PDA

Bekijk Volledige Versie : Zaag / freescombi : Hammer, Robland, Lurem, ...

Houtbewerker
08-10-08, 21:27
In verband met diverse geplande activiteiten (bouwen van een keuken, lijstwerk, etc) overweeg ik de aanschaf van een zaag frees combi. Bijvoorbeeld de Hammer B3 Winner Comfort, deze heeft een lange roltafel (2 meter), een oplegtafel en een zwenkbare freesas. http://austria.felder-gruppe.at/?page=maschinen_details&xat_code=88063c6a7a94036cd00c#head

Maar ja, er zijn ook andere mogelijkheden:
- Lurem
- Holzher
- Robland
- Metabo (Multi)

De machine moet opgesteld worden in mijn toekomstige werkplaats van 4 x 9 meter.

Of een losse formaatzaag met een losse freestafel. Kortom, ik zou graag willen weten wat jullie mening is.

Athanor
08-10-08, 22:01
Hallo Houtbewerker,

Ik heb me net op de beurs HOUT weer wat verder georienteerd op eventuele opvolger van mijn Robland LX30. Deze bevalt me steeds minder wat nauwkeurigheid betreft en de instelmogelijkheden. Met kunst en hulpmiddelen red ik het wel maar...... Je fantaseert wel eens natuurlijk 8-)

Ik ben onder de indruk van de Felder en Hammer machines. Had als eens naar de Lurem gekeken als alternatief, die had als voordeel een standaard frequentieregelaar om traploos motersnelheden in te stellen.

Op HOUT zag ik echter dat de MINIMAX van SCM een aantrekkelijk alternatief kan zijn voor de Felder. Is zondermeer goede kwaliteit en lijkt goedkoper dan een vergelijkbare Felder, zie ik in de offerte die ik net in huis heb. In een test in fine woodworking kwam deze er ook goed uit. Ik zoek de test nog voor je op!

Groet van Fons

Houtbewerker
09-10-08, 06:49
Hallo Fons,

De Robland (L)X 310 had ik ook in mijn rijtje staan van potentiele machines, maar nauwkeurigheid en afstelmogelijkheden zijn wel elementen die voor mij belangrijk zijn. Wat zijn voor jou opvallende verschillen tussen de Robland en de Felder/Hammer/SCM machines?

Bij Felder Nederland werden de verschillen met name op het vlak van service gegeven, maar zijn er nog meer?

gr, Wim

Houtbewerker
14-10-08, 18:44
Vanmiddag heb ik de knoop doorgehakt:
Eind januari hoop ik een Hammer B3 Winner Comfort in gebruik te gaan nemen! :D

Ik heb, voor degenen die het leuk vinden om te weten, de keus gemaakt uit de volgende machines:

- SCM Minimax Classic st 30
- Robland NLX-TZ
- Hammer B3 Winner Comfort

De Hammer heb ik gekozen vanwege de volgende punten:
- goede prijs-kwaliteitverhouding
- schuin verstelbare freesas
- stevige langsgeleiding (in plaats van de standaard, zit er nu de originele Felder langsgeleiding op)
- kwaliteit van de roltafel. Het is opvallend hoe soepel, stabiel en degelijk de roltafel is uitgevoerd ten opzichte van de bovengenoemde machines.

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen, het is een overstap van de Festool CS 70 naar een formaatzaag.

Ik houd jullie op de hoogte van de bouw van de garage/werkplaats en de levering van de machine.

Houtbewerker
14-10-08, 19:33
Tijdens mijn zoektocht naar informatie kwam ik nog het volgende tegen:

Eén van onze duitse vrienden heeft de Hammer freesgeleiding vervangen door een Felder freesgeleiding (de Multi 240), zie onderstaande foto's:

Op deze manier is de 'noodzaak' om een Felder aan te schaffen steeds minder groot.. :)

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/1434=515-1.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/1434=515-1.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/1434=516-2.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/1434=516-2.jpg)

Athanor
14-10-08, 22:21
Hallo Houtbewerker,

Proficiat met je aankoop! Kan me je overwegingen goed voorstellen en ben benieuwd hoe de aanschaf je straks bevalt. Waar ik ook interesse in heb is je nieuwe werkplaats. Ik ben, zoals je waarschijnlijk weet, ook bezig met uitbreidingvan mijn werkplaats, vandaar de interesse in soortgelijke projecten.

Groet van Fons

jaap
14-10-08, 22:35
Houtbewerker, van harte gefeliciteerd!! Na slapeloze nachten, vierkante ogen van het lezen op internet, folders en documentatie op het nachtkastje en dan... de beslissing. Volgens mij heb je een goede keuze gemaakt en ik wens je er heel veel plezier mee. Wat heb je er aan accesoires bij gekocht en b.v. wat voor zaagbladen? Had je al een afzuiger, welke? Laat je de machine door de leverancier installeren of ga je het zelf doen?

jaap

Houtbewerker
15-10-08, 22:09
@ Fons,

dank je! Ik hoop zodra we van start gaan met de bouw de nodige foto's en filmpjes te maken. Zelf vindt ik het ook altijd leuk om naar dat soort foto's te kijken, dus maak je borst maar nat.. :-)

@ Jaap,
Dank je! Inderdaad veel gelezen en nagedacht, want het blijft een forse investering voor een hobby-gebruiker!

Aan accessoires heb ik de oa. volgende zaken:
- een universeel en fijn zaagblad
- frezenset
- excenter klem voor montage op de formaattafel
- extra afkortaanslag
- digitale klok voor de freeshoogte

Verder zijn er iets zwaardere motoren (5.5 pk), een grote roltafel (2 meter) en een zware aanslag gemonteerd.

De machine laat ik thuisbezorgen. Het uitpakken, installeren etc doe ik zelf. Wel zo veilig, ik moet er niet aan denken dat er iets onderweg gebeurt, wat niet onder garantie valt...

Qua garantie is het ook top: na registratie 3 jaar garantie!

Ik heb nu een afzuiger staan van Metabo / Elektra Beckum, de SPA 1101. Dit is een relatief lichte afzuiger, compleet met fijnstoffilter, maar ik wil het gewoon gaan proberen met dit apparaat. Een zwaardere afzuiger kan ik altijd nog kopen...

Wim

hemski
16-10-08, 21:58
Jeetje Houtbewerker, wat een waanzinnig mooi aankoop man! Wauw

Ik wens je er heel veel plezier mee en wees voorzichtig he.

Bas

janvandijk
26-10-08, 16:34
prachtige machine, Ik was al een tijdje op zoek naar een niet te grote formaatzaag omdat mijn Festool Precisio CS 50 inmiddels behoorlijk te klein aan het worden is (gek hoe een machine kleiner lijkt te worden naarmate je werkstukken groter worden)
Ik heb de zelfde machine van hammer besteld maar dan zonder de frees, kan niet wachten tot hij geleverd wordt.

workingwithwood
04-11-08, 19:51
Draait die machine op 380V Wim?

De Kufo (Californie) stofzuiger (2 PK) was totvoor kort redelijk geprijsd.
Nu gaat de dollar omhoog en weet ik niet wat het prijsniveau doet.

Ik heb vlak na de beurs een aanbieding gehad van een leverancier hier
in het noorden van de SCM. Volgens hem was de Hammer wat overprijst
en kon SCM qua kwaliteit (nauwkeurigheid, instellingsmogelijkheden, enz.)
concurreren met de Felder.

Ik denk nu eerder aan het betere stofzuiger met microfilter dan aan een
nieuwe machine, hoewel ik het ook wel een beetje gehad heb met de ma-
gere afstelmogelijkheden van mijn Robland. Dat de zaag bij moderne ma-
chines tegen de roltafel aanzit, vind ik ook super!

Wat is er trouwens mis met de Lurem. Ik was eigenlijk aangenaam verrast.
De prijs niet te gek en beter dan de Robland dacht ik.

André

Houtbewerker
05-11-08, 21:36
Dag André,

Het is inderdaad een 380V machine. Waarom maak je de keuze voor een stofzuiger ipv voor een andere machine?

Wat de Hammer betreft: ik heb hem vergeleken met, zoals in een eerder bericht ook genoemd, oa de Minimax van SCM. Wat mij opviel was oa het volgende:
- roltafel is lichter gebouwd en in uiterste stand minder stabiel dan de Hammer roltafel.
- de zaaggeleiding was veel lichter gebouwd, er zat een speling op van ongeveer een centimeter! volgens de verkoper geen probleem, maar voor mij als pietluttige houtbewerker echt teveel!
- De prijs lag aanmerkelijk hoger dan de Hammer, komt dicht bij de Felder.
- Het totaalplaatje bekijkend zou ik, als je het budget hebt, kiezen voor een Felder, net iets mooiere roltafel, iets meer accessoires.
- Wil je gewoon een degelijke machine voor ""niet teveel"" geld, kies dan voor een Hammer. Ik zeg er gelijk bij, het is op basis van het bekijken/voelen van machines, ik heb nog geen ervaring opgedaan in mijn werkplaats met de Hammer, simpel omdat ik hem nog niet heb.
- De leverancier van de SCM had ook Robland staan, de LX kun je echt helemaal niet vergelijken met de genoemde machines.
- De Lurem viel bij mij vrij snel af in verband met de prijs, deze zat zo dicht bij de Felder + dit werd gewoon te duur voor mij, dus geen technische punten waarom ik de Lurem niet verder bekeken heb.

Zo voldoende antwoord op je vraag?

