Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ...

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
In verband met diverse geplande activiteiten (bouwen van een keuken, lijstwerk, etc) overweeg ik de aanschaf van een zaag frees combi. Bijvoorbeeld de Hammer B3 Winner Comfort, deze heeft een lange roltafel (2 meter), een oplegtafel en een zwenkbare freesas. http://austria.felder-gruppe.at/?page=maschinen_details&xat_code=88063c6a7a94036cd00c#head

Maar ja, er zijn ook andere mogelijkheden:
- Lurem
- Holzher
- Robland
- Metabo (Multi)

De machine moet opgesteld worden in mijn toekomstige werkplaats van 4 x 9 meter.

Of een losse formaatzaag met een losse freestafel. Kortom, ik zou graag willen weten wat jullie mening is.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Houtbewerker,

Ik heb me net op de beurs HOUT weer wat verder georienteerd op eventuele opvolger van mijn Robland LX30. Deze bevalt me steeds minder wat nauwkeurigheid betreft en de instelmogelijkheden. Met kunst en hulpmiddelen red ik het wel maar...... Je fantaseert wel eens natuurlijk :cool:

Ik ben onder de indruk van de Felder en Hammer machines. Had als eens naar de Lurem gekeken als alternatief, die had als voordeel een standaard frequentieregelaar om traploos motersnelheden in te stellen.

Op HOUT zag ik echter dat de MINIMAX van SCM een aantrekkelijk alternatief kan zijn voor de Felder. Is zondermeer goede kwaliteit en lijkt goedkoper dan een vergelijkbare Felder, zie ik in de offerte die ik net in huis heb. In een test in fine woodworking kwam deze er ook goed uit. Ik zoek de test nog voor je op!

Groet van Fons
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Hallo Fons,

De Robland (L)X 310 had ik ook in mijn rijtje staan van potentiele machines, maar nauwkeurigheid en afstelmogelijkheden zijn wel elementen die voor mij belangrijk zijn. Wat zijn voor jou opvallende verschillen tussen de Robland en de Felder/Hammer/SCM machines?

Bij Felder Nederland werden de verschillen met name op het vlak van service gegeven, maar zijn er nog meer?

gr, Wim
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Vanmiddag heb ik de knoop doorgehakt:
Eind januari hoop ik een Hammer B3 Winner Comfort in gebruik te gaan nemen! :D

Ik heb, voor degenen die het leuk vinden om te weten, de keus gemaakt uit de volgende machines:

- SCM Minimax Classic st 30
- Robland NLX-TZ
- Hammer B3 Winner Comfort

De Hammer heb ik gekozen vanwege de volgende punten:
- goede prijs-kwaliteitverhouding
- schuin verstelbare freesas
- stevige langsgeleiding (in plaats van de standaard, zit er nu de originele Felder langsgeleiding op)
- kwaliteit van de roltafel. Het is opvallend hoe soepel, stabiel en degelijk de roltafel is uitgevoerd ten opzichte van de bovengenoemde machines.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen, het is een overstap van de Festool CS 70 naar een formaatzaag.

Ik houd jullie op de hoogte van de bouw van de garage/werkplaats en de levering van de machine.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Tijdens mijn zoektocht naar informatie kwam ik nog het volgende tegen:

Eén van onze duitse vrienden heeft de Hammer freesgeleiding vervangen door een Felder freesgeleiding (de Multi 240), zie onderstaande foto's:


Op deze manier is de 'noodzaak' om een Felder aan te schaffen steeds minder groot.. :)


Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Houtbewerker,

Proficiat met je aankoop! Kan me je overwegingen goed voorstellen en ben benieuwd hoe de aanschaf je straks bevalt. Waar ik ook interesse in heb is je nieuwe werkplaats. Ik ben, zoals je waarschijnlijk weet, ook bezig met uitbreidingvan mijn werkplaats, vandaar de interesse in soortgelijke projecten.

