Notenhout wordt groen

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Een maand of 2 geleden heb ik wat notenhouten schalen voorgedraaid, nu haal ik ze weer tevoorschijn en komt er een groene gloed naar voren. De schalen had ik opgeslagen in een papieren zak met natte krullen. Als ik de schaal wat verder afdraait blijft het zitten. Wat kan dit zijn?
 

Bijlagen

  • 20180131_215657.jpg
    20180131_215657.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 191
  • 20180131_215643.jpg
    20180131_215643.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 190
P

Pel

Guest
Ik denk dat je de fout heb gemaakt doordat je er natte krullen bij hebt gedaan Sander, het hout is al nat en dan ga je er ook nog natte krullen bij gooien. Dit is schimmel denk ik, je moet er droge krullen bij doen die zoveel mogelijk vocht absorberen.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
nee pel, want dan droogt het te snel en gaat het scheuren
je wil het langzaam drogen, schimmel zou best kunnen (nu ik de foto's groter zie)
Dan is er niks aan de hand, die draai je wel weg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Een groene gloed is niet ongebruikelijk bij vers notenhout. Zeer waarschijnlijk trekt het weg als het hout verder droogt. Notenhout wordt ook donkerder met de jaren.

jaap
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Absoluut geen hout krullen met de nieuwe schalen in de papieren zak, en zeker een paar keer kijken in de eerste weken om te zien of er schimmel op komt, en dat kun je er gewoon af vrijven en dan weer in een droge zak pakken, (de oude zak kan weer gebruikt worden als het droog is).

Zo gauw het hout beneden de 20% vochtigheid is kan schimmel niet meer groeien, zo het is de eerste paar weken dat je er een oog op moet houden.

Dit is zoals Ik did al jaren lang do, schalen gaan in de bruin papieren zakken die vouw Ik dight, en na enkele maanden worden ze er uit gehaald, ze kunnen dan helemaal op drogen zoals deze hier in de tweede foto

Paper bag drying.jpg droog.jpg

Voor wat je daar hebt, Ik zou ze goed droog vrijven en in een papieren zak doen, kijk er wel een paar keer naar in de eerste paar weken, wat er nu inzit kun je er niet uit halen, maar misschien wel weg draaien :confused:
 
Laatst bewerkt:

sander1238

Actieve deelnemer
7 mei 2016
204
32
Wanroij
Ik heb alle schalen die groen waren een keer een dunne laag afgedraaid. Het groen is redelijk weg, wel een hoop vlekken in het hout. Ga ze nu maar eens goed bewaren en afwachten wat het word.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.