Wim

dopeling
05-11-08, 22:19
Voor mensen die niet ruim bij kas zitten en vooral meubeltjes willen maken raad ik de aankoop van combinatiemachines af. En dan heb ik het vooral over de frees op deze machines. Ik heb met een Robland gewerkt en heel veel plezier gehad aan zaag en vlak van diktebank. De freesmogelijkheid werd vrijwel nooit gebruikt. En die paar keer dat we die hebben gebruikt was het voor productiewerk, meters maken. En dat lag zelfs meer in de prive sfeer want voor de klanten, veelal kleine particulieren of " bedrijven" maakten we meubels, betimmeringen, kantoorinrichtingen en dergelijke.
Wij gebruikten de bovenfrezen heel veel en daar ligt naar mijn ervaring dan ook het zwaarte punt. Ik was dan ook heel blij toen ik ontdekte dat er hele mooie hulpmiddelen voor bovenfrezen bestaan. Voor het gemiddelde klantenwerk dat ik heb meegemaakt dus het aangewezen gereedschap. Als je als hobbie meubelmaker aan de slag wilt heb je aan een aantal kleinere maar wel goede machines, en dus een gering budget, zonder meer genoeg en vind ik grote machines nogal eens "overkill" . Maar goed er rijden in de meeste landen waar je niet meer dan 120km per uur mag heel wat mensen rond in een auto die tegen de 200 of zelfs meer haalt. Ook hier weer: ieder heeft zijn eigen smaak en voorkeur.

workingwithwood
06-11-08, 22:47
Hallo Wim,

Blijkbaar heb ik mij vergist in het prijsniveau van de Lurem, maar ik zoek het ook niet meer
uit. Ik geloof jou meteen.
Ik kies voor de stofzuiger omdat mijn gezondheid mij wel wat waard is natuurlijk, maar ook
omdat ik niet zomaar het geld heb om te ruilen met bijv. een Hammer. Het is uiteindelijk
hobby. Maar ik vind zelf dat het met de Robland wel behelpen blijft als je nauwkeurig wilt
werken.
Een speling van een centimeter is natuurlijk waanzin. Je hoeft geen pietlut te zijn om dat
niet te accepteren.

Die stofzuiger is overigens bedoeld als investering voor de toekomst. D.w.z. dat ik plannen
heb om hem een vaste plaats te geven en een buizensysteem aan te leggen. Mijn Robland
stofzuiger, is daar niet voor geschikt (1 pk).

André

workingwithwood
06-11-08, 23:02
Hallo dopeling,

Ik vind het nu juist ook leuk om te beginnen met planken van de zagerij en deze
te zagen en te schaven tot wat ik er van wil maken. Zo heb ik een picknickset
gemaakt van lariks en een kist van iepenhout. Dát wil ik meer doen.
Dus een goede vlak en vandikte bank is dan wel nodig.
Een combinatie machine legt het af tegen losse machines maar ik heb het geld
niet voor allemaal losse machines en ook de ruimte niet.
Je hebt wel gelijk wat die frees betreft, ik heb hem ook nog maar een paar keer
gebruikt. Hij zit bij mij ook te ver van de roltafel af. Een kort werkstuk kan ik
niet klemmen zonder dat het over de vaste tafel schuurt en dus vastloopt. Pen-
nenplaat of wat ook, niets biedt soelaas. Ik ben daarin terleurgesteld.
Ik denk nu zelf ook dat een bovenfrees met een spindel van minstens 8 mm en
een tafel mij net zo goed kan bedienen. Overigens zijn die freesmessen voor een
frees in een combi machine niet erg duur, dat is wel een voordeel.

André

dopeling
06-11-08, 23:34
Hallo workingwithwood. Er is niets tegen op mooie grote machines, zeker niet als je er van moet leven. Het is heel interessant om te zien hoe verschillend de mensen met houtbezigheid bezig zijn. Wat mij dus heel erg aanspreekt is het volgende; Een gezellige werkplaats, mooi ingericht - en dan hebben we het nog niet over gereedschappen en machines. De koffie pruttelt, het raam biedt een mooi uitzicht op het groen buiten, en zachtjes klinkt af en toe klassieke muziek. Electrisch gereedschap is haast niet te bekennen (maar enige apparaten staan wel in de kast) en het zijn vooral de zorgvuldig uitgekozen meetgereedschappen, schaven, zagen en beitels die de wanden sieren. Na een kwartiertje klinkt het geslis van de scherpe schaafbeitel over het ruige kersenhout en mede onderwezen door de video van Rob Cosman " Rough to Ready" weet ik rustig werkend van dat ruwe onregelmatig gevormde stukje hout een uitgelezen onderdeel te maken voor mijn gereedschapskist. Zwaluwstaartjes produceer ik met onderwijs van weer een andere DVD van Rob en voor de pen en gat verbinding herinner ik me heel goed de inspirerende DVD van David Charlesworth. Ik kan de vogels buiten horen fluiten en ook de bel als er een collega houtliefhebber op bezoek komt, zal hemski wel zijn, om weer eens lekker te babbelen, informatie uit te wisselen en te overleggen over de werkstukken waar we mee bezig zijn. Het schraapstaal wordt uitvoerig gebruikt, mijmerend over Jaaps schaafproblemen, en ook het shooting board. Rust, stilte en vooral ontspannend werken, onderwijl genietend van de prachtige tekening, kleur en soms geur van het hout die zich vermengd met de koffie, een genieten dat alleen maar toeneemt als ik aankom bij de afwerking in lijnolie en french polish. En terwijl ik zo bezig ben blijf ik me erover verwonderen hoeveel een mens aan zichzelf werkt terwijl hij meent een mooi meubel te maken.

Ach, het zijn maar wat dromerijen en zo heeft eenieder de zijne.

Houtbewerker
07-11-08, 11:26
@Dopeling,
Bedankt voor je meeslepende overwegingen! Eerlijk gezegd ben ik nog niet zover dat ik mezelf op een goede wijze zie werken met handgereedschap. Jaap heeft me al meerdere keren laten zien hoe mooi het resultaat is, maar zelf moet ik de stap nog nemen...
Tot nu toe werk ik veel, met enorm veel plezier, met de bovenfrees. Inclusief freestafel.
Overwegingen om een combi te kopen waren:
- de beperktheid qua hoogte van de freesjes + de prijs van goede frezen voor de bovenfrees.
- een solide roltafel voor zaag en frees.
- voldoende zaaghoogte
- oplegtafel voor het zagen van plaatmateriaal
- een kantelbare freesas
- voldoende vermogen voor zwaardere werkzaamheden
- nog meer nauwkeurigheid bij met name het zagen.

De praktijk moet het nog gaan bewijzen, maar ik verwacht dat ik veel plezier ga beleven aan mijn Hammer. En ja, die koffie + muziek spreekt me wel aan! Ik zou zeggen, als mijn schuur klaar is kom gezellig eens op de koffie in Bennekom!

@ André:
HEt viel me inderdaad op dat de freesas een eind van de roltafel af ligt, ik had niet verwacht dat het zoveel nadeel zou opleveren. Qua afzuiging ben ik benieuwd hoe het mij gaat bevallen. Ik heb van Metabo (elektra beckum) vorig jaar een vlak-vandiktebank (HC 260K)+ een afzuiger gekocht (SPA 1101), inclusief fijnstoffilter. Ik ga met een korte slang het gewoon proberen hoe de afzuiging straks werkt aan de Hammer, anders zal er een zwaardere afzuiger aangeschaft worden.
Het is inderdaad zo dat je niet moet bezuinigen op je gezondheid!

dopeling
07-11-08, 21:30
Ha, Bennekom, koffie, muziek en een houtbewerker. Bennekom, dat is nog te fietsen! Bedankt voor de uitnodiging.

hemski
07-11-08, 21:35
Dopeling, mooi woorden man, zo voel ik het nou ook!!!

Nu weet ik wat ik nog mis, een goede koffiemachine in de werkplaats.

hennes
08-11-08, 21:17
Ik denk eraan mijn robland x31 te verkopen en een iets zwaardere machine te kopen. Ben nog niet uit of dit een losse vlakvandikte bank met zaagfreescombi moet zijn of een combinatiemachine. Lezend op dit forum ben ik geinteresseerd geraakt in Felder. Ken dit merk niet. Wat zijn is het prijsniveau van deze machine?

workingwithwood
08-11-08, 21:38
Hallo Hennes,

Kijk hier maar eens.

http://nederland.felder-gruppe.at/

Ik dacht alleen in Barneveld verkrijgbaar, maar misschien leveren
anderen ze ook wel. Denk wel om de hulpstukken. Vaak komen
standaard modellen en aanbiedingen niet overeen met de
p(l/r)aatjes.
Een folder heb je zo in huis, en dat is wel smullen.

André

Athanor
08-11-08, 21:41
Hallo Hennes, Welkom op dit Forum!

Het instapmodel van Felder wat vergelijkbaar is met de Robland X31 is de CF531 uit de oranje lijn. Momenteel is volgens de recente catalogus de prijs Euro 8053 ex .BTW

Zoals je in dit topic heb kunnen lezen heeft deze leverancier een instaplijn voor de professionele hobbywerker onder het merk Hammer tegen een prijs van E 4841,-- ex BTW.

meer info over de machines: http://www.felder-groep.nl/

Fons

hennes
09-11-08, 14:15
Bedankt voor de allereerste reacties!

Zijn er nog merken of opties waaraan ik niet gedacht heb...Ik vind het allemaal erg prijzig. Misschien is de nieuwe h310 van Robland iets..twijfel..twijfel..
Ik vind een goede oplegtafel belangrijk erg belangrijk. ..6000 euro is wel een beetje de limiet.

tuoh
09-11-08, 18:46
Bedankt voor de allereerste reacties!

Zijn er nog merken of opties waaraan ik niet gedacht heb...Ik vind het allemaal erg prijzig. Misschien is de nieuwe h310 van Robland iets..twijfel..twijfel..
Ik vind een goede oplegtafel belangrijk erg belangrijk. ..6000 euro is wel een beetje de limiet.