Groet van Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Houtbewerker, van harte gefeliciteerd!! Na slapeloze nachten, vierkante ogen van het lezen op internet, folders en documentatie op het nachtkastje en dan... de beslissing. Volgens mij heb je een goede keuze gemaakt en ik wens je er heel veel plezier mee. Wat heb je er aan accesoires bij gekocht en b.v. wat voor zaagbladen? Had je al een afzuiger, welke? Laat je de machine door de leverancier installeren of ga je het zelf doen?

jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@ Fons,

dank je! Ik hoop zodra we van start gaan met de bouw de nodige foto's en filmpjes te maken. Zelf vindt ik het ook altijd leuk om naar dat soort foto's te kijken, dus maak je borst maar nat.. :)

@ Jaap,
Dank je! Inderdaad veel gelezen en nagedacht, want het blijft een forse investering voor een hobby-gebruiker!

Aan accessoires heb ik de oa. volgende zaken:
- een universeel en fijn zaagblad
- frezenset
- excenter klem voor montage op de formaattafel
- extra afkortaanslag
- digitale klok voor de freeshoogte

Verder zijn er iets zwaardere motoren (5.5 pk), een grote roltafel (2 meter) en een zware aanslag gemonteerd.

De machine laat ik thuisbezorgen. Het uitpakken, installeren etc doe ik zelf. Wel zo veilig, ik moet er niet aan denken dat er iets onderweg gebeurt, wat niet onder garantie valt...

Qua garantie is het ook top: na registratie 3 jaar garantie!

Ik heb nu een afzuiger staan van Metabo / Elektra Beckum, de SPA 1101. Dit is een relatief lichte afzuiger, compleet met fijnstoffilter, maar ik wil het gewoon gaan proberen met dit apparaat. Een zwaardere afzuiger kan ik altijd nog kopen...

Wim
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Jeetje Houtbewerker, wat een waanzinnig mooi aankoop man! Wauw

Ik wens je er heel veel plezier mee en wees voorzichtig he.

Bas
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
prachtige machine, Ik was al een tijdje op zoek naar een niet te grote formaatzaag omdat mijn Festool Precisio CS 50 inmiddels behoorlijk te klein aan het worden is (gek hoe een machine kleiner lijkt te worden naarmate je werkstukken groter worden)
Ik heb de zelfde machine van hammer besteld maar dan zonder de frees, kan niet wachten tot hij geleverd wordt.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Draait die machine op 380V Wim?

De Kufo (Californie) stofzuiger (2 PK) was totvoor kort redelijk geprijsd.
Nu gaat de dollar omhoog en weet ik niet wat het prijsniveau doet.

Ik heb vlak na de beurs een aanbieding gehad van een leverancier hier
in het noorden van de SCM. Volgens hem was de Hammer wat overprijst
en kon SCM qua kwaliteit (nauwkeurigheid, instellingsmogelijkheden, enz.)
concurreren met de Felder.

Ik denk nu eerder aan het betere stofzuiger met microfilter dan aan een
nieuwe machine, hoewel ik het ook wel een beetje gehad heb met de ma-
gere afstelmogelijkheden van mijn Robland. Dat de zaag bij moderne ma-
chines tegen de roltafel aanzit, vind ik ook super!

Wat is er trouwens mis met de Lurem. Ik was eigenlijk aangenaam verrast.
De prijs niet te gek en beter dan de Robland dacht ik.

André
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag André,

Het is inderdaad een 380V machine. Waarom maak je de keuze voor een stofzuiger ipv voor een andere machine?

Wat de Hammer betreft: ik heb hem vergeleken met, zoals in een eerder bericht ook genoemd, oa de Minimax van SCM. Wat mij opviel was oa het volgende:
- roltafel is lichter gebouwd en in uiterste stand minder stabiel dan de Hammer roltafel.
- de zaaggeleiding was veel lichter gebouwd, er zat een speling op van ongeveer een centimeter! volgens de verkoper geen probleem, maar voor mij als pietluttige houtbewerker echt teveel!
- De prijs lag aanmerkelijk hoger dan de Hammer, komt dicht bij de Felder.
- Het totaalplaatje bekijkend zou ik, als je het budget hebt, kiezen voor een Felder, net iets mooiere roltafel, iets meer accessoires.
- Wil je gewoon een degelijke machine voor ""niet teveel"" geld, kies dan voor een Hammer. Ik zeg er gelijk bij, het is op basis van het bekijken/voelen van machines, ik heb nog geen ervaring opgedaan in mijn werkplaats met de Hammer, simpel omdat ik hem nog niet heb.
- De leverancier van de SCM had ook Robland staan, de LX kun je echt helemaal niet vergelijken met de genoemde machines.
- De Lurem viel bij mij vrij snel af in verband met de prijs, deze zat zo dicht bij de Felder + dit werd gewoon te duur voor mij, dus geen technische punten waarom ik de Lurem niet verder bekeken heb.

