helaas niet veel tijd gehad om te hobbyen sinds de vorige keer.)

Wel net een zaagklem gekocht, en ga binnenkort vijlpogingen doen (iets waar ik de laatste keer niet me bezig was geweest.)

Ja goed idee ga ik doen.

Het onderwerp kan ook bijvoorbeeld verbindingen maken en het leren van allerlei andere vaardigheden zijn.

- - - Updated - - -

Ik heb wel belangstelling maar vind de zomermaanden niet zo geschikt. Ik heb een sponningschaaf (en eventueel wat oude zagen )

mvg
klaas0639

Ja nou dan hoor ik het wel als het kouder wordt haha..

Groet,

Caspar