Hallo Hennes,
misschien eens uitkijken naar en tweedehandse machine, zelf heb ik verleden jaar een weinig gebruikte Felder combinatiemachine gevonden op het internet.
Het grote voordeel van Felder en Hammer machines is de nastelbaarheid van praktisch elk bewegend deel aan de machine.
Felder is een concept dat af is, alles staat op de juiste plaats, de maataanduiding die je leest is ook de maat die gezaagd of geschaafd wordt, bij andere merken is dit niet altijd evident :D
Hierbij een foto om u te laten watertanden.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/1832=627-P1000465.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/1832=627-P1000465.JPG)

hennes
09-11-08, 21:13
Het is wel precies wat ik zoek....waar zijn deze 2e hands te krijgen? Marktplaats heb ik al bezocht. Nog bedankt voor de info trouwens!

hennes
09-11-08, 21:29
iemand ervaring met de robland nlx310?

jaap
09-11-08, 21:50
Een link voor gebruikte Felder en Hammer machines in Duitsland http://www.number-1-mm.com/?r=13

jaap

tuoh
10-11-08, 18:57
Voor de liefhebbers:

op http://www.2dehands.be staan drie felder machines te koop.
En hier staat er ook eentje te koop: http://tema.felder-gruppe.at/?page=number1&nr1_cuid=

mvg,

André

hennes
10-11-08, 21:57
Jullie zijn allemaal erg aardig voor me! Bedankt. (wil iemand nog een x31 kopen?)

bananiel
10-11-08, 22:13
Jullie zijn allemaal erg aardig voor me! Bedankt. (wil iemand nog een x31 kopen?)

hmm ik ben opzoek naar een zaagtafel en een freesbank / diktebank zijn van harte welkom.
maar ik denk dat deze even tehoog boven me buget zit.. maar heb toch wel een beetje intresse :|

-BaN-

Athanor
10-11-08, 22:15
Aha! wordt jij dan de eerste serieuze aanbieder in het nieuwe forum Marktplein?

hennes
11-11-08, 18:00
Wie weet...het is wel een mooie groene robland x31...

Athanor
14-11-08, 11:12
Vanmiddag heb ik de knoop doorgehakt:
Eind januari hoop ik een Hammer B3 Winner Comfort in gebruik te gaan nemen! :D

Hallo Houtbewerker,

Misschien ken je de Felder Owner Group (FOG) al, anders ten overvloede, en/of voor andere Felder/Hammer bezitters hierbij de link van deze discussiegroep:
http://finance.groups.yahoo.com/group/felder-woodworking/
Je moet je eerst even aanmelden bij Yahoo en volgens mij is het een gemodereerde groep, dus moet je even aanvragen als gebruiker.

De groep bespreekt, soms uitputtend, allerlei vragen, problemen en (on)mogelijkheden van de Felder en Hammer machines en aanverwante zaken.

Fons

hennes
15-11-08, 18:09
Ik ben om....nu op zoek naar een 2e hands Felder combi....Een nieuwe lukt financieel niet..
(iemand nog een robland x31 kopen?)

Athanor
15-11-08, 18:30
Hallo Hennes,

Heb je al aan ons Forum Marktplein gedacht? Daar kun je misschien zaken doen!

Fons

Houtbewerker
15-11-08, 20:12
Dag Hennes,

Wellicht is een Hammer ook een goede overweging, afhankelijk van je eisen/wensen.

@ Athanor,

Ik heb een aantal keren geprobeerd om op het Yahoo forum te komen, na het aanmaken van een account, maar tot op heden krijg ik het niet voor elkaar. ben benieuwd wat voor een informatie ik daar allemaal kan vinden!

gr, wim

Athanor
15-11-08, 21:06
Houtbewerker,

Als ik me goed herinner moet je nadat je een Yahoo account hebt jezelf voor deze groep aanmelden bij de moderator, binnen enkele dagen krijg je dan toegang tot de groep.

Ik stuur je via een pb wel een kopie van een discussiedag.

Fons

Wilco Flier
19-11-08, 14:24
Als je als hobbie meubelmaker aan de slag wilt heb je aan een aantal kleinere maar wel goede machines, en dus een gering budget, zonder meer genoeg en vind ik grote machines nogal eens "overkill".

Tja, dat vind ik dus ook een beetje. Die Hammers en dergelijke machines kosten zo boven de 5000 euro. Schitterende apparaten, maar eigenlijk is dat gewoon "teveel" machine gezien de dingen die ik er eventueel mee zou doen.

Ik ben dus ook op zoek naar een machine die er tussen in zit. Ik werk nu met een Chinees apparaat en ben er heel blij mee. Maar op de langere termijn (paar jaar) is die niet meer toerijkend. Ik zoek dus de tussenweg tussen de top en "het dal".

Ikzelf zat te denken aan de Scheppach HMS 2600 ci, die ze ook onder andere bij Baptist verkopen. Ik zag dat deze machine zelfs een "Best on test" predikaat heeft. Voor €1500 euro kun je het ook nog een keer doen, en die prijs kan ik ook nog een keer boven water halen met het verkopen van m'n gemaakte dingen. Da's natuurlijk bijzaak, maar wel leuk.

Mijn vraag is: Zijn er mensen die ervaring hebben met deze machine??

Dopeling, jullie verkopen hem, wat zijn je ervaringen zoal daarover?

Athanor
22-11-08, 21:35
Hallo Woodworker,

Ik denk ook dat je er op moet letten om goede vergelijkingen te maken. Maar de realiteit is dat de Hammer A3-31 momenteel voor 2675 euro incl. BTW wordt verkocht. Daar heb je dan voor 1000 euro meer wel een heel andere machine voor. bijv. 3 beitels in het schaafblok, langere tafels en grotere schaafbreedte. Een vergelijkbare scheppach kost momenteel Euro 2723 incl. Maar goed, het gaat er natuurlijk om wat je er mee wilt doen, kun je daar iets over zeggen?

Fons

Wilco Flier
26-11-08, 14:33
Maar goed, het gaat er natuurlijk om wat je er mee wilt doen, kun je daar iets over zeggen?

Wat ik ermee wil gaan doen? Eigenlijk hetzelfde wat ik nu met mijn vlak/vandiktebank doe. Ik gebruik alleen maar oud hout, en in elk werkstuk dat ik maak zit heel veel schaaftijd. Ik heb nu een Chinese machine van Buitelaar, dezelfde als de Woodstar pts 85 http://www.poolewood.co.uk/acatalog/Woodstar_Planer_Thicknesser.html

Ik kan met deze machine eigenlijk alles doen wat ik ermee wil doen, alleen de nauwkeurigheid laat wat te wensen over. Relatief grote schaafaanslag, afname vlak en vandiktegedeelte is niet consequent, vertrouw wat dat betreft op de schuifmaat. Ook de geleider is nooit exact haaks. Als klap op de vuurpijl levert Buitelaar de v-snaren van de overbrenging naar het vandikte gedeelte niet na, zodat er nu een niet-officiële snaar opzit die niet voldoende strak zit zodat ik de plank er als het ware doorheen moet duwen.

Dit zijn wel zo'n beetje de nadelen. Overgens ben ik er nog steeds heel blij mee, omdat ik anders alles nog of met de hand of met een elektrische handschaaf moet vlakken.

maar om terug te komen op wat ik er zoal mee doe, bekijk nog eens mijn posting over de adirondack stoelen http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=166 daar kun je wat van m'n werkstukken zien (waar ook heel veel aan geschaaft is) en ook welk hout ik altijd gebruik.

Ik pas mijn werkstukken aan op de machines en technieken die ik bezit. Voor zo'n adirondack stoel is het niet erg als de planken een paar mm in breedte of hoogte verschillen. Maar ik wil me ook nog eens bezig gaan houden met het maken van kastjes en dergelijke nauwkeuriger bewerkingen, en daarvoor heb ik een betere machine nodig. Eentje die wel haaks kan kantschaven en exact op dikte kan schaven.

hennes
11-01-09, 17:52
knoop door gehakt....Ik ga op zoek naar een Felder combimachine(als iemand er nog eentje weet...). Mijn Robland x31 is trouwens te koop...

houtmannetje
18-01-09, 00:02
hmmm goede keuze felder,, topmachines zijn dat wel prijzig maar zeker waar voor het geld

maar ik mis hier een merk, zeker geen goedkope maar wel zeer hoogwaardig en dat is n
scm niet zo bekend maar ik ken toevallig iemand die een combi machine heeft en ik heb er ook eens mee gewerkt, een zeer goede machine naar mijn mening

workingwithwood
20-01-09, 19:33
Hallo Hennis,

Ik heb nu niet de volledige thread gelezen, maar vraag mij af of je met een Felder, financieel gezien niet te hoog grijpt. Het lijkt mij niet nodig. Als je echt met zware, lompe en grote stukken in de weer moet kan het nodig zijn, maar voor nauwkeurigheid moet je met een Hammer of een SCM ook een heel eind kunnen komen.
Ik geef toe, het is maar een mening. Ik heb met beide merken niet gewerkt.

