Houten nummerplaten

tuoh

Oud hout
Bij één van de traditionele schepen uit onze vloot is het registratienummer aangebracht met kleefletters, maar dat is geen zicht op zo een schip, daarom met dit het koude weer maar achter de (werkplaats) kachel plaats genomen om hier een mouw aan te passen.

Twee mooie stukjes Eiken kwartiers uitgezocht, de cijfer en lettercombinatie even via Autocad wat groter geprint en uitgesneden als mal, en we konden aan de slag.

Met de bovenfrees voorzien van een freesje van 6mm het meeste hout al weggefreesd, zoveel mogelijk in meeloop dan kan je de freesmachine het gemakkelijkst onder controle houden.
Daarna met guts en beitel tot op het lijntje gehakt en alles al even opgeschuurd.

Deze avond de letters al voor een eerste maal geschilderd, er moeten nadien nog min. twee laklagen op, daarna nog eens schuren met de bandschuurmachine, dan worden alle verfresten op het oppervlak weggeschuurd en komen de letters mooi strak tevoorschijn, afwerken gaat gebeuren met Biopin bootolie.

Hieronder een impressie van de "nummerplaten" :D

Mvg,

André

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik wou dat ik een boot was.

Nee, serieus, heerlijk die aandacht voor het detail. De truc met het wegschuren ligt erg voor de hand, maar ik kende 'm niet. Ook weer wat geleerd.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
heerlijk werk is dat, naamborden maken. ik heb er een stuk of 8 gemaakt denk ik. het trucje met schilderen en dan schuren werkt inderdaad goed.

hoe ga je de borden bevestigen aan het schip?
 

tuoh

Oud hout
Bram zei:
Met wat voor beitel krijg je die rondingen zo perfect?

Met een gepaste houtsnijguts is dat werkje zo geklaard.
Dit is ook weer zo een beitelsetje welke ik besteld heb bij Dick, made in China :D heb er enkel hechten voor moeten draaien, de set Kost bijna niks, ze zien er niet uit,maar ze snijden wel.
Ik heb van dat setje al veel plezier gehad.

Mvg,

André

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ziet er strak uit! Blijven de letters ook wit of worden ze met een andere kleur afgelakt?


Rick, je ziet links en rechts een verzonken gat. Die zullen wel voor de schroeven dienen. ;)
 

tuoh

Oud hout
De sterke arm der wet geeft de voorkeur aan een duidelijke leesbaarheid boven het esthetische aspect ;) daarom ook dit lettertype, we denken aan de slechtzienden :D
De borden worden inderdaad vastgeschroefd op het boeisel met twee koperen schroeven. Er komen wel dikke kunststoffen sluitringen tussen bord en boeisel zo kan er geen water tussen de twee blijven staan.

Mvg,

André
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Voor een ervaren houtbewerker ongetwijfeld een domme vraag, maar niet voor mij, ik heb hier absoluut geen ervaring mee.
Gebruik je daarvoor een hamer of duw je die gutsen gewoon? Hoe ga je eigenlijk te werk om dat met die gutsen weg te snijden? En hoe krijg je de bodem zo perfect glad/vlak?
 

tuoh

Oud hout
Bram zei:
Voor een ervaren houtbewerker ongetwijfeld een domme vraag, maar niet voor mij, ik heb hier absoluut geen ervaring mee.
Gebruik je daarvoor een hamer of duw je die gutsen gewoon? Hoe ga je eigenlijk te werk om dat met die gutsen weg te snijden? En hoe krijg je de bodem zo perfect glad/vlak?

Voor dit werk word er een fleshamer gebruikt om de beitel met zachte tikken in het hout te drijven.
Eerst word met een rechte beitel alle rechte lijnstukken tot op het lijntje weggestoken, hierbij de rug van de beitel een hoek van 90° laten maken met het oppervlak, zo krijgen we mooie haakse randen.

Mijn gutsen zijn langs de rugzijde aangeslepen, hier is het dus de vouw van de snede die een hoek van 90° moet maken met het hout om mooi haaks naar beneden te steken. Dwz. dat de guts in zijn geheel onder een hoek van ong. 60° gehouden word met het hout.
De bodem van de letter word voor het grootste deel gevlakt met de bovenfrees, daar is dus bijna geen werk meer aan. Eens alles is uitgestoken ga ik nog wel eens over de bodem met een smal schraapstaal om alle krassen weg te halen.

@ Artharg,

Zeker het werk van Patrick Damiaens is van een heel andere orde, deze werkstukken zijn kunstwerken geworden, dat is niet enkel vakmanschap.
Letters snijden kan iedereen met een beetje gevoel voor gereedschap aanleren een uitvoeren, het werk van Patrick Damiaens daarentegen is maar door weinig mensen te evenaren.
Dan is het werk van Peter Bolansee toch niet van het zelfde peil, alhoewel het zeer zeker getuigd van vakmanschap, maar ik krijg niet hetzelfde wauw gevoel als bij de werken van Patrick Damiaens.

Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Een oplossing zo simpel, ik had hem zelf echter niet bedacht: Een rubberen plaatje tussen het naambord en de boot. Tja, goede oplossingen hoeven niet altijd ingewikkeld te zijn. De laatste naamborden heb ik gemonteerd met wat rvs ringen tussen het naambord en de boot. Een rubberen plaatje is een veel betere optie. Bedankt!!!
 

tuoh

Oud hout
Daarstraks de laatste hand gelegd aan de borden, nog even drogen en ze kunnen gemonteerd worden.
Weer een deeltje van de "te doen" lijst dat kan afgevinkt worden, maar er staan nog genoeg andere dingen bij om ons bezig te houden.

Mvg,

André

Attached files
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Dat ziet er netjes uit! Wil je er voor mij ook een paar maken voor op m'n auto? Mijn kenteken is 49-H.... :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.