PDA

Bekijk Volledige Versie : Zoetschaaf

Caspar Labarre
02-02-18, 21:22
https://www.youtube.com/watch?v=pbnH13bUr-Y&t=4s

Nico Oosthoek
02-02-18, 23:00
Vertel iets meer Casper.

Danny1984
03-02-18, 08:40
Ik kan hier uren naar kijken, zeer rustgevend.

Caspar Labarre
03-02-18, 09:05
Vertel iets meer Casper.

Wat ziet u..?

leroy
03-02-18, 19:15
Hey hallo
Volgens mij zien we een nooitgedacht schaaf
Die door de meester bewerkt is
Mvg Leroy

Caspar Labarre
03-02-18, 19:58
Hey hallo
Volgens mij zien we een nooitgedacht schaaf
Die door de meester bewerkt is
Mvg Leroy

Nooitgedacht blokschaaf inderdaad. Lekker licht en makkelijk te hanteren.

Redelijk dikke krullen die snel de sporen van de Rijschaaf opschonen. De afname is vergelijkbaar maar de Keerbeitel staat bij de Zoetschaaf heel dicht op de snede.
Door deze instelling gaat de schaaf niet gemakkelijk door het hout en is snelheid en gewichtsverdeling heel belangerijk. Je ziet dat ik bij het schaven van de rechterhelft van de plank die minder makkelijk bereikbaar is. Zonder de spaan af te breken een fractie rust halverwege de schaafgang. Dit herverdelen van mijn gewicht zorgt dat ik de controle over mijn lichaam behoud en maximaal kan inzetten. Als de stroken meer binnen mijn bereik geraken, hoeft dit niet meer en ga ik over in snelheid die me de hele gang in een keer laten maken.
Je ziet dat ik nogal bezig ben de krullen uit de weg te halen en als de spanen niet lang genoeg zijn, raken ze soms verstopt. Dit probeer ik soms te voorkomen door de schaaf op te tillen bij de teruggang.
Ook een zijwaartse armzwaai kan er voor zorgen dat de spaan er op de terugweg makkelijk uitvliegt, zonder dat ik dit appart nog moet doen met mijn handen.
Eigenlijk is de mondopening van die schaaf die 1,5mm ofzo was wat te krap. Beter is een 2 of 3 mm opening. Dan blijven de spanen minder snel hangen.
De keerbeitel is voorzien van een 2e vouw van ongeveer 70 graden en is net zo scherp gewet aan twee kanten als de schaafbeitel zelf. Om de spaan efficiŽnt te kunnen breken op ongeveer 115 graden vanaf de achterkant van de zool gemeten moet de Keerbeitel op een afstand van zo'n 0,3 tot 0,5 mm van de snede staan. De spanen schieten er dan als rechte stroken uit, dit is een teken dat de keerbeitel zijn werk doet.
Deze schaaf zou de meeste problemen moeten oplossen. Daarna is de efficiŽntste optie een schraapstaal, het ding word mij steeds dierbaarder, sinds ik heb geleerd hoe je het ťcht scherp kunt maken. Ze geeft in hardhout een vergelijkbaar resultaat als met schaven nadat je er met een dot krullen overheen bent gegaan. Je zou ook een supertoetersmoother met miniscule beweegredenen ter hand kunnen nemen. Maar ik heb die neiging, in mijn zoektocht naar de essentie van handgereedschap, al een tijd geleden aan de wilgen gehangen.

Groetend,

Caspar

leroy
04-02-18, 07:24
Hey Caspar
Bedankt voor je uitleg
Ik heb ook een aantal van deze schaven liggen
Ik heb weleens aan mij houten HMB schaaf ook een tweede vouw geslepen dit ging echter per ongeluk maar bleek een goude zet
deze schaaft nu perfect zelf de kwasten en warrig hout is hij de baas
Die oude houten schaven zijn zo gek nog niet en niet geheel onbelangrijk ze zijn een fractie van huis stalen en bronzen broertjes
Blijf vooral je kennis door geven Caspar
Mvg Leroy

jaap
04-02-18, 11:19
heerlijk indrukwekkend op de zondagochtend ....

jaap

SunRayes
16-02-18, 17:06
Leuk om te zien, maar nog leuker om zelf te doen.
En bedankt voor de uitleg over de keerbeitel. Die wordt altijd weer onderschat. Maar wetten heb ik nog niet gedaan, misschien ook maar eens doen.