André

tuoh
21-01-09, 20:57
Ik werk dagelijks met beide merken, Felder thuis en SCM en Altendorf op het werk, kan dus dagelijks vergelijken en mij ook dagelijks ergeren aan de SCM en Minimax.
Felder en Hammer machines zijn top machines in hun range, terwijl bij SCM de kleinere machines aan de onderkant van het gamma bengelen en dat ondervind je.
Voorbeeld: bij de Felder familie zijn de maataanduidingen nastelbaar, bij Minimax zijn deze vast gekleeft en dus niet nastelbaar.
De haakse geleider moet je bij de Minimax alle dagen opnieuw haaks stellen, één bruuske beweging is genoeg om deze te ontregelen.
De bediening van de langgatboorinrichting bij de SCM( Minimax) is een crime.
Alle bewerkingen zijn uit te voeren met een SCM(MiniMax) maar de steltijd is altijd langer dan met een Felder)
De grote machines van SCM zijn aanmerkelijk beter maar niet top.Hun paneelzaag doet zijn werk naar behoren, maar ik doe hetzelfde werk toch liever op een Martin of een Altendorf, we hebben een Altendorf F45 + een grote SCM, je mag driemaal raden welke machine het meest draait.

Voor de prijs moet je het niet laten, het prijsverschil bij vergelijkbare machines is meestal verwaarloosbaar.

Door de jaren ervaring wijs geworden heb ik ondervonden dat elk merk zijn sterke en mindere punten heeft, de kunst is dus om het juiste merk voor het juiste werk te kiezen.
Bv: keukenbranche Homag, Biesse,Panhans. Martin, Utis en Griggio voor massief hout, gecombineerde machines zonder twijfel Felder, Hammer, Knapp.

Ik besef ten volle dat er voor de hobbyist andere zaken meetellen, waarvan de prijs van doorslaggevend belang zal zijn, ook afmetingen, lichtnet of driefazig, etc. hebben hun invloed op de uiteindelijke keuze.

Elkeen zal voor zichzelf de afweging moeten maken tussen kwaliteit, prijs en gebruiksgemak.

Als ik de lotto won wist ik het wel :D

Mvg,

André B

Chris
21-01-09, 22:43
Homag, wie zei er Homag, kwijl , kwijl,....DE Rolls Royce van de plaatbewerking....onbetaalbaar, maar z'n geld meer dan waard. Topsnelheid momenteel 240 meter per minuut doorvoersnelheid, schiet de afgewerkte panelen rechtstreeks het magazijn in...
400m/min in ontwikkeling....daar kunnen de italianen en spanjaarden niet aan ruiken. (SCM, Biesse, Morbidelli, mahros, etc...)

Mijne 16 jaar oude Robland K31: goed voor het zware werk, deugt niet voor het fijne. is te grof in afstelling...

Athanor
21-02-09, 23:15
Hallo Houtbewerker,

Op HOUT zag ik echter dat de MINIMAX van SCM een aantrekkelijk alternatief kan zijn voor de Felder. Is zondermeer goede kwaliteit en lijkt goedkoper dan een vergelijkbare Felder, zie ik in de offerte die ik net in huis heb. In een test in fine woodworking kwam deze er ook goed uit. Ik zoek de test nog voor je op!

Groet van Fons

Nou mensen dat is lang zoeken geweest naar dat testverslag. :geek: Ik kon het niet meer van de FWW site downloaden... Vandaag ben ik m'n oude notebook aan het opschonen en wat vind ik daar :o

Dus hierbij het beloofde testverslag

Groet van Fons

Attached files Test combinatiemachines.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/3084=852-Test combinatiemachines.pdf) (367.4 KB)

DIY_peter
13-03-09, 11:29
Ik ben ook op zoek naar een combinatiemachine, maar ben nog niet zeker of ik een volledige combinatie wil of vlak-vandiktebank apart van frees/zaag .
Mijn plan is te starten met een vlak-vandiktebank en voorlopig het zagen te doen met mijn Festool TS75 en geleiderails.

Ik vind het raar dat iedereen hier te spreken is over Hammer, terwijl die niet goed uit dat testverslag komt. Daar wordt de voorkeur gegeven aan Minimax.

Ik ga binnenkort een atelier bouwen van 7x4,5m. De bedoeling is vooral massieve meubel(tje)s te maken , maar op langere termijn ook dingen in plaatmateriaal zoals keukens.

Wat lijkt jullie de beste setup om mee te starten?
Ik hecht enorm veel belang aan nauwkeurigheid van machines. Origineel dacht ik de nieuwe Robland combine te kopen, maar door wat ik hier lees begin ik daaraan erg te twijfelen.
Alle suggesties zijn welkom!

Houtbewerker
13-03-09, 19:59
Dag DIY Peter,

De nauwkeurigheid van machines is voor mij ook een absolute vereiste. Mijn zoektocht begon ook bij de Robland, maar na het bekijken van de machine was ik zeker niet onder de indruk van de instelbaarheid.
Om op je opmerking in te gaan over de Hammer, de machine uit de test is het vorige model. Inmiddels zijn er allerlei (kleine) aanpassingen geweest, naar ik begrepen heb. Zelf heb ik de B3 besteld, inclusief de Felder aanslag. De Hammer aanslag was het zwakke punt aan de machine, dit is nu ondervangen door de genoemde aanslag. Helaas heb ik nog geen ervaring, mijn nieuwe werkplaats is nog volop in aanbouw, maar binnen een paar maanden hoop ik mijn ervaringen uitgebreid mee te delen.

Zo te zien heb je nog geen zaagtafel. Tsja, ik kan niet in je buidel kijken, maar als het niet lang meer duurt voor je atelier klaar is zou ik direct of een zaag/freescombi met losse vlakvandiktebank aanschaffen (voordeel is dat je minder breedte in je schuur inneemt en je flexibeler bent in het gebruik) of een volledige combi (is relatief iets goedkoper). Je Festool machine blijft een handige aanvulling op je stationaire machine.

Het eerste heeft mijn voorkeur. Momenteel heb ik naar tevredenheid een Elektra Beckum (Metabo) vlakvandiktebank, de HC260K. Ook hierin zou ik nu mogelijk voor de Hammer kiezen, zie de diverse testverslagen op internet.

In ieder geval succes met de verdere zoektocht!

DIY_peter
14-03-09, 16:08
Ik ga volgende week eens kijken naar de machines van Hammer in Antwerpen.

Zou er voor de valk-vandiktebank ook veel verschil zijn tussen Robland en Hammer?

Het valt op dat ik hier de naam Holztech nooit lees. Wordt dat merk niet verdeelt in Nederland misschien? Het lijken me anders wel degelijke machines.
Ze hebben bvb. een rechtopstaande paneelzaag die werkte met een Festool TS75 op een systeem van rails, waarmee je grote platen verticaal of horizontaal kan doorzagen. Lijkt me interessant indien je veel met plaatmateriaal werkt en niet zoveel ruimte hebt.

http://www.holztech.com

zuma
14-03-09, 18:13
Als je veelk gaat doen met plaatmateriaal zoals meubelpanelen en formicabladen dan wordt wellicht een zaagtafel combi met voorritser interessant.

Geert
14-03-09, 19:03
@DIY-Peter,

Ik had nog nooit gehoord van Holztech, zien er wel mooie machines uit.
Iemand ervaring?

janvandijk
14-03-09, 20:36
Los van of Holztech goede machine's heeft hebben ze wel een bijzonder vervelende website, Ik begrijp niet waarom mensen geluidjes in hun website stoppen, maar dat terzijde.

Bij het rondkijken op deze site kwamen sommige machines me bekend voor, ben even wezen googelen, en volgens mij wordt een deel van deze machines in Nederland onder de naam Bernardo verkocht.
Ik heb de kleinste vlak-vandiktebank van ze, dat wil zeggen, dat is weer dezelfde die Herman Buitelaar verkoopt, maar ik heb hem weer ergens anders vandaan, wordt volgens mij in China gemaakt in de kleur en met het merknaampje van je keuze.
Ben over de precisie niet heel tevreden, is lastig afstellen en bij elke ombouw van vandikte naar vlakbank moet je eigenlijk de tafels opnieuw afstellen. Maar daar was de prijs ook wel naar: Ik geloof dat ik 600 euro heb betaald.

DIY_peter
15-03-09, 11:56
Holztech in China gemaakt?
Dat betwijfel ik toch.

Ik heb de prijslijst van hun machines en ze zitten ergens tussen de prijzen van Hammer en Felder in.
Hun kleinste combine, de K5-320 kost 7000€ excl BTW.

Ik heb de machines gezien op de Batibouw beurs in Brussel en ze lijken me toch van een hoog niveau te zijn. Het is geen merk zoals Tendotools.

janvandijk
15-03-09, 15:17
Ik ben misschien een beetje kort door de bocht, wat ik zeg, ik ken het merk Holtztech niet.
zelf heb ik een vlak-vandiktebankje wat dezelfde is als de kleine Bernardo, en die is in China gemaakt. De grote Bernardo is dezelfde als de Holtztech, maar dat hoeft natuurlijk niet meteen te betekenen dat deze ook in China gemaakt is.

Het volgende viel mij op zonder de merken verder te kennen:

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/3416=937-1039525733.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/3416=937-1039525733.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/3416=935-1039526083.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/3416=935-1039526083.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/3416=936-l_lbm200.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/3416=936-l_lbm200.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/3416=938-t_fs41n.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/3416=938-t_fs41n.jpg)

DIY_peter
15-03-09, 16:19
Dat zijn idd dezelfde machines.
Vreemd dat ze zo duur zijn wel.

DIY_peter
20-03-09, 15:17
Ondertussen ben ik eens gaan kijken naar de Hammer machines in antwerpen.

Dat lijkt me idd. echt wel topkwaliteit. Toch wel een trapje hoger dan Robland.

