Kwartiers eikenhout schaven zonder uitbrekers?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De schuldige: 38mm dik kwartiers eiken. Gedroogd tot 9% en 6 weken geacclimatiseerd in huis. Vervolgens van 42mm naar 38mm dikte gebracht en verlijmd tot een blad voor een salontafel. Ik dacht dat ik op deze manier het werken van het hout wel zou kunnen vermijden, zeker omdat het kwartiers hout betreft.. Maar helaas is de middelste plank van de drie toch wat bol gaan staan in de breedterichting :rolleyes:

Het is niet extreem, dus ik dacht het blad gewoon even met de handschaaf te lijf te gaan. Kwam ik meteen tot de conclusie dat ik nog nooit kwartiers eiken met een handschaaf bewerkt had. Mijn nr. 4, nr 62 en jointer hapten allemaal stukjes uit het oppervlak, hoe fijn ik ze ook ingesteld had. De beitels zijn allen nog scherp, de monden telkens heel close gebracht. In de low angle schaven zitten de standaard 12° beitels, los ik dit op met een andere hoek? Zo ja, de welke?

Snelle foto van het euvel:

20180127_175844.jpg
 
P

Pel

Guest
Als de happers niet te diep zijn zou je het met een schraapstaal misschien weer toonbaar kunnen maken? Maar met een low angel moet je dit normaal gesproken toch kunnen klaren, of is het erg warrig hout?

Groet Pel
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ja als uiteindelijke afwerking, maar dan is het blad nog niet vlak. Ik heb in alle richtingen en hoeken geprobeerd, de schaven happen echt voortdurend stukjes weg. Het volgende blad zal gewoon uit dosse planken gemaakt worden :rolleyes:

Ik denk dat ik de diepste ga opvullen met zaagsel en lijm. Omdat het toch bedekt is met spiegels valt dit (hopelijk) niet te zeer op.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Gebruik liever een hoge hoekschaaf bijvoorbeeld een Ulmia (aanvalshoek van 57 graden)
Mijn ervaring is dat een lagehoek schaaf of een middenhoekschaaf niet gaat werken een hoge hoekschaaf daarentegen gaat prima werken. Eventueel met een schraap schaaf afwerken.

Groetnis, Roeland
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Heb ik dan genoeg aan een 38° beitel in een nr. 62? Of raad je zelfs eerder de 50° beitel aan?
 

tuoh

Oud hout
Geef de beitel van je 4 aan de bovenkant een tweede (korte)vouw van een 10°mee, krijg je hetzelfde resultaat. Na de klus de beitel terugslijpen tot je die tweede vouw kwijt bent is dan het nadeel van deze ingreep.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
DSC06459.jpgDSC05565.jpg
Elke dag nog blij met de Festool/Rotex 150 hiemee krijg ik elk blad super vlak.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Probeer eens de keerbeitel heel dicht op de snede te zetten, 1/10 of 2/10mm. Wel de kikker achteruit zetten zodat je een goede opening hebt. Werkt meestal verrassend goed bij moeilijk hout en bij knoesten en kwasten waar het de neiging heeft om uit te breken.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
De standaard hoek van de lowangles is erg laag (12+25), ik heb me een paar jaar geleden ook suf gezocht waarom ik met de veritas geen mooi oppervlak kreeg, bij iets veeleisender hout. Wist wel dat een hoge hoek beter was maar die had ik (nog) niet, eerst die 25graden beitel maar ens leren gebruiken... Jaar later de 38gr beitel gekocht (12+38=50), ik merkte, dat het eens (voor het eerst) niet aan mezelf lag.

bij een bevel-down schaaf kan je ook de beitel een backbevel geven van 10 graden (oid), zoals tuoh zegt.

En zorg dat je beitel echt scherp is, maar das logisch
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Het is al een keer genoemd, maar voor deze problemen helpt eigenlijk alleen een schraapstaal goed. Door verschillende draadrichtingen op een klein oppervlak krijg je dit met een schaaf zelden goed. Als je het met de schaaf doet dan kun je nog diagonaal proberen ipv in de lengterichting.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Dit probleem, het uitbreken, komt mij ook bekend voor. Met de nr 62 of 601/2 helemaal en met de nr 4 minder maar toch ook onbruikbaar. Mogelijk dat 10 graden aan de andere kant van de beitel een oplossing zou zijn geweest, maar zoals Vurenhout aangeeft kan het alleen met een schraapstaal. Hoe krijg je het dan voor elkaar om een plank een paar millimeter dunner te maken, want dat lijkt met dan weer met een schraapstaal niet te doen?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
@ Peter vh: erg knap gemaakt!!

De back-bevel was geen succes, al ligt dat misschien meer aan mijn slijpkunsten :rolleyes:

Ik heb Dieter Schmid vervolgens weer wat rijker gemaakt door een paar schraapstalen, aanzetstaal en 50° beitel voor de bevel-up jointer te bestellen. Het is even zoeken naar de juiste manier/hoek om een braam te krijgen op het schraapstaal, want ik kreeg er niet meteen kleine krullen mee. Het oppervlak werd wel gladder, maar er kwam alleen wat stof vanaf. Morgen ga ik mij er opnieuw op toeleggen.

Maar dan de 50° beitel.. Even gewet op een 3000 grit en een coticule en vervolgens aan de slag gegaan. Wat een verschil! Er is nog 1 stukje met een extreem warrige nerf en daar is het nog steeds oppassen.. Maar verder schaaft het dit kwartiers eiken echt als een droom nu :)

Bedankt voor het meedenken iedereen!
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Langebandschuurmachine met kader en een rei gebruik ik als een blad eenmaal gelijmd is
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je kan uitbrekers wel redelijk voorkomen door:
- een hele scherpe schaafbeitel te gebruiken
- de dekbeitel heel dicht op de rand in te stellen
- een kleine mond opening
- de schaaf zoet instellen
- de schaaf een beetje scheef over de dwarse gedeelten duwen
- en een hoge snelheid aanhouden (door bijvoorbeeld de bodem van de schaaf met een kaars in te vetten).

Ik heb aardig wat ervaring met dwars eiken en essenhout, en als ik de bovenstaande regels volgde ging het wel goed.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Sunrayes: Allen goede tips, waarvan ik er een aantal ook heb toegepast. De bodem invetten heb ik nog niet aan gedacht, en ik denk dat mijn schaafkunsten toch nog wel wat scherpte missen... Dus er is zeker nog ruimte voor verbetering. Met de schaaf zoet instellen bedoel je een geringe afname, of?

BossyRangs: Vanavond thuis eens bekijken.. Ik wil het ergens wel geloven, want met de 25° beitel had ik in een (thans rechtlijnig) stuk uitbrekers in beide richtingen. Met de 50° beitel zou het dus in beide richtingen moeten werken, ik probeer het vanavond eens op een apart stuk.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Tja.... als je het zelf doet weet je wel beter (met de meeste stukken eiken in ieder geval).

Met de meeste stukken eik misschien wel, maar...
Het gaat hier over kwartiers gezaagd eiken en daar heb ik met een "gewone" #4 en #5 ook geen moeite mee.
Ik gebruik nooit een low angle dus heb daar geen vergelijking mee.

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.