De volgende zin moet je even nader toelichten, want daar kan ik geen kaas van maken.

Je zou ook een supertoetersmoother met miniscule beweegredenen ter hand kunnen nemen. Maar ik heb die neiging, in mijn zoektocht naar de essentie van handgereedschap, al een tijd geleden aan de wilgen gehangen.

Groetend,

Caspar

- update -

A, bedoel je een schuurmachine?

detopo2011
17-02-18, 21:50
Op holzwerkentv staat een 3 Delige YouTube serie over slijpen en wetten van beitels en schaafbeitels. Heel begrijpelijk. Zij slijpen ook de spiegelkant van een schaafbeitel op 5 graden. Heb dit ook gedaan bij Nooitgedacht schaaf en werkt prima.

Caspar Labarre
20-02-18, 09:38
Op holzwerkentv staat een 3 Delige YouTube serie over slijpen en wetten van beitels en schaafbeitels. Heel begrijpelijk. Zij slijpen ook de spiegelkant van een schaafbeitel op 5 graden. Heb dit ook gedaan bij Nooitgedacht schaaf en werkt prima.

Dan krijg je problemen met de Keerbeitel, niet doen!

Caspar Labarre
20-02-18, 09:42
Leuk om te zien, maar nog leuker om zelf te doen.
En bedankt voor de uitleg over de keerbeitel. Die wordt altijd weer onderschat. Maar wetten heb ik nog niet gedaan, misschien ook maar eens doen.

De volgende zin moet je even nader toelichten, want daar kan ik geen kaas van maken.

- update -

A, bedoel je een schuurmachine?

Haha, Nee ik bedoel zo'n blok brons van een niet nader te noemen religieuze sekte of zo'n samurai zwaard van een andere.

Pel
20-02-18, 09:55
Ik vind de methode van Rob Cosman van hoe je een schaafbeitel wet goed, hij gebruikt een stalen meetlatje dat is 0,5 mm dik.

Groet Pel.

https://www.youtube.com/watch?v=ZLobikOSftY

GH1
20-02-18, 10:08
De "ruler-trick", toegeschreven aan David Charlesworth. Werkt perfect voor beitels van schaven...... je krijgt op die manier een hele kleine hoek (2-3 graden) aan de achterkant van je beitel waarmee je zorgt voor een echt scherpe beitel. Je weet op deze manier ook zeker dat je het snijvlak van de voor- en achterkant ook echt raakt, zelfs als je stenen niet 100% vlak zijn. En, ook niet onbelangrijk, het werkt snel :-).

Hier een goede beschrijving van de theorie erachter: https://www.popularwoodworking.com/techniques/the_ruler_trick

Caspar Labarre
20-02-18, 10:10
Ik denk dat je dan problemen krijgt met de keerbeitel. Al hoewel 0,5 mm wel heel erg weinig is, dat is minder dan 1 graden volgens mij.

Pel
20-02-18, 10:21
Die Ī 0,03 die je daar afwet maakt m.i. niets uit voor de keerbeitel, en de beitel is echt vlijm scherp.

Groet Pel.

Caspar Labarre
20-02-18, 10:31
De "ruler-trick", toegeschreven aan David Charlesworth. Werkt perfect voor beitels van schaven...... je krijgt op die manier een hele kleine hoek (2-3 graden) aan de achterkant van je beitel waarmee je zorgt voor een echt scherpe beitel. Je weet op deze manier ook zeker dat je het snijvlak van de voor- en achterkant ook echt raakt, zelfs als je stenen niet 100% vlak zijn. En, ook niet onbelangrijk, het werkt snel :-).

Hier een goede beschrijving van de theorie erachter: https://www.popularwoodworking.com/techniques/the_ruler_trick

Eeuwenlang hebben vaklieden de braam op een fijne steen weg gewet door de beitel een fractie op te tillen. Verschil is dat je enkel de braam raakt en niet de hoek met een 2e vouw verandert. Zo krijg je dus geen gelazer met de keerbeitel die mogelijk niet meer sluit.
Let wel dat mijnheer Cozman tot voor kort de werking van de Keerbeitel geheel ontkende. Een beginnersfout als je het mij vraagt die een gebrek aan materiaalkennis en verspaning illustreert.
Charlsworth en Cozman zijn naar mijn mening hoofdleveranciers van een verkeerde manier van denken over handgereedschap. In plaats van het mysterie wegnemen en een basisinzicht mogelijk maken, verzinnen ze een truukje dat enkelvoudig werkt. Het doceert niet de zelfredzaamheid en abstraherend vermogen die een vakman nodig heeft, maar kauwt iets voor dat vervolgens slaafs moet worden opgevolgd. Gedragen door de sterallures van deze mensen die een schijn van vakmanschap weten te cultiveren, gaat men producten kopen die ze aanprijzen bij hun uitleg. Deze mensen zijn marketinginstrumenten geen vaklieden.

