Robland x26

Elpescador

Nieuw lid
1 feb 2018
5
0
Hallo,

Ik heb een poosje geleden een Robland x26 gekocht.
de Vlak en vandiktebank werken perfect hij 'spuugt' het hout er weer mooi glad uit.
Maar zodra ik iets wil schulpen/zagen raak ik behoorlijk geïrriteerd.
Het lijkt wel of de zaag niet genoeg toeren maakt, want een simpel vuren balkje a 5choog gaat met moeite door de zaag.
Ik heb vanavond bekeken welke motor er in zit. het Type plaatje zit verstopt maar kon er gelukkig nog een vage foto van maken (ik weet niet hoe ik deze moet uploaden
icon11.png
)
daar stond op dat het wel een 3 pk motor betreft. 220/380volt. En wat me opvalt is dat het snoertje naar de schakelaar dunner is dan die van de frees en vlakvandiktebank.

Heeft iemand een idee waarom de zaag zoveel moeite heeft met een stuk hout?
en wat ik er evt aan kan doen??

R
 

Elpescador

Nieuw lid
1 feb 2018
5
0
Ik snap indd de vraag.
Ik hebt er nu een schulpzaag op zitten met 24 tanden.
en daarvoor een zaag met 60 tanden bij beide heeft hij het probleem.
Ik heb de fijne er juist afgehaald omdat ik dacht dat het beter de schulpzaag beter zou gaan.
de tanden zijn niet als nieuwe maar zeker nog wel scherp.

motor bromt niet
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Misschien dom van mij zit het zaagblad direct op de motor as of drijft de motor middels een v-snaar het zaagblad aan?
In het laatste geval kan het zijn dat je een versleten v-snaar hebt of te weinig spanning op de snaar zodat hij slipt en bij zaag weerstand de zaag nauwelijks kracht heeft.
Ik had dat bij mijn zaagtafel kwestie van de snaar op de juiste spanning brengen.

Groetnis, Roeland
 

Elpescador

Nieuw lid
1 feb 2018
5
0
De zaag is met een v snaar...
Hij loopt ook wel snel vast en hoor je de snaar slippen.
dit kan inderdaad de oplossing wel eens zijn.
ik ga dit weekend eens proberen. je hoort van mij.

weet je toevallig ook waar ik evt een nieuwe snaar kan kopen?
en misschien een tip bij het afstellen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik neem aan dat het geval 1 motor heeft - oftewel dat die motor niet alleen de zaag, maar ook de vandiktebank aandrijft - in dat geval weet je dus redelijk zeker dat het niet de motor is waarom het geval slecht zaagt...
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
De riem wat bijspannen... en het probleem zal opgelost zijn. Is normale slijtage en makkelijk te verhelpen. In slechtste geval riem vervangen.

Van waar ben je? In Hasselt bij Bimac hebben ze dit in elk geval. Maar bij zowat iedere winkel in auto-onderdelen ga je ook een passende riem vinden. Of online.... Oude riem meenemen...

Motorblok eens goed bekijken, je kan dit waarschijnlijk verschuiven of pivotteren om een draaipunt om de riem op te spannen.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De zaag is met een v snaar...
Hij loopt ook wel snel vast en hoor je de snaar slippen.
dit kan inderdaad de oplossing wel eens zijn.
ik ga dit weekend eens proberen. je hoort van mij.

weet je toevallig ook waar ik evt een nieuwe snaar kan kopen?
en misschien een tip bij het afstellen?

Ik heb mijn v-snaar bij lagertechniek.nl besteld hebben alle soorten en maten wel even kijken welke snaar breedte (poeli) je hebt zo uit m'n hoofd heb je 8mm 10 mm en 12mm en natuurlijk ook getanden snaren. Oude snaar even opmeten dus.

Opspannen bij mijn zaag was 4 motor bouten lossen en met een stelbout de motor naar achter draaien tot de juiste spanning en dan de 4 bouten weer vast draaien

Groetnis, Roeland

Ps autozaken hebben bijna geen v-snaren meer op voorraad omdat er zo veel types en lengte zijn.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.