Waarschijnlijk ga ik starten met de A3 31 vlak-vandiktebank en een jaartje later de B3 perform frees-zaag combinatie.
Ik denk dat 2 machines makkelijker te plaatsen zijn dan 1 grote combine.
De B3 heeft ook het voordeel van een kantelbare freesas.

guido
20-03-09, 21:19
Waarschijnlijk ga ik starten met de A3 31 vlak-vandiktebank en een jaartje later de B3 perform frees-zaag combinatie.
Ik ben van plan de C3 31 comfort te kopen najuist omdat ik ruimte wil sparen ... die frees zaagtafel combi (B3 ?) is volgens mij niet heel veel kleiner in de werkplaats dan de C3 31 en dan komt je vlak/vandikte bank er nog bij (niet in die volgorde)... of zie ik dat verkeerd?

Wilco Flier
20-03-09, 22:19
DIY_peter schreef:

Ik ben van plan de C3 31 comfort te kopen najuist omdat ik ruimte wil sparen

Ik heb die machines gezien en bekeken hoe ze werkten op de hout en interieurbeurs in Hardenberg. Echt schitterende machines, alles past en zit perfect afgestemd. Echt heel mooi.
Hoewel ik het ermee eens ben dat Hammer absoluut het meeste bied de minst hoge prijs, zijn ze me als hobbyist toch nog een slag te groot en te duur. Ik zoek eigenlijk nog steeds naar een machine die tussen de bovenlaag en de onderlaag zit zeg maar. Gewoon een kleine compacte machine van rond de 1000 a 1500 euro maar dan wel van topkwaliteit.

PS: In Hardenberg heb ik zo'n beetje alle bekende merken, zoals Rojek, SCM, Robland, Hammer, Felder en CE-machines, kunnen bekijken, en zo op het oog waren de Felders toch wel het mooist afgewerkt.

Geert
21-03-09, 09:38
Zijn Kity of Scheppach machines dan geen optie voor jou?

DIY_peter
21-03-09, 10:12
Ik ben van plan de C3 31 comfort te kopen najuist omdat ik ruimte wil sparen ... die frees zaagtafel combi (B3 ?) is volgens mij niet heel veel kleiner in de werkplaats dan de C3 31 en dan komt je vlak/vandikte bank er nog bij (niet in die volgorde)... of zie ik dat verkeerd?

Volgens de verkoper is een combi niet altijd de handigste machine om in een kleinere ruimte te plaatsen.
De B3 is wat smaller dan de C3.

Je kan je vlak-vandiktebank bvb tegen een muur plaatsen. evt ook in een andere orientatie.
En bij de combi heb je geen kantelbare freesas

DIY_peter
21-03-09, 10:14
Gewoon een kleine compacte machine van rond de 1000 a 1500 euro maar dan wel van topkwaliteit.

Ik denk niet dat je voor die prijs topkwaliteit kan vinden voor dit soort machines.
Zelfs niet 2dehands.

Een simpel klein vlak/vandiktebankje van Metabo kost al 1000€ en echt topkwaliteit heb je dan nog niet.

Wilco Flier
21-03-09, 11:12
Zijn Kity of Scheppach machines dan geen optie voor jou?

Die merken komen dichterbij het prijs/kwaliteit niveau dat ik zoek. Ik wist trouwens niet dat Kity nu van Scheppach was? http://www.kityuk.net/aboutkity.html En de machines zijn ook hetzelfde.

Toen ik naar Kitymachines zocht, kwam ik deze machine tegen: http://www.mva.be/houtbewerking/kity/bestcombi_2000.htm Lijkt mij een hele mooie machine voor het werk dat ik ermee wil gaan doen. Ik ben nog niet van plan nieuwe machines te gaan aanschaffen, maar ik vond dit echt een mooi apparaat. In Engeland kost ze ongeveer 2000 euro, in Nederland staat ze o.a. op marktplaats voor 2300 euro. Zou het wat zijn? Gemiddeld genomen vind ik het niet echt heel veel geld in vergelijking met wat je krijgt. Het ziet er dan ook allemaal heel standaard en basic uit.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/3509=947-basato-1.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/3509=947-basato-1.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/3509=945-hms 2600 scheppach.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/3509=945-hms 2600 scheppach.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/3509=946-kity2635.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/3509=946-kity2635.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/3509=948-kity473.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/3509=948-kity473.jpg)

Geert
21-03-09, 11:39
Ik ben zelf van plan om Kity of Scheppach aan te schaffen indien ik geen geschikte tweedehands machines vind. Ik denk dat ze bij een eventuele doorverkoop nog redelijk hun waarde hebben, indien je later naar een hogere klasse zou overstappen.

Ik wil vooral met massief hout gaan werken,maar ben aangewezen op het 220 lichtnet. Wordt dus schipperen

De vlak- vandikte die je laat zien is de hms 2600 ci , ik dacht dat die ergens als best on test uit de bus is gekomen in zijn klasse. Hij kost 1426,95 bij mva in Gent , prijzen kan je vinden op ;:

http://test.atihm.nl/?id=44

De hms 2600ci heeft wel geen voorziening voor een boor inrichting, de hmc 2600ci wel maar die kost dan ook een stuk meer:2.336,25 €. Da'sz bijna 1000 euro meer, voor dat bedrag koop ik wel een goede kolomboor.

Groeten,

Geert

stefke
21-03-09, 18:30
hallo ik ben stefke .
Na enkele jaren geprutst te hebben met een combinee van tendotools ben ik van plan iets anders aan te schaffen .
Heeft er iemand ervaring met profitec ?
http://www.profitech.be/promo.php
bovenstaande promotie vind ik toch de moeite waard.
;) so shoot ;)

Geert
22-03-09, 10:20
Stefke,

Ik heb er nog nooit van gehoord, althans niet in de wereld van de houtbewerking. Dus ik vrees er een beetje voor. Ik denk dat het vergelijkbaar is met Tendotools qua kwaliteit.

Gratis (afzuiging in dit geval) bestaat niet hoor. Er is altijd iemand die voor "gratis" moet betalen of de verkoper of de klant, en ik vrees dat het meestal de klant is.
Als je dus een afzuiging voor 300 euro gratis krijgt , koop je eigenlijk een combinee van 2400-300 = 2100 euro.
Kijk eens bij de gekendere merken wat je voor 2100 euro kunt krijgen.

Mvg,

Geert

stefke
22-03-09, 13:54
Ja Geert dat is natuurlijk wel zo ,
maar misschien dat iemand het merk kent en er al mee gewerkt heeft .
De betere merken zijn toch redelijk aan de prijzige kant . Ik heb een verkoper van "robland" over de vloer gehad en die hebben het over juist geen 8000 €. Zoals hier aangehaald de "hammer" en "felder" ken ik geen prijzen van. Deze blijken net nog beter en preciezer te zijn, en kosten dus waarschijnlijk ook nog meer.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat men verstaat onder hobby he ;)

janvandijk
22-03-09, 14:22
deze combi ken ik niet, en het merk ken ik ook niet, maar de vlakvandiktebank in deze machine lijkt verdacht veel op degene die ik heb, alleen ander kleurtje, zoals bovengenoemd is dit dezelfde als de herman buitelaar machine, en dezelfde als de tendotools.
Dus is deze combinatiemachine van dezelfde makelij als mijn vlakvandiktebank, en kan ik je aanraden hier niet je geld aan uit te geven, ik weet niet wat voor machine je nu hebt, en wat je redenen zijn om op zoek te gaan naar een nieuwe, maar als het je om meer preciesie of gebruiksgemak gaat zou ik je deze machine niet aanraden.

Ik zie nu dat ze dezelfde machine ook bij tendotools verkopen.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/3537=957-DSC00117.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/3537=957-DSC00117.JPG)

DIY_peter
22-03-09, 19:12
Ja Geert dat is natuurlijk wel zo ,
maar misschien dat iemand het merk kent en er al mee gewerkt heeft .
De betere merken zijn toch redelijk aan de prijzige kant . Ik heb een verkoper van "robland" over de vloer gehad en die hebben het over juist geen 8000 €. Zoals hier aangehaald de "hammer" en "felder" ken ik geen prijzen van. Deze blijken net nog beter en preciezer te zijn, en kosten dus waarschijnlijk ook nog meer.
Het hangt er natuurlijk vanaf wat men verstaat onder hobby he ;)

Een Robland heb je al voor minder dan 5000€ nieuw. Indien je interesse hebt in Robland kan je eens gaan kijken bij Goyvaerts in Berlaer. http://www.mhg.be

In april (24,25,26) zijn het opendeurdagen bij Tema in antwerpen. Je kan tijdens die dagen de Hammer C3 31 combine kopen voor 6164€ incl BTW met stofafzuiging, zaagblad en een freesset erbij. http://www.felder-group.be

Als je iets beter wil dan die Tendotools zal er niets anders opzitten dan meer geld uit te geven. Goeie machines die niet kosten bestaan niet.

stefke
23-03-09, 00:48
de robland waar ik het over heb is de nlx 310 en dat zal dan waarschijnlijk een beetje overkill geweest zijn . Deze verkoper verdeelt ook "rojek" maar wilde daar zels geen prijs van geven .
Die prijzen van hammer vallen dan nog mee in verhouding met die nlx. Ik zal dan zeker eens gaan zien op de open deurdagen van Tema.

Nutteloos te melden , dat goede machines die niets kosten , niet bestaan . :o

DIY_peter
23-03-09, 15:20
de robland waar ik het over heb is de nlx 310 en dat zal dan waarschijnlijk een beetje overkill geweest zijn . Deze verkoper verdeelt ook "rojek" maar wilde daar zels geen prijs van geven .
Die prijzen van hammer vallen dan nog mee in verhouding met die nlx. Ik zal dan zeker eens gaan zien op de open deurdagen van Tema.

Nutteloos te melden , dat goede machines die niets kosten , niet bestaan . :o

Tuurlijk niet, maar ik kreeg de indruk dat je verwachte dat je voor 1500€ een beter combine zou kunnen kopen dan een tendtools. dat is dus niet mogelijk.