Caspar Labarre
20-02-18, 11:11
Zo simpel is het:

https://www.youtube.com/watch?v=cPzmK727QpQ

Met dank aan Steven Gauwberg.

GH1
20-02-18, 12:33
Charlsworth en Cozman zijn naar mijn mening hoofdleveranciers van een verkeerde manier van denken over handgereedschap.

Sorry, maar wat een totale onzin is dit..... de ruler trick is gewoon een hele goede methode om op een consistente manier een minimale hoek op de achterkant van je beitel te krijgen. Het werkt in de praktijk feilloos en heeft geen enkele consequentie op de werking van de keerbeitel.
En wat zou hier de commerciŽle insteek zijn, verkopen ze soms linealen?

De enige beginnersfout die ik hier zie is zo overtuigd zijn van je eigen gelijk dat dit de enige juiste manier is en daarom niet meer openstaat voor alternatieven.

henkverhaar
20-02-18, 13:04
Ik denk dat de meeste mini-meetlatjes dunner zijn dan 0.5 mm, maar zelfs als ze dat halen is de bijbehorende slijphoek zo'n 0.36 graden. Ik denk echter dat ie eerder naar de 0.2 graden gaat. Nadeel is dan wel weer dat het slijpvlak heel snel heel breed wordt en dus eerder (maar minder) interfereert met de keerbeitel...

GH1
21-02-18, 00:04
Bijna alle linealen van 150mm en korter zijn 0,5mm dik...... maar heel spannend is dat niet, de kern van het verhaal is om net zoveel te wetten dat je het hele breedte van het blad hebt geraakt. Zo’n miniem randje heeft geen enkele invloed op de keerbeitel.

SunRayes
21-02-18, 07:15
Wat in zo’n slijp-discussie vaak vergeten wordt, is dat de meeste hobbyisten alleen op winteravonden hout bewerken.
Ik ben ook zo’n houtbewerker. En dan is het aanleren van de juiste slijptechniek een proces wat jaren kost. Terwijl ik alleen maar planken wil schaven.
En dan moet je ook nog je schaaf goed afstellen, incl. de bodem vlakken enz.
Ik heb Casper ooit eens in het echt een schaafbeitel zien slijpen, en dat leek een fluitje van een cent. Maar dat is toch echt de jarenlange ervaring en meesterschap die je dan ziet.

Voor een hobbyist als ik, is elk trucje mee genomen. En in de loop van de jaren merk ik dat de trucjes minder worden, en het vakmanschap het over gaat nemen.
Ik heb in het begin die ‘ruler’ truc ook gedaan, maar nu kan ik ook zonder dat extra vouwtje aan de spiegekant.
Maar dat heeft wel 8 jaar oefenen geduurd.

GH1
21-02-18, 07:34
Slijpen kan op meerdere manieren, net zoals veel andere houtbewerking trouwens, en je moet gewoon doen waar je comfortabel bij bent en wat voor jou een goed resultaat oplevert. Maar ťťn methode (die van jezelf natuurlijk) heilig verklaren en niet openstaan voor alternatieven blijft kwalijk....

En ik vindt bij deze methode het woord “truc” ook wat onhandig gekozen. Het is meer dan dat, het is een methode die op een consistente manier werkt en die een reŽle toevoeging is bij het slijpen van schaafbeitels. Zo’n minimale hoek die een eventuele niet 100% vlakke achterkant van je beitel of steen corrigeert is met de hand amper consistent te maken. Een keuze om het wel of niet te doen, niet meer en niet minder.

En het werkt gewoon wel. Voor mij telt tenslotte het eindresultaat.....

klaas0639
21-02-18, 09:08
We zijn met ons allen best goed in scherpslijpen :p

mvg
klaas

tuoh
21-02-18, 09:37
Wat in zo’n slijp-discussie vaak vergeten wordt, is dat de meeste hobbyisten alleen op winteravonden hout bewerken.
Ik ben ook zo’n houtbewerker. En dan is het aanleren van de juiste slijptechniek een proces wat jaren kost. Terwijl ik alleen maar planken wil schaven.
En dan moet je ook nog je schaaf goed afstellen, incl. de bodem vlakken enz.
Ik heb Casper ooit eens in het echt een schaafbeitel zien slijpen, en dat leek een fluitje van een cent. Maar dat is toch echt de jarenlange ervaring en meesterschap die je dan ziet.

