Winteronderhoud Inca 260 lintzaag

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Gezien de niet zo warme temperaturen in mijn garage die langzaam achter de rug zijn dacht ik mijn inca voor de grote klussen eens volledig terug op punt te zetten? Vorig jaar heb ik de motor vervangen door een nieuw exemplaar en sindsdien was hij niet zo heel veel meer actief geweest. Bij het vervangen van de motor had ik alle instellingen van geleiders en andere zaken laten staan alleen merkte ik dat ik het lint maar moeilijk goed kon monteren, ik heb er toen voor de rest niet al te veel bij stilgestaan en zo de winter in gegaan. Momenteel is probeer ik dus het lint goed te monteren waarbij alle geleiders aan de kant geschoven staan, maar ofwel schiet het lint eraf, ofwel schiet hij naar binnen.

Het enige wat echt grondig veranderd is is de motor, en mss de bevestigingsplaats op de as onderaan dus het eerste waar ik aan dacht is eens de plaats van het onderste wiel op de as te veranderen, maar misschien is het makkelijkst om aan mede inca gebruikers te vragen wat de afstand is van het onderste wiel met de binnenkant van de gegoten body.

Iemand tips of inzichten?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het onderste wiel moet dezelfde afstand van de body hebben als het bovenste wiel. Volgens mij wisselt die afstand een beetje tussen de verschillende versies van de Euro 260, waardoor er geen exact antwoord (in mm) te geven is. Er zit wat verschil in spafstand tussen de 2 Inca’s die ik hier heb staan. Dat komt ook doordat de wielen bij de modellen anders zijn.

Let er ook op dat beide welen evenwijdig staan aan de body. Nadat ik de motor van de Inca had gerepareerd had ik deze erin gezet en alle bouten aangedraaid. Het resultaat was een motor die er scheef in hing. Ik kreeg de motor recht door de juiste bouten wat losser te draaien en andere wat strakker aan te draaien.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Morgen eens opmeten, ik zou verwachten dat het motorhuis recht zou staan op de as van de motor. Maar idd even checken. Was het een groot verschil bij jou?

Het onderste wiel moet dezelfde afstand van de body hebben als het bovenste wiel. Volgens mij wisselt die afstand een beetje tussen de verschillende versies van de Euro 260, waardoor er geen exact antwoord (in mm) te geven is. Er zit wat verschil in spafstand tussen de 2 Inca’s die ik hier heb staan. Dat komt ook doordat de wielen bij de modellen anders zijn.

Let er ook op dat beide welen evenwijdig staan aan de body. Nadat ik de motor van de Inca had gerepareerd had ik deze erin gezet en alle bouten aangedraaid. Het resultaat was een motor die er scheef in hing. Ik kreeg de motor recht door de juiste bouten wat losser te draaien en andere wat strakker aan te draaien.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het is lastig te zeggen wat de afstand precies is, doordat ik moeilijk exact haaks op het wiel kan meten. Bovendien wisselt de afstand ook een beetje. Waarschijnlijk is de body op plaatsen wat dikker. Ik kon zo bij de ene tussen65 en 70 mm uit, waarvan de meeste meetresultaten rond de 67 mm zitten. En bij de andere is het 3 of 4 mm meer. Dit is gemeten tot de rand van het wiel die het dichtst bij de alu unicum body zit.
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Het is lastig te zeggen wat de afstand precies is, doordat ik moeilijk exact haaks op het wiel kan meten. Bovendien wisselt de afstand ook een beetje. Waarschijnlijk is de body op plaatsen wat dikker. Ik kon zo bij de ene tussen65 en 70 mm uit, waarvan de meeste meetresultaten rond de 67 mm zitten. En bij de andere is het 3 of 4 mm meer. Dit is gemeten tot de rand van het wiel die het dichtst bij de alu unicum body zit.

Je hebt gelijk de dikte van de wand zal niet overal gelijk zijn. maar het wiel staat nu ook bij mij op een 67 mm, de eerste test lijkt me al positief, maar nu zit er niets van geleiding in, het lint zelf is denk ik ook niet echt zo optimaal meer, maar heb nieuwe besteld bij tuffsaws. Tenzij iemand weet hoe je een lint kunt "strijken"
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Inmiddels zit er ook een nieuw lint op, maar als ik deze helemaal vrij laat draaien, zie ik dat deze nogal hard trilt, is dat normaal? Ik heb wel al gezien dat het wiel niet 100% rond is, maar weet niet of dit normaal is of niet.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De Inca’s staan bekend om het soepele lopen, dus lijkt het alsof er iets mis is. Het wiel moet wel rond zijn en dat zou de reden van het trillen kunnen zijn. Zet de Inca eens vast (bv met lijmklemmen vastzetten op een werkbank). Helpt dat? De Inca’s zijn relatief licht door al dat aluminium, terwijl massa het trillen tegen gaat.

Is het wiel niet rond of de de rubberband om het wiel? Indien het laatste, dan is opnieuw vulkaniseren een optie.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb dan wel geen Inca maar volgens mij moet het lint helemaal los van de geleiders mooi recht lopen (het liefst als een streepje) zonder te trillen.
Dat regel ik meestal met de spanning instellen maar deze mag uiteraard niet te strak staan.
Het lint moet wel goed over de wielen lopen en als deze niet helemaal rond zijn wat volgens mij wel normaal is zou dat een probleem kunnen zijn.
Mvg, :).
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Ik heb dan wel geen Inca maar volgens mij moet het lint helemaal los van de geleiders mooi recht lopen (het liefst als een streepje) zonder te trillen.
Dat regel ik meestal met de spanning instellen maar deze mag uiteraard niet te strak staan.
Het lint moet wel goed over de wielen lopen en als deze niet helemaal rond zijn wat volgens mij wel normaal is zou dat een probleem kunnen zijn.
Mvg, :).
Om te weten of het enkel het rubber is zal ik het waarschijnlijk moeten verwijderen vermoed ik?

En hoe kan ik zoiets nauwkeurig meten?
 

langezwap

Actieve deelnemer
14 aug 2015
80
0
Gingelom
Het is trouwens ook geen heel groot verschil, amper een mm, maar ik denk dat het feit dat er hier en daar een hap uit het rubber is het geen kwaad kan die gewoon al te vervangen door een nieuw exemplaar.

Meer spanning helpt blijkbaar ook goed, maar heb toch maar nieuwe banden besteld.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.