Hou er wel rekening mee dat die NLX van Robland een grote combine is. Die prijs voor de Hammer die ik opgaf, is voor hun kleinste model. De paneelzaag stelt dus niet veel voor. De NLX heeft een lang rolwagen.
Hammer is dus wel duurder dan Robland voor vergelijkbare machines.

Welke verkoper was dat? Ik heb al wel goeie dingen over Rojek gelezen. En de prijs zou ook niet te hoog zijn.

DIY_peter
23-03-09, 15:31
Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de laatste (of voorlaatste) generatie Roblands.
Zijn het echt minder goeie machines dan Hammer?

Ik lees regelmatig goeie dingen over de NLX310 vb.:
http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=571

Op een ander forum las ik dat zowel Felder als Hammer de laatste jaren erg besparen op de kwaliteit van onderdelen. Dit kwam van iemand die beweerde dat hij de Felder fabrieken al meermaals bezocht had. Hij was er nu van overtuigd dat SCM minimax de beste prijs/kwailteit biedt.
Op het internet kan je natuurlijk schrijven wat je wil. Het is maar de mening van 1 persoon.

Persoonlijk ben ik niet echt gek van producten die in Italie gemaakt worden. Daarom betwijfel ik dat SCM/minimax beter zou zijn dan Hammer.

stefke
23-03-09, 17:03
Hoi de verkoper was iemand van lurem. De grote rolwagen om platen te kunnen verzagen is ook een optie bij de nlx , deze is niet standaard. Zijn argument om zeker geen rojek te kopen was de leveringstermijn van minimaal zes weken om wisselstukken te bekomen .
Ik houd in elk geval dit toppic nauwlettend in t oog , daar ik eind Juni verhuis en dan over een werkplaats beschik van ong 50 m².
En zoals gezegt die opendeurdagen van 28 April bezoeken he . ;)

guido
23-03-09, 17:41
Ik ben al heel erg lang aan het twijfelen welke machine ik nu zal nemen.
De mensen die ik tot nu toe heb gesproken zeggen dat ik geen robland moet nemen omdat je daar spijt van krijgt. (niet nauwkeurig genoeg en chinees schroefdraad)
het feit, dat de meeste combinatiemachines op marktplaats van het merk robland zijn, lijkt die meningen te ondersteunen.
niet dat robland me een slechte koop lijkt maar tot nu toe lijkt Hammer de prijs kwaliteit te hebben die bij mij past. Een goede 2e hands zou ik ook wel willen maar ik durf met mijn machine koop ervaring (= geen ervaring) niet een machine te kopen die 2e hands is.

Ik ga dan ook binnenkort de C3 31 comfort kopen met een veeltal extra's.

schiet me maar lek met andere meningen ;) ( ik sta namelijk nog wel open voor andere meningen)

DIY_peter
23-03-09, 18:59
Ik denk niet dat er zoveel roblands te koop staan omdat ze niet goed zijn. Het is nu eenmaal zo dat er veel meer Roblands verkocht worden omdat het in Belgie en Nederland een bekend merk is dat nog betaalbaar is.

Een vriend van me is houtbewerker van beroep en is zeer tevreden over een robland combi die hij al 20j heeft. Nooit problemen mee gehad.

Ik lees wel regelmatig dat je bij Robland wat meer werk heb bij het switchen tussen 2 functies.

Robland heeft, toch in Belgie, een zeer goede service met korte wachttijden voor wisselstukken.

Ik weet niet hoe het met Hammer zit. Op sommige engelse fora lees ik dat de service vreselijk slecht is, zowel voor Felder als voor Hammer.

guido
23-03-09, 20:54
het blijf altijd lastig bij dit soort onderwerpen. je moet uitgaan van andermans mond op mond "reclame". en productie lijnen van machines veranderen ook steeds weer waardoor het ene type een hele goede reputatie krijgt en een andere net even van slechtere kwaliteit is....

koffiedik :cry: ... hoe moet een mens nu kiezen.
je zou eigenlijk met een paar planken naar een machine winkel moeten gaan en daar op alle machines die in je prijsklasse passen gewoon alle functies uitproberen. dan zou ik graag Hammer en Robland (en wellicht andere merken) naast elkaar willen gebruiken om het verschil te zien/meten/voelen.

hennes
23-03-09, 21:01
Ik had een robland(x310) en heb nu een felder(ouder model). Robland is inderdaad minder precies dan mijn huidige felder. Dit geldt voor het zagen en de frees. Toch heb ik veel plezier van mijn robland gehad. Als je precies wil werken, lukt dat minder goed met de robland. Het ligt een beetje aan wat je vraagt van de machine. Vergelijk het met de aanschaf van een motor...in begin heb je genoeg aan een 500cc, later verlang je naar meer vermogen etc...
Robland is zeker geen slechte machine....

Athanor
23-03-09, 23:00
Ik ben ook bezitter van een Robland(LX31). Het is zeker een goede machine, maar mijn eisen wat nauwkeurigheid betreft en repeteerbaarheid van handelingen zijn de afgelopen jaren nogal wat hoger geworden. Dit los ik momenteel op door modificaties op de Robland aan te brengen. Een aantal daarvan heb ik al in het forum geplaatst. Daarom kijk ik wel vaak met een begerig oog naar Felder, Hammer en SCM (minimax) machines. Maar als ik nu een paar duizend euro zou hebben te besteden weet ik niet of ik als eerste de Robland zou inruilen.... Dan denk ik ook wel aan een Kapex en/of een Domino van Festool en natuurlijk wil ik de Woodrat niet vergeten ;)
Maar in de afweging van de geringe meerinvestering tussen een Robland en Hammer zou ik nu voor de Hammer kiezen!

Fons

GvdW51
24-03-09, 12:23
Tijdens het verbouwen van mijn huis stond ik voor het zelfde dielemma :| Ik werk nu 4 jaar met een Robland ( LX310 ).de aanschaf was puur een geld kwestie.Ik had toen de keus uit een twee jaar oude Robland van € 3250 of een zes jaar oude complete Felder van € 8500 (beide van een erkende machine handelaar ).De keus was toen gauw gemaakt :idea: .Ik ben er nu ook wel achter dat een Robland zijn beperking heeft.De afstelling van o.a. het zaaggelei is knudde (geen fijnafstelling),de vandiktenbank afstellen verdiend ook al geen hoofdprijs :cry: De frees heeft jammer genoeg maar twee snelheden .Maar al doende leer je omgaan met die ongemakken en ben ik best nog tevreden met mijn combi.( De nieuwe type`s zijn nu ook een stuk verfijnder en voorzien van fijnafstelling )Ik ben van plan om in de toekomst toch iets zwaarders aan te schaffen . ik kijk steeds bij diversen machine handelaren rond ,of er nergens een nette gebruikte KNAPP ,Felder staat .Ik zou advieseren,neem de tijd en de moeite om goed rond te kijken er zijn er genoeg te koop .veel succes met je keuze ;)

Geurt.

R-B
26-03-09, 18:59
Ik vraag mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met de laatste (of voorlaatste) generatie Roblands.
Zijn het echt minder goeie machines dan Hammer?

Ik lees regelmatig goeie dingen over de NLX310 vb.:
http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=571

De NLX 310 is een zeer goede machine en bevalt uitstekend,daar werk ik dagelijks mee

Had 2 jaar geleden de keuze om een Felder of een Robland te kopen.(nieuw)
Heb toen bewust gekozen voor de nlx met name omdat de Robland (bj 2001) die ik 6 jaar
dagelijks in gebruik had me nooit in de steek gelaten heeft
De Felder is mooier om te zien en heeft misschien iets meer mogelijkheden maar
ik heb toch gekozen voor de betrouwbaarheid van Robland en daar nog geen moment
spijt van gehad
Fijnafstellingen en precies werken zijn met deze machine ook geen probleem,de loopwagen van 2.50 m werkt perfect en is een hele verandering cq verbetering wat het zagen betreft dan bij de lx uitvoering

DIY_peter
27-03-09, 13:11
Dat Robland betrouwbaar is heb ik al meermaals gehoord.

Je krijgt standaard ook veel meer bij je machine dan bij Hammer. Daardoor kan je de prijzen van de 2 merken eigenlijk niet echt vergelijken.
Ik las ook ergens dat de rolwagen van de NLX dezelfde is als die die op Knapp machines gebruikt wordt. Slecht zal die dan wel niet zijn he.

Wat ik wel mis op de Robland is de fijnafstellingen van de aanslag en de vandiktebank. Mis jij dat niet?
Het lijkt me wel handig dat je zonder een proefstukje te moeten schaven, direct een dikte tot op een 10de van een mm kan instellen.

Ook het ombouwen van de combi tussen 2 bewerkingen zou vervelender zijn bij de Robland. Is dat zo? Is dat een heel gedoe? Of wordt het overdreven?

guido
27-03-09, 13:41
(ik ben nog steeds aan het twijfelen)
Is er uberhaubt iemand die de hammer C3 31 heeft?
of iemand die iemand kent die de C3 31 heeft?