Voor een hobbyist als ik, is elk trucje mee genomen. En in de loop van de jaren merk ik dat de trucjes minder worden, en het vakmanschap het over gaat nemen.
Ik heb in het begin die ‘ruler’ truc ook gedaan, maar nu kan ik ook zonder dat extra vouwtje aan de spiegekant.
Maar dat heeft wel 8 jaar oefenen geduurd.

+1

Caspar Labarre
21-02-18, 09:57

Mijn punt is nou juist dat het om instelling gaat. Mijn reeds geuite kritiek gaat niet over gebruik van slijphulpmiddelen. Er zijn veel mogelijkheden om mallen te gebruiken die je werk eenvoudiger maken, wat is daar op tegen zou je zeggen. Ik gebruik mallen waar ik het echt nodig acht, meestal kies ik hier echter niet voor omdat zonder meestal sneller is maar ook dat hangt af van de situatie. Je zou een schaaf ook een mal kunnen noemen voor een beitel en niemand die er aan denkt om die plank te vlakken met een losse beitel. Dat gezegd hebbende is het voordeel van die neiging om niet meteen aan een mal te denken dat je de vrijheid behoud om te experimenteren en spelen met de mogelijkheden, hetgeen van groot belang is voor het inzicht dat je wilt ontwikkelen. Een mal gebruiken maakt je blind voor wat er gebeurd omdat je de mal vertrouwt, je ziet zo is mijn ervaring gauw dingen over het hoofd.
Houtbewerken met handgereedschap gaat niet over gereedschap. De verschillen die daarin zitten zijn marginaal. Vakmanschap is altijd een combinatie van factoren die niet direct met elkaar te maken hebben. Om dit te leren ontwikkelen zul je verschillende dingen moeten uitproberen en vooral ervaren wat niet werkt. Dit laatste is denk ik het belangrijkste voor heldere inzichten over wat je aan het doen bent. Als ik iemand een lijn laat zagen met een goedkoop fabriekszaagje dan is er al heel veel te verbeteren aan houding en techniek nog voor ik laat zien dat als je de zetting een beetje terug hamert er een wereld van verschil direct gevoeld kan worden. Eigenlijk kun je daar al alles net zo goed mee doen als met een scherpe zaag, want scherp zal zo'n hardpoint nooit worden. Ik heb dan nog geen woord gesproken over zagen slijpen of soorten zagen.
Vanuit die Basis kan een beginner beter snappen wat de verschillen zijn. Hetzelfde geld voor slijpen. 'Neem nou dat filmpje van Steven wat ik reeds posten. Dat het niet simpel is onderschrijf ik meteen, maar het eerste dat de beginner doet is de beweging volgen, daar heb je uiteindelijk het meeste aan en dat heeft niet enkel met slijpen te maken.

klaas0639
21-02-18, 11:35
Dat heb je wat mij betreft goed en mooi verwoord Caspar.

mvg
klaas

Pel
21-02-18, 12:15
Ben het met je eens Caspar, als je als beginnend houtbewerker bijvoorbeeld zo'n slijphulp gebruikt is daar niets op tegen, maar het uit de hand slijpen van een beitel leer je er niet mee. Nu zal dat denk ik voor de hobbyist ook niets uitmaken, maar als hij vaker zijn beitel gebruikt, en vaker moet slijpen en afwetten en iedere keer dat slijphulpje moet instellen, zal hij denk ik toch gaan proberen dit uit de hand te doen. Diegene die vroeger een opleiding timmeren of meubelmaker hebben gehad op de ambachtschool kunnen allemaal uit de hand wetten omdat het zo ook aangeleerd is, er bestonden nog geen eens slijphulpen. Maar over slijphulpen is hier op het forum al meer dan genoeg geschreven.

Die "ruler truc" heb ik uitgeprobeerd na het zien van het filmpje op internet, ik doe het soms nog bij heel warrig hout, maar over het algemeen wet ik mijn beitels gewoon af zoals ik het 50 jaar geleden geleerd heb, en ik ben er door de jaren heen ook nog verrekte handig in geworden.:)

Groet Pel.