Dominos van 5x30 frees te smal

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo,

Ik weet dat dit topic al eens vaker beschreven is, maar bij mij is het volgende aan de hand met de DS500
Als ik een 8mm frees gebruik, in eikenhout, werkt dit altijd prima. Gaat er snel in, wordt niet te heet, en de dominos passen exact [dus met beetje kloppen erin drukken, geen wiebelen over de dikte; wel gebruik ik meestal voor de breedte stand 2, omdat ik mijn eiken bladen na het lijmen recht zaag]

Echter, nu heb ik voor het kleinere werk een 5 mm frees, met 5x30mm dominos.
Deze 5 mm frees, net een nieuwe gekocht, freest altijd te smal - de 5mm dikke dominos passen niet goed, je moet ze er met een hamer intikken. Of je nu eikenhout gebruikt of beuken multiplex.
Het magnetron trucje ook al geprobeerd - geen success. Verder heb ik dit al een paar jaar. Dacht steeds dat ik het 5mm freesje verbrand hand waardoor het te smal werd.

Dus nu heb ik mijn 12mm multiplex lades maar met spijkers in elkaar getikt...

Als jullie het niet weten, ga ik hier toch eens mee naar Festool - bij de Mercedes van het gereedschap verwacht ik 'einwandfreies arbeiten'.

Kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die bij 8mm prima ervaring heeft, maar bij 5mm niet.

Groeten,
Rob
IMG_4918.jpg
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Tot nu toe geen problemen met 5mm. Ik frees regelmatig net iets naast t lijntje aan de ene kant en tweede keer iets aan de andere kant. Dan heb je niet te veel speling maar wel net genoeg.
Ik zal morgen eens proberen!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Je kan toch simpel de maten van het gat opmeten, dan zie je zo wat er schort.... en valt er ook te vergelijken. Nu weten we niets, kan de frees, de domino’s of wat anders zijn.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Gebruik ze regelmatig, maar geen last van, alle maten passen altijd netjes, eruit trekken na droog passen is wel eens lastig, maar hier meestal met de 8 mm.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Begrijp ik het goed dat de klemming in de dikte zit en niet in de breedte omdat je standje 2 freest?
Ik heb daar ook al eens op het forum over geschreven, maar mijn domino's klemmen ook behoorlijk in de breedte.
Uit het topic heb ik geen passende oplossing kunnen halen, maar weet wel dat de domino’s niet altijd dezelfde maten hebben.

https://www.woodworking.nl/showthread.php?20595-Passen-de-domino’s-bij-iedereen-erg-strak

Ik frees wel altijd met standje 1 net als WR1944, waarom? "niet om dat het moet maar omdat het kan".
Dus schuur ik mijn domino’s altijd een ietsje pietsie op een schuurblok en dat werkt prima.
Maar kan me wel voorstellen dat het voor professioneel werken niet zo kan.

Mvg, :).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een XL met seneca adapter, daarbij geen probleem met 5mm
kan me haast niet voorstellen dat het aan het freesje en/of de domino's ligt
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Multiplex is gewoon wat moeilijker in de omgang met domino's. Je 'duik'techniek moet je erop aanpassen. Niet in 1 keer de volle diepte, maar een beetje wiebelen (niet zijdelings…).
Het ligt aan de structuur van multiplex (de gekruisde lagen) & bij de kleinere dominootjes komt het meer voor dan bij de grotere maten.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik moet eerlijk zeggen... Bij mij is dat ook zo. Weliswaar in de breedte. Als ik op de eerste stand frees (dus zonder speling) dan passen die domin's van 5 er precies net niet in. Met een tikje van een klein hamertje is dit natuurlijk opgelost, maar bij het maken van mijn tv-meubel corpussen in beplakte vezelplaat kon dat soms wat iritant zijn. En ok, er is een stand met meer speling, maar het eerste gaatje aan de voorkant van de corpus maak ik graag passend, zo is de voorkant zeker mooi in 1 lijn...
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Hallo, sorry dat ik hier lang niet op gereageerd heb.
Ik heb het geprobeerd met de domino's in de magnetron - dat maakte geen verschil - klemmen nog steeds.
OOk met een nieuw freesje, geen verschil. Blijft gek.
Ik probeer nu alles met de 8mm dominos te doen, en die frees blijft goed en de dominos passen altijd precies goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.