Wilco Flier
27-03-09, 15:32
Volgens mij kom je hier ook nooit helemaal uit, je kunt de allerbeste en allerduurste machine nemen, maar als net van jouw machine de schaaf of zaaggeleider 1 graad speling heeft, dan zit je alweer met een probleem. Er zit vast wel verschil in de machines, maar wil je echt een perfecte keuze maken, dan zul je op alle machines een half jaar moeten werken, en dan pas kom je achter gebreken van de machine. Het zal ook per persoon verschillen wat als hinderlijk ervaren wordt, en hoe hoog je de lat legt. Ik denk dat je, uiteraard na een grondige orrientatie, gewoon de knoop moet doorhakken en ervoor moet gaan, en de minpunten, die hou je waarschijnlijk toch. Overal is wat bij.

janvandijk
27-03-09, 21:05
Ik heb de K3 winner comfort aangeschaft, ongeveer vier maanden geleden. dat wil dus zeggen dat ik enkel iets kan zeggen over de zaag, want die is hetzelfde als in de combi.
En ik ben zeer tevreden over mijn machine. Hij is erg krachtig, en je kan er erg secuur mee werken. Het mooie van de machine vind ik dat je alles handmatig kan afstellen, dus de precisie van de machine hangt af van de tijd die je er aan besteed om alle geleiders en tafels precies recht of haaks of vlak af te stellen.
Ook de service van Felder/Hammer vind ik zeer goed. Ik werd precies op de hoogte gehouden hoe het met mijn bestelling stond toen de machine gemaakt werd, Ik werd gebeld nadat de machine geleverd was of alles goed gegaan was met het in elkaar zetten, en een extra zaagblad was twee dagen na mijn bestelling in huis. kortom, een tevreden Hammer klant ;)

guido
28-03-09, 07:33
Dat klinkt goed. :)
Welke extra's had je genomen? En hoe bevallen die?

janvandijk
28-03-09, 11:20
Ik heb bij mijn machine niet zo veel extra's.
Ik heb een vrij uitgebreide machine gekocht, met een roltafel van 220 centimeter, een dwars aanslag van 130 cm, en een zaagbreedte van 80 centimeter, allemaal een stuk groter dan mijn oude precisio cs 50 :D
Wel kreeg ik een felder breedte aanslag bij mijn machine, die een stuk stabieler is dan de standaard heb ik me laten vertellen.
Bij mijn machine heb ik twee zaagbladen, één voor schulpen, en één voor afkorten, verder heb ik geen extra's bijbesteld simpel omdat mijn geld op was na deze aanschaf, maar er staan nog allemaal mooie dingen in de catalogus, dus dat komt vast nog wel ;)

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/3673=986-PICT3633.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/3673=986-PICT3633.JPG)

DIY_peter
28-03-09, 15:30
Een roltafel van 220cm? Die bestaat niet dacht ik.
Of kan je platen van 220cm zagen op een tafel van 200cm?

Ik begrijp niet zo goed waarom je geen perform genomen hebt met een roltafel van 250cm. 200cm is net te klein voor standaard plaatmateriaal van 244cm.

Athanor
28-03-09, 21:13
Op de (nieuwe) site van het Woodworkersinstitute (o.a. Furniture & Cabinetmaking) staat een test van de nieuwste Robland, de opvolger van de LX310. Zie onderstaande link
http://www.woodworkersinstitute.com/page.asp?p=908

guido
28-03-09, 22:03
Jan,
Welke diameter afzuig slang mond heeft die mooie machine?... ik verwacht dat de C3 31 dezelfde aansluitingen zal hebben.

janvandijk
29-03-09, 17:15
@ DIY peter,
je hebt gelijk, de tafel is inderdaad twee meter, maar je hebt iets meer speling doordat hij iets verder schuift. Ik heb voor deze machine gekozen omdat ik niet vaal grote platen gebruik, en als ik dat wel doe gaat dat ook zeer prima met deze machine, de eerste snede in de breedte, en anders moet ik hem een stukje doorduwen, maar dat is geen probleem. Verder is het natuurlijk ook een kwestie van geld, dat blijft toch ook altijd invloed hebben.

@ guido
Heb even het boekje er bij gepakt, want heb het nooin nagemeten, maar daar staat in dat de uitgang 120 mm is, wat ook weer klopt met mijn slang, want die is 100 mm, dus ik moest er een stuk schuimrubber omheen tapen, en toen paste die. Werkt prima aangezien dezelfde slang om de mond van de vlak-vandiktebank valt.

Houtbewerker
02-04-09, 21:41
Vanavond heb ik meer weer zitten te 'verlekkeren' door het bekijken van een aantal video's:
http://www.felder-group.com/video.php?region=fg-de

Voor degenen die een Hammer of Felder machine overwegen is het bekijken zeker de moeite waard! Een leuk idee zag ik bij het bekijken van de C3 31: een soort hulpstrip die in de sleuf van de roltafel past, hierop monteer je een stuk plaathout, en je hebt een lange roltafel!

Veel (kijk)plezier!

voor mij is het weer een stimulans om zo snel mogelijk mijn werkplaats af te ronden, dan kan de B3 eindelijk komen!..

Athanor
02-04-09, 22:26
Hallo Wim,

Nou, daar zag ik een fraaie schommelstoel uit de Hammer komen! Ik kan me voorstellen dat je de kriebels krijgt om de werkplaats af te maken en soortgelijke resultaten te bereiken. Ik ben ook weer druk met timmerwerk bezig en zelfs de 380V kabels al onder de vloer aan het leggen, zodat ik weer snel de tuinstoelen kan afmaken waar ik halverwege mee ben gekomen.

Hoever ben jij met je werkplaats? Is het alweer tijd voor een update in het betreffende topic?
In ieder geval hebben we weer een paar mooie dagen voor de boeg voor eventueel buitenwerk :)

Fons

Houtbewerker
03-04-09, 07:41
Dag Fons,

Inderdaad een mooi product!
Met de bouw gaat het goed, alleen voor mij niet snel genoeg.. :-)

Momenteel ben ik druk met de kap van het huis, naast het bouwen van de schuur en het verlengen van de woning wordt ook de gehele kap van de woning vervangen. En dat laatste is meer werk dan ik dacht (rotte muurplaten, draagmuur met scheuren, etc)

Maar ik zal in dit topic hier niet verder over uitweiden, wijkt een beetje af van het onderwerp..

Het bekijken van de film is voor mij iig een bevestiging van een goede keuze!

zuma
03-04-09, 09:05
Tja daar krijg je idd veel trek van zo'n combinatie machine. Helaas is mijn werkplaats de zolder van een eengezinswoning. Ik zou niet weten hoe ik zo'n apparaat daar naar toe zou moeten krijgen. Dan zal hij helemaal als bouwpakket uit elkaar moeten. En dan weer inelkaar gezet worden en alles goed in- en afgesteld worden. Vraag me af of dat uberhaupt mogelijk is.

zuma
07-04-09, 13:47
Al googelend of het uberhaupt mogelijk is een combinatiemachine op een zolder te krijgen via normale trappen kam ik op deze link terecht:

Een complete woonboerderij te koop inclusief houtwerkplaats met machines, welliswaar ergens in Friesland en het is crisis maar toch.... http://www.woonboerderijfriesland.nl/index.html

guido
07-04-09, 15:35
Al googelend of het uberhaupt mogelijk is een combinatiemachine op een zolder te krijgen via normale trappen kam ik op deze link terecht:

Een complete woonboerderij te koop inclusief houtwerkplaats met machines, welliswaar ergens in Friesland en het is crisis maar toch.... http://www.woonboerderijfriesland.nl/index.html
kijk ... zoiets lust ik wel... mooie werkplaats ... veel ruimte en mooie machines. ze zien er erg goed onderhouden uit.

ondertussen wordt mijn keuze steeds specifieker wat die C3 31 kopen betreft. ik zit alleen nog met wat vraagtekens dus ik ga ze deze week maar eens bellen. spannend!

DIY_peter
12-04-09, 16:42
@ DIY peter,
je hebt gelijk, de tafel is inderdaad twee meter, maar je hebt iets meer speling doordat hij iets verder schuift. Ik heb voor deze machine gekozen omdat ik niet vaal grote platen gebruik, en als ik dat wel doe gaat dat ook zeer prima met deze machine, de eerste snede in de breedte, en anders moet ik hem een stukje doorduwen, maar dat is geen probleem.

Hoe doe je dat doorduwen? Moet je de dwarsaanslag dan verwijderen om dat te doen?
Het verschil in prijs met de perform is idd. erg groot.
Binnenkort zijn het opendeurdagen bij Felder in antwerpen. De B3 winner comfort kan je dan bestellen voor 5438€ incl BTW. De B3 Perform kost 7607€. Dus 2000€ verschil voor 50cm meer zaaglengte.

guido
16-04-09, 18:31
Het is gebeurd :shock: ..... hij is besteld :shock: .... de Hammer C3 31 :o .
een rib uit mijn lijf :( .... maar ik denk dat hij het zeker waard is :) .

Nu de 6-8 weken levertijd uitzitten :cry: . flink wat ontwerpjes maken in Ironcad en alvast hout kopen om te laten wennen aan de "werkplaats" (Kopen!? waarvan!? je bent blut... ukkel!! :roll: )

Athanor
16-04-09, 20:25
Guido, Proficiat met deze mooie aankoop!!! Volgens mij krijg je een heel mooie machine waar je veel plezier aan zult beleven. En gezien je werkstukken ben je het waard om met goed gereedschap en machines te werken! Ik ben benieuwd hoe je ervaringen met de Hammer zullen zijn. Hou je ons op de hoogte van je ervaringen?

Veel succes en groet van Fons

Houtbewerker
16-04-09, 21:07
Guido, gefeliciteerd met je aankoop!
Waarschijnlijk gaan we in een gelijke periode onze nieuwe Hammer in gebruik nemen.. :D

Heb je nog bepaalde extra's bij je bestelling geplaatst?

In ieder geval veel plezier over je besluit en straks bij de ingebruikname: PROOST!

guido
17-04-09, 16:23
Guido, gefeliciteerd met je aankoop!
Waarschijnlijk gaan we in een gelijke periode onze nieuwe Hammer in gebruik nemen.. :D
hey ... heb ik iets gemist op het forum? had jij ook ergens een Hammer machine besteld? Nice! welke?