Zo voldoende antwoord op je vraag?

Wim
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Voor mensen die niet ruim bij kas zitten en vooral meubeltjes willen maken raad ik de aankoop van combinatiemachines af. En dan heb ik het vooral over de frees op deze machines. Ik heb met een Robland gewerkt en heel veel plezier gehad aan zaag en vlak van diktebank. De freesmogelijkheid werd vrijwel nooit gebruikt. En die paar keer dat we die hebben gebruikt was het voor productiewerk, meters maken. En dat lag zelfs meer in de prive sfeer want voor de klanten, veelal kleine particulieren of " bedrijven" maakten we meubels, betimmeringen, kantoorinrichtingen en dergelijke.
Wij gebruikten de bovenfrezen heel veel en daar ligt naar mijn ervaring dan ook het zwaarte punt. Ik was dan ook heel blij toen ik ontdekte dat er hele mooie hulpmiddelen voor bovenfrezen bestaan. Voor het gemiddelde klantenwerk dat ik heb meegemaakt dus het aangewezen gereedschap. Als je als hobbie meubelmaker aan de slag wilt heb je aan een aantal kleinere maar wel goede machines, en dus een gering budget, zonder meer genoeg en vind ik grote machines nogal eens "overkill" . Maar goed er rijden in de meeste landen waar je niet meer dan 120km per uur mag heel wat mensen rond in een auto die tegen de 200 of zelfs meer haalt. Ook hier weer: ieder heeft zijn eigen smaak en voorkeur.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Hallo Wim,

Blijkbaar heb ik mij vergist in het prijsniveau van de Lurem, maar ik zoek het ook niet meer
uit. Ik geloof jou meteen.
Ik kies voor de stofzuiger omdat mijn gezondheid mij wel wat waard is natuurlijk, maar ook
omdat ik niet zomaar het geld heb om te ruilen met bijv. een Hammer. Het is uiteindelijk
hobby. Maar ik vind zelf dat het met de Robland wel behelpen blijft als je nauwkeurig wilt
werken.
Een speling van een centimeter is natuurlijk waanzin. Je hoeft geen pietlut te zijn om dat
niet te accepteren.

Die stofzuiger is overigens bedoeld als investering voor de toekomst. D.w.z. dat ik plannen
heb om hem een vaste plaats te geven en een buizensysteem aan te leggen. Mijn Robland
stofzuiger, is daar niet voor geschikt (1 pk).

André
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Hallo dopeling,

Ik vind het nu juist ook leuk om te beginnen met planken van de zagerij en deze
te zagen en te schaven tot wat ik er van wil maken. Zo heb ik een picknickset
gemaakt van lariks en een kist van iepenhout. Dát wil ik meer doen.
Dus een goede vlak en vandikte bank is dan wel nodig.
Een combinatie machine legt het af tegen losse machines maar ik heb het geld
niet voor allemaal losse machines en ook de ruimte niet.
Je hebt wel gelijk wat die frees betreft, ik heb hem ook nog maar een paar keer
gebruikt. Hij zit bij mij ook te ver van de roltafel af. Een kort werkstuk kan ik
niet klemmen zonder dat het over de vaste tafel schuurt en dus vastloopt. Pen-
nenplaat of wat ook, niets biedt soelaas. Ik ben daarin terleurgesteld.
Ik denk nu zelf ook dat een bovenfrees met een spindel van minstens 8 mm en
een tafel mij net zo goed kan bedienen. Overigens zijn die freesmessen voor een
frees in een combi machine niet erg duur, dat is wel een voordeel.

