Stanley no 3

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gister een pakket binnen gekregen van Mathieu met daarin oa deze Stanley no 3. Vandaag maar even gebruiksklaar gemaakt.

IMG_5069.jpg

Zoals te zien is was 1 zijde de vleugel afgebroken.
Het geheel gedemonteerd.

IMG_5070.jpg

De schade:
IMG_5071.jpg

De oplossing: zagen en vijlen

IMG_5072.jpg

IMG_5073.jpg

Handgreep en knop ontdaan van de laklaag

IMG_5074.jpg

En in de oost indische inkt gezet en daarna in de hardwax

IMG_5075.jpg

Kikker natuurlijk gevlakt en laterale hefboom vast geklinkt (zat iets te los) en gestrekt schaafmes geslepen en keerbeitel nagezien.
Handgreep en knop weer gemonteerd etc

IMG_5076.jpg

Om er vervolgens achter te komen dat de keerbeitel te lang is op stand nul steekt te beitel nog uit.

IMG_5077.jpg

Oplossing: keerbeitel in korten.

IMG_5078.jpg

En opnieuw aan de binnenzijde een vouw aanbrengen.

IMG_5079.jpg

Dat ziet er beter uit het beitelpakket zit nu goed en op nul volledig terug getrokken.

IMG_5080.jpg

Schaafzool even gevlakt, je ziet bij de mond aan de voorzijde nog een depressie ga dit nog verder vlakken, maar eerst schaven!

IMG_5081.jpg

Strijken

IMG_5088.jpg

Zoeten

IMG_5090.jpg

De kikker moet nog iets naar voren kunnen om een kleine mond opening te krijgen echter staat deze nu in de uiterste positie voorwaarts en word tegen gehouden door het plaatje in de kraagschroef de oplossing hiervoor is een ring/plaatje achter het plaatje zetten zodat ik een mm of 2 win aan stel ruimte. Gaat goed komen dus

IMG_5091.jpg

Vermoed dat de kikker van oorsprong niet op deze schaaf heeft gezeten maar dit maakt voor de werking niet uit zeker na wat aanpassingen.
De zool moet nog wat verder gevlakt zodat de voorzijde van de mond geheel vlak is.
Zoals de schaaf nu gebruiksklaar is gemaakt is hij functioneel en schaaft en zoet prima, de schade is geen schade meer maar een vorm verandering geworden en eigenlijk best wel mooi. Heb de zijden van de kikker gevijld zodat het blanke metaal naar voren komt en dus geaccentueerd wordt.

Mathieu, nogmaals hartelijk dank voor deze schaaf.

Groetnis, Roeland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ben blij te zien dat je de schaaf goed gekregen heb. Ik vind het wel heel spijtig van de schade. Je hebt dat wel heel elegant opgelost, maar toch. Ik dacht nochtans dat het geheel goed verpakt was. Misschien wat veel in de doos gestopt (of eerder de doos te klein).
Maar het verwondert me vooral dal jij de schaaf zo snel op punt gekregen hebt. Veel plezier er mee!
 
P

Pel

Guest
@Roeland, top man hoe jij een schaaf mooi een andere look geeft, en van de nood een deugd maakt. Menigeen zou met de handen in de haren hebben gezeten en de schaaf ergens maar in een hoek laten liggen.

Groet Pel.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo Roeland,

Prachtig opgelost en mooi gedaan, maar waarom gebruik je Oost Indische inkt?
En het vlakken van de zool hoe en waarmee doe je dat?

Mvg, :).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Zo... Zelfs al was het misschien niet optimaal verpakt, toch straf dat zo'n stuk nog afbreekt? Zal misschien al een haarscheurtje gezeten hebben? Alleszins heel mooi opgelost, zo is er op de hele wereld niet nog één! :)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Roeland,

Prachtig opgelost en mooi gedaan, maar waarom gebruik je Oost Indische inkt?
En het vlakken van de zool hoe en waarmee doe je dat?

Mvg, :).


Wat Nico al aangaf maar bovenal omdat het fijn diep in het hout trekt zonder dat de vezels weer gaan opstaan en het is watervast en zeker na een afwerking met was of olie zeer duurzaam.

Vlakken doe ik op een natuurstenen tegel die gekalibreerd is (gezoet of gepolijst) ik plak hierop schuurpapier met spuitlijm enkelzijdig zodat het papier er weer makkelijk af gaat, maar vaak gebruik ik het gelijmde schuurpapier niet en leg er een los vel boven op blijft super liggen en snelle wissel van schuurpapier en korrel gradaties

IMG_5097.jpg

IMG_5099.jpg

Als een zool erg uit het vlak is en of beschadigt start ik met korrel 80 daarna korrel 100 om te eindigen met korrel 120 dan is de zool vlak en glad genoeg.
Of je nu links of rechtshandig bent maakt niet uit je start met schaafbewegingen te maken over het schuurpapier bv 10x dan overpakken naar de andere hand en weer 10x. dan schaaf 180 graden draaien nu heb je de knop vast met je schaafhand en het handvat met je ander hand weer 10x en dan opnieuw overpakken in de andere hand en weer 10x.
De bedoeling hiervan is om te compenseren als je rechts bent is dat je dominante hand(sterker/krachtiger) door overpakken probeer je dus dit kracht verschil tussen beide handen te compenseren.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd. In mei/juni heeft Masave Hout weer een opendag en vanzelfsprekend geef ik weer demo's op deze dag en kun je het gebruiks klaar maken van een schaaf live zien.

Groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zo... Zelfs al was het misschien niet optimaal verpakt, toch straf dat zo'n stuk nog afbreekt? Zal misschien al een haarscheurtje gezeten hebben? Alleszins heel mooi opgelost, zo is er op de hele wereld niet nog één! :)


Het stukje was niet tijdens het transport afgebroken, maar jaren eerder aan het breukvlak te zien en het stukje zat ook niet in het verpakkingsmateriaal. :)
Mathieu heeft alles bijzonder goed verpakt in de doos dus daar lag het zeer zeker niet aan.

Groetnis, Roeland
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Roeland,
Heel erg bedankt voor je uitleg, ik had niet verwacht dat je eindigt met korrel 120 want ik verwachte in de buurt van 800 of zo.
In plaats van die steen kun daar ook een glasplaat voor gebruiken?
Ik kom zeker bij jou kijken in Zwolle ben zeer benieuwd om het te zien.
Mvg, :).
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Weer een mooi stukje vakwerk van Roeland!
Ik heb ook een keer een schaaf op schuurpapier gevlakt, maar ik vond het wel monnikenwerk. Misschien dat ik ook geen korrel 80 had.
 

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
misschien een rare vraag voor jullie, maar waarom zo veel moeite doen om een oude schaaf op te knappen. scheelt het zoveel met nieuwe. qua prijs zal het niet veel schelen. hij ziet er wel weer strak uit dat wel
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Iets zegt me dat je appels en peren vergelijkt. Alle "nieuwe" schaven moeten gefinetuned worden: polijsten of zelfs slijpen, schoonmaken, etc. Behalve bij Veritas en LN, die zijn uit de doos redelijk zo te gebruiken. Veritas lijkt nauwelijks meer op de oude Stanley's, dus wil je het oude model schaaf dan ben je aangewezen op LN. En een LN is inderdaad maar iets duurder: 300+ voor een 4 is een koopje in plaats van 40 euro voor een goede gebruikte Stanley. Mijn 8 was geloof ik 150 euro, en de LN kost 500+. Het is maar wat je niet veel schelen noemt, maar voor dat geld heb ik mijn 3, 4, 5, 7 en 8 plus nog eens een S5, en die laatste drie zijn tweedehands
relatief
dure schaven.
 
P

Pel

Guest
Nooit gehoord van hergebruik, de schaaf in de vuilbak gooien zou m.i. toch doodzonde zijn van dit mooie gereedschap. Daar komt bij dat veel oude gereedschappen kwalitatief vaak beter zijn dan het hedendaagse gefabriceerde gereedschap. En dan heb ik nog niet over het plezier wat je er aan beleeft als je een schaaf of een beitel weer zo goed als nieuw hebt gekregen, zodat die weer een heel leven mee gaat. En veel goedkoper als een nieuwe schaaf van dezelfde kwaliteit.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Kees78

Actieve deelnemer
26 okt 2017
45
8
stichtse vecht
ik dacht dat ik ook een Stanley had. maar ik keek net en het is een record. ik heb wel een oude Stanley 10 jaar geleden ingekort met de slijptol dus ik hergebruik óók. volgens mij heb ik jullie tegen het zere been geschopt geloof ik. bij mij zit ie gewoon in de gereedsschaps kist in de bus en wordt gewoon gebruikt. heb hem vanmiddag nog geslepen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Iets zegt me dat je appels en peren vergelijkt. Alle "nieuwe" schaven moeten gefinetuned worden: polijsten of zelfs slijpen, schoonmaken, etc. Behalve bij Veritas en LN, die zijn uit de doos redelijk zo te gebruiken. Veritas lijkt nauwelijks meer op de oude Stanley's, dus wil je het oude model schaaf dan ben je aangewezen op LN. En een LN is inderdaad maar iets duurder: 300+ voor een 4 is een koopje in plaats van 40 euro voor een goede gebruikte Stanley. Mijn 8 was geloof ik 150 euro, en de LN kost 500+. Het is maar wat je niet veel schelen noemt, maar voor dat geld heb ik mijn 3, 4, 5, 7 en 8 plus nog eens een S5, en die laatste drie zijn tweedehands
relatief
dure schaven.
Je vergeet de clifton schaven. Deze zijn ook prima uit de doos. Prijs:(
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
En ik moet zeggen dat zelfs de Quansheng schaven slechts minimaal werk nodig hebben uit de doos.... de meeste zijn bijna 1-op-1 LN copieen van net wat mindere kwaliteit. Maar heel veel scheelt het niet..... een kwalitatief betere beitel en je bent er eigenlijk bijna. De rest is eigenlijk het gewone initiële inregelen, minder dan een half uur en je bent klaar.

Opknappen van oudere modellen is natuurljk prima, maar er zijn tegenwoordig ook relatief goedkope alternatieven.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.