Heb je nog bepaalde extra's bij je bestelling geplaatst?
Ik heb het comfort pakket genomen om ook met standaard plaatmateriaal te kunnen werken (comfort: 2 meter roltafel/oplegtafel/1.3 meter dubbele verstekaanslag/gradenrooster index)
2 zaagbladen (schulpen en afkorten)
starters setje voor de frees (4 profieltjes)
handwiel met digitale klok voor de vandikte
rij-inrichting
langgatboorinrichting (ik moet nog ergens visbekboortjes vinden .. iemand een idee?)
verder nog wat kleine dingetjes (afzuigslang, kantrechtschoen... en zo)

oooow ... wat duurt het nog lang voor hij wordt geleverd :cry:

Houtbewerker
21-04-09, 20:58
Dag Guido,

Zie de eerste pagina van dit topic: daar kun je alles lezen over mijn aankoop en de overwegingen daaromtrent.

Qua extra's hebben we vergelijkbare keuzes gemaakt.
De langgatboor past niet op de B3, ik twijfel of ik deze vaak zou gaan gebruiken.. Aangezien de A3-31 vlakvandiktebank op termijn ook mijn werkplaats in zal rollen kan ik nog altijd hier een langgatboor op bevestigen.

Ga je de kantrechtschoen puur gebruiken voor het bekantrechten van hout? Of heb je hier nog andere ideeën over?

gr, Wim

guido
21-04-09, 22:34
DOH! :oops:
natuurlijk... je had die B3 winner comfort aangeschaft! die zou toch eind januari komen?

die kantrechtschoen gebruik ik inderdaad voor het vizierzagen (kantrechten). dit omdat ik het zo heb geleerd ooit en ik van plan ben met onbekantrechte planken te werken.
Een andere functie voor dat ding zou ik niet zo 1..2..3.. weten. jij wel?

Houtbewerker
22-04-09, 07:21
Eind januari ja... sinds die tijd staat hij onder het 'stof' in Barneveld (Felder Nederland).
Eerst moet de nieuwe werkplaats klaar, aangezien het oude schuurtje én te klein was én sinds de verbouwing gesloopt is.. ;)

Door vorst en regen had de aannemer al een vertraging van ~ 9 weken. Alle houtwerk doe ik (natuurlijk) zelf + kap + elektra + cv + vloerverwarming + pannen, maar dat is een behoorlijke kluif kan ik je zeggen, zeker naast het reguliere werk.

Plan is nu dat ik ergens tussen half en eind mei de schuurdeuren kan opentrekken om de Hammer naar binnen te rollen, mits er geen rare dingen gaan gebeuren in de planning. :roll:

Over de kantrechtschoen: waar je hem ook voor kan gebruiken is denk ik het weer 'recht' zagen van een scheluwe balk (getordeerd), maar dat doe je normaal gesproken al op je vlakbank.

DIY_peter
22-04-09, 13:00
Ik ga dit weekend mijn bestelling plaatsen. Het zijn opendeurdagen bij Felder in Antwerpen en er zijn wel vrij interessante kortingen.

Heel waarschijnlijk gaat het een B3 winner comfort en een A3 31 worden.

Ik heb lang getwijfeld tussen de B3 perform en de winner comfort. Liefst had ik een roltafel van 250cm, maar het prijsverschil is erg groot. Op de B3 perform is nl. geen korting.

Heeft er iemand hier ervaring met de wieltjes die je bij de A3 31 kan kopen? Ik las op een ander forum dat die maar in 1 richting kunnen gebruikt worden en net niet in de lengterichting, wat het meest logische is.

DIY_peter
25-04-09, 14:56
Het is zover!

Ik heb vandaag mijn bestelling geplaatst. Het is een A3 31 en een B3 Perform met voorritser geworden. Veel geld, maar geen foute keuze denk ik.
Heb ook de AF10 afzuiging erbij genomen.

guido
25-04-09, 18:13
Het is zover!

Ik heb vandaag mijn bestelling geplaatst. Het is een A3 31 en een B3 Perform met voorritser geworden. Veel geld, maar geen foute keuze denk ik.
Heb ook de AF10 afzuiging erbij genomen.Gefeliciteerd! :D
ik ben benieuwd wie zijn bestelling eerder krijgt

DIY_peter
25-04-09, 18:19
ik zeker niet omdat ik eerst nog mijn werkruimte moet bouwen. Waarschijnlijk wordt alles in september geleverd.

Epistaxis
05-05-09, 15:21
Zo, ik ben een arm en een been kwijt....

Open deurdagen bij Felder geweest in Antwerpen en ik heb de knoop doorgehakt. Het is uiteindelijk toch de CF531P geworden van Felder (+wat extras: 2.5m tafel , 4 messen schaafas, digiklok op de schaafbank)... jaja,... ik had al beslist dat het Hammer ging worden maar bij het zicht van zoveel lekkers in de toonzaal toch bezweken. En mijn 'madam' ging akkoord dus waarom dan niet, niewaar... :) Ik kreeg er voor dezelfde prijs nog een afzuigeenheid AF10, een zaagblad en een freesset naar het hoofd gegooid duuuuus..... Ook meteen de langgatboor eraan laten hangen, wel zo handig vind ik.
Last but not least een lintzaag op de bestelbon (N4400 van Hammer)geplaatst
Nu nog mijn woning af krijgen want binnen 8 weken, vrees ik, heb ik nog geeneens stroom in de nieuwbouw en ga ik er niet eens een proefritje mee kunnen doen :evil: GGGRRRRrrrrrrrr :evil:

Ik plaats wel een fotootje wanneer ie er staat.
En nu maar wachten........
Spannend....

guido
05-05-09, 16:17
WOOT!! :P .. geniaal mooie machine man!

Erg gefeliciteerd!
Ik ben wel erg benieuwd naar je overwegingen: wat had de CF531P meer ten opzichte van de Hammer?
(niet dat ik nog van gedachte wil/kan veranderen :? )

Epistaxis
05-05-09, 16:28
WOOT!! :P
.. geniaal mooie machine man!Erg gefeliciteerd!
Ik ben wel erg benieuwd naar je overwegingen: wat had de CF531P meer ten opzichte van de Hammer?
(niet dat ik nog van gedachte wil/kan veranderen :? )

De roltafel maakte een beetje een knasperig geluid toen ik hem weg en weer bewoog terwijl de Felder zo stil als een muisje was. Ook het multi instelsysteem van de frees vond ik best wel handig. En dan natuurlijk het feit dat er een mooie korting op de machine kwam en dat ik nog een aantal zaken gratis erbij geleverd kreeg.... Al bij al voelde de machine, toen ik ze zo eens live naast elkaar kon bekijken een stuk beter aan qua afwerking (details) maar dat wil natuurlijk niets zeggen. Hier in West-vlaanderen zeggen ze wel eens "'t is d'andhave die telt' wat zoveel wil zeggen als " 't is de handgreep (van het toestel) die telt dus, voor de goede verstaander: 't is nog steeds de vakman die gaat zorgen voor het goede resultaat en niet de machine zelf. Die doet gewoon waar je ze op instelt.
Ik vind je keuze voor de Hammer dus zeker net zo goed en wil met mijn commentaar dan ook helemaal geen afbreuk doen aan Hammer want ze gaat vast en zeker meer dan goede prestaties kunnen leveren. Alleen: als het kan en je vrouw zegt niet neen, dan zou ik wel gek zijn om het niet te doen, dacht ik zo, .... :D

saggy028
11-05-09, 16:44
hoi iedereen, k'heb mij een maand terug een monofase robland nx 310 met voorrits (recent model) aangeschaft.Door het forum bladerend kreeg ik de indruk dat de machientjes van robland niet erg nauwkeurig zijn,k' heb er nog niets van ondervonden iedere bewerking is tot op 1/10 nauwkeurig (controle met digitale schuifmaat),alle maateenheden kunnen ingestelt worden De nieuwe zaageenheid werkt goed trilt nauwelijks en maakt zuivere snedes.De freeseenheid is dezelfde als bij de nlx ,en bij het vandikte schaven klappen de tafels naar binnen http://img382.imageshack.us/img382/9951/dsc01044i.jpg http://img382.imageshack.us/img382/8543/dsc01051.jpg
Als optie heb ik de 1400 mm roltafel,de oplegtafel (nlx rolsysteem met licht gewijzigd profiel tov de nlx)en de digitale parrallelaanslag met uitlezing tot op 1/10 genomen .Voor ik de machine in gebruik nam heb ik alles zo goed mogelijk afgeregelt.Nu een maand later haaks of onder een hoek zagen is nog even nauwkeurig als de eerste dag .groetjes

Athanor
11-05-09, 19:32
Proficiat met je aankoop!

Ik heb de machine op Hout 2008 gezien en heb de indruk dat verschillende "problemen" die ik met de LX310 ervaar juist in dit ontwerp zijn opgelost. Ook de naar binnen opklappende schaafbladen maken de machine veel handiger in te gebruik. Met de extra's erbij heb je zeker een goede machine gekocht!!

Fons

Athanor
04-09-11, 08:55
In een nieuw topic heb ik inmiddels vertelt dat ik gekozen heb voor de Hammer combinatiemachine die in de zomeraanbieding zeer aantrekkelijk geprijst was. Ik haal dit topic weer even naar voren omdat hier uitgebreid discussie gevoerd is over de kwaliteiten en overwegingen bij de aanschaf van combimachines.
Uit de laatste berichten blijkt ook dat de nieuwste modellen van Robland verbeterd zijn.

Fons

jpandriesse
04-09-11, 17:57
Plaats anders ook eens even een review in het daarvoor bedoelde sub-forum