André
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo workingwithwood. Er is niets tegen op mooie grote machines, zeker niet als je er van moet leven. Het is heel interessant om te zien hoe verschillend de mensen met houtbezigheid bezig zijn. Wat mij dus heel erg aanspreekt is het volgende; Een gezellige werkplaats, mooi ingericht - en dan hebben we het nog niet over gereedschappen en machines. De koffie pruttelt, het raam biedt een mooi uitzicht op het groen buiten, en zachtjes klinkt af en toe klassieke muziek. Electrisch gereedschap is haast niet te bekennen (maar enige apparaten staan wel in de kast) en het zijn vooral de zorgvuldig uitgekozen meetgereedschappen, schaven, zagen en beitels die de wanden sieren. Na een kwartiertje klinkt het geslis van de scherpe schaafbeitel over het ruige kersenhout en mede onderwezen door de video van Rob Cosman " Rough to Ready" weet ik rustig werkend van dat ruwe onregelmatig gevormde stukje hout een uitgelezen onderdeel te maken voor mijn gereedschapskist. Zwaluwstaartjes produceer ik met onderwijs van weer een andere DVD van Rob en voor de pen en gat verbinding herinner ik me heel goed de inspirerende DVD van David Charlesworth. Ik kan de vogels buiten horen fluiten en ook de bel als er een collega houtliefhebber op bezoek komt, zal hemski wel zijn, om weer eens lekker te babbelen, informatie uit te wisselen en te overleggen over de werkstukken waar we mee bezig zijn. Het schraapstaal wordt uitvoerig gebruikt, mijmerend over Jaaps schaafproblemen, en ook het shooting board. Rust, stilte en vooral ontspannend werken, onderwijl genietend van de prachtige tekening, kleur en soms geur van het hout die zich vermengd met de koffie, een genieten dat alleen maar toeneemt als ik aankom bij de afwerking in lijnolie en french polish. En terwijl ik zo bezig ben blijf ik me erover verwonderen hoeveel een mens aan zichzelf werkt terwijl hij meent een mooi meubel te maken.

Ach, het zijn maar wat dromerijen en zo heeft eenieder de zijne.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
@Dopeling,
Bedankt voor je meeslepende overwegingen! Eerlijk gezegd ben ik nog niet zover dat ik mezelf op een goede wijze zie werken met handgereedschap. Jaap heeft me al meerdere keren laten zien hoe mooi het resultaat is, maar zelf moet ik de stap nog nemen...
Tot nu toe werk ik veel, met enorm veel plezier, met de bovenfrees. Inclusief freestafel.
Overwegingen om een combi te kopen waren:
- de beperktheid qua hoogte van de freesjes + de prijs van goede frezen voor de bovenfrees.
- een solide roltafel voor zaag en frees.
- voldoende zaaghoogte
- oplegtafel voor het zagen van plaatmateriaal
- een kantelbare freesas
- voldoende vermogen voor zwaardere werkzaamheden
- nog meer nauwkeurigheid bij met name het zagen.

De praktijk moet het nog gaan bewijzen, maar ik verwacht dat ik veel plezier ga beleven aan mijn Hammer. En ja, die koffie + muziek spreekt me wel aan! Ik zou zeggen, als mijn schuur klaar is kom gezellig eens op de koffie in Bennekom!

@ André:
HEt viel me inderdaad op dat de freesas een eind van de roltafel af ligt, ik had niet verwacht dat het zoveel nadeel zou opleveren. Qua afzuiging ben ik benieuwd hoe het mij gaat bevallen. Ik heb van Metabo (elektra beckum) vorig jaar een vlak-vandiktebank (HC 260K)+ een afzuiger gekocht (SPA 1101), inclusief fijnstoffilter. Ik ga met een korte slang het gewoon proberen hoe de afzuiging straks werkt aan de Hammer, anders zal er een zwaardere afzuiger aangeschaft worden.
Het is inderdaad zo dat je niet moet bezuinigen op je gezondheid!
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ha, Bennekom, koffie, muziek en een houtbewerker. Bennekom, dat is nog te fietsen! Bedankt voor de uitnodiging.
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Dopeling, mooi woorden man, zo voel ik het nou ook!!!

Nu weet ik wat ik nog mis, een goede koffiemachine in de werkplaats.
 

hennes

Nieuw lid
8 nov 2008
14
0
Ik denk eraan mijn robland x31 te verkopen en een iets zwaardere machine te kopen. Ben nog niet uit of dit een losse vlakvandikte bank met zaagfreescombi moet zijn of een combinatiemachine. Lezend op dit forum ben ik geinteresseerd geraakt in Felder. Ken dit merk niet. Wat zijn is het prijsniveau van deze machine?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.