Specs voor een Scheppach HM2 combi

HVR

Nieuw lid
31 jan 2018
5
0
Hallo allemaal
Ik ben een nieuwe gebruiker van het forum en ik heb een vraagje .
Ik heb een HM2 combi vlak-vandiktebank die ik zo precies mogelijk probeer af te stellen. Waar ik tegen aan loop is dat ik hem net niet helemaal perfect krijg maar ik weet niet of ik niet te veel verwacht. Dus weet iemand wat de specificaties van de HM2-combi zijn?

Ik zit nu bij vlakken er mee dat aan de achterkant ( tegen de aanslag aan) net een paar tienden ( 0,2-0,3) minder wordt afgenomen dan aan de voorkant. Bij het vandikte schaven heb ik ongeveer datzelfde verschil over de volle breedte maar dan precies andersom als bij vlakken (gezien vanaf de invoerkant neemt hij links net iets meer af nl ca 0,3-0,4 dan rechts). Het helpt dus niet om de beitels aan ene kant iets dieper te zetten.
Ik kan er mee leven maar liever zou ik hem exact hebben.
Maar ik krijg m ook met veel pogingen niet beter dus: weet iemand hoe precies die machine überhaupt kan zijn?
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoe stel je de beitels af, via het achterblad of mbv een hulpstukje op de as?
Staan je voor en achterblad evenwijdig? Mbv een rei controleren.
Beitels horen evenwijdig aan je achterblad te staan, dus je zal de vandikte tafel moeten corrigeren.
 

HVR

Nieuw lid
31 jan 2018
5
0
Hoi Ronald
dank voor je reactie
Aan- en afvoertafel liggen in elkaars verlengde. Met een rei gecontroleerd. Nou moet ik wel zeggen dat de tafels van plaatijzer zijn en niet zo perfect vlak als een geslepen alu of gietijzeren tafel. Maar goed, met de instelling van de aanvoertafel in de hoogste stand liggen ze mooi in lijn.
En ik stel de beitels af op de afvoertafel. Maar ik realiseer me dat ik een soort van compromis heb gezocht tussen een kleine afwijking bij het vlakken en een kleine afwijking bij het vandikte schaven. Net nog even gekeken: als ik de beitels bijstel zodat ze over de volle breedte precies gelijk staan met de afvoertafel dan wordt de afwijking op de vandikte groter. En ik zie geen stelmogelijkheid voor de vandikte tafel. Dus heb je nog tips hoe ik dat zou moeten doen?
De vandikte tafel loopt op vier draadstangen die met een soort fietsketting met elkaar zijn verbonden. Kan ik daar iets aan stellen zonder het hele ding te demonteren?

En daarnaast blijft mijn vraag nog: hoe nauwkeurig mag ik van de scheppach verwachten? Dus hoeveel van de afwijking kan ik eruit krijgen?
Dank alvast maar weer voor je reactie
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De vandikte tafel is zeer waarschijnlijk wel af te stellen, de machine zal wel gedeeltelijk uit elkaar moeten. Er zijn meer forumleden die er een hebben, die kunnen je misschien wel verder helpen.
 

Kooijtje

Actieve deelnemer
4 aug 2016
25
1
Paterswolde
De vandikte tafel kun je inderdaad afstellen met de vier spindels die de hoogte regelen. Door deze individueel te draaien zonder dat de ketting er op zit kun je de hele tafel synchroon stellen als het ware. Daarna de ketting er weer op en proberen. Als je bijvoorbeeld links een afwijking hebt, draai je de twee linkse spindels een slag terwijl de ketting niet op de tandwielen zit. Vervolgens de ketting er weer op en kijk je wat het verschil is. Dit is tenminste hoe ik het bij mijn HM1 heb gedaan, maar dit is hetzelfde principe voor zover ik weet.

Groeten,

Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.