Bosch GTS10 XC - Zaagblad slingert

Brianiac

Nieuw lid
10 dec 2012
8
0
Dag iedereen.

Ik heb afgelopen week een Bosch GTS10 XC gekocht en deze is vandaag geleverd.
Alles is ondertussen gemonteerd en netjes afgesteld.

Echter, toen ik wat teststukjes aan het zagen was merk ik dat het zaagblad wat slingert. Dit begint wanneer het hout contact maakt met het zaagblad.
Het zaagblad zit goed gemonteerd en er is ook geen speling als ik het zaagblad heen en weer beweeg.
Ik had een stukje mdf gezaagd en je ziet de slag zitten in de zaagsnede. Ik heb het rustig doorgevoerd dus daar zit het probleem niet.
Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat dit met het standaard meegeleverd zaagblad is. Ik hoop dat de oorzaak van het zaagblad komt en dat dit verholpen word met een kwalitatief beter zaagblad.

Zijn er mensen met dezelfde zaag/ervaring die mij kunnen bijstaan?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Als ik het goed begrijp zit er dus geen speling in het anker, en is het zaagblad goed bevestigd.
Dan zijn er 2 mogelijkheden:

1: Het zaagblad is niet vlak.
2: De as waarop het zaagblad is gemonteerd is krom.

Optie 2 zie je vaak bij machines waarbij de zaag is vastgelopen in et te zagen materiaal.
Het anker krijgt dan een optater waardoor er een slag isn de as ontstaat.

Optie 1 is makkelijk te controleren door het blad op een vlakke ondergrond te leggen voor een grove indicatie.
Wil je uitsluiten dat het anker krom is dan kun je overwegen om een nieuw blad te monteren, dan kun je kijken of het blad slingert en of het zaagbeeld verbeterd is.

Bij een nieuw aangeschaftemachine gewoon contact zoeken met de verkoper en je probleem voorleggen.

Succes :)
 

Brianiac

Nieuw lid
10 dec 2012
8
0
Bedankt voor de feedback.
Het is een nieuwe machine.
Ik controleer straks eens het zaagblad zelf. Ik heb nog een nieuw festool zaagblad liggen. Hij is wel maar 160 van diameter. Zou ik deze er opleggen om eens te testen als deze ook slingert? Of is hij daarvoor veel te klein?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
bij een kleinere diameter is de slinger ook kleiner, gewoon doen en kijken wat hij doet.
Heeft het festool blad de zelfde asmaat??
Denk er aan dat je spouwmes bij montage van het festool blad mischien niet de juiste dikte heeft.

Ik zou in ieder geval de verkoper inlichten over dit euvel, mischien is de machine om te ruilen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ha Wupsie! Leuk dat je weer mee doet!

Ik denk ook dat met een kleiner kwaliteitsblad de fout goed te checken is. Een meetklokje zou in dit geval wel handig zijn...

Fons
 

Brianiac

Nieuw lid
10 dec 2012
8
0
Hallo,

Nee het zal voor morgen zijn. Mijn dochtertje ligt al te slapen dus kan momenteel geen machines aanzetten.

Maar ik zit te twijfelen of mijn festool blad wel dezelfde asmaat heeft.

Ik hou jullie op de hoogte!
 

Brianiac

Nieuw lid
10 dec 2012
8
0
Ja hij past. Heb hem er net opgestoken.
aan het oude blad is niets te merken. Heb hem plat gelegd en alle tandjes raken het oppervlak.

Ik zal morgen eens proberen met het festool blad.
Ik ging wat foto's er bij posten maar ik vind nergens waar ik foto's kan uploaden :s.
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Pak een breinaald van moeder de vrouw, klem deze met een lijmklem aan de zaagtafel haaks op het blad, en wel zodanig dat de punt het blad raakt.
Nu kun je met de hand het blad ronddraaien.
Voel je meer, minder weerstand tijdens het draaien, dan is waarschijnlijk de as krom.
 

Brianiac

Nieuw lid
10 dec 2012
8
0
Goed plan, zal ik zeker doen! :D
Zal morgenochtend eerst en vooral eens testen met het festool blad. Slingert die ook, dan moeten we niet verder zoeken denk ik.

Het zou me verbazen mocht de as krom zijn op een splinternieuwe tafelzaag. Dit is toch zeker geen B merk en zou niet mogen zijn :(
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
De brienaald methode is verre van accuraat, maar kan een goede indicatie geven.
De eerder aangehaalde meetklok is super betrouwbaar en nauwkeurig.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je weet niet half hoe in het hele traject van consumentenmachines, van productielijn via transport tot eindaflevering, met spullen gesmeten wordt... Die as is vast zijn leven wel recht begonnen ;-) - mijn simpele PTS10 slingert ook niet.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Even off topic, ha die wupsie leuk dat je er weer bent.

On topic, is het niet beter om eerst contact met de leverancier te hebben?

Mvg, :).
 

Brianiac

Nieuw lid
10 dec 2012
8
0
Ok, hier even een update.

Heb dus een nieuw festool blad opgelegd van diameter 190 en nu slingert hij niet.

Hier een foto van een stukje mdf gezaagd met het meegeleverde zaagblad. Ik weet het, te veel tanden om een mooie zaagsnede te hebben maar daar gaat het niet om. Je zit duidelijk de indeukingen van de slinger op het zaagblad. Je voelde het ook duidelijk in de doorvoer van het stuk.
2018-01-27 11.29.28.jpg2018-01-27 11.29.37.jpg

Hieronder wat foto's met het festool blad. Je ziet dat deze zuiverder is en er geen slag in zit.
2018-01-27 11.29.53.jpg2018-01-27 11.32.17.jpg

Ik heb het standaard meegeleverde blad goed bekeken maar zie er niets abnormaals aan.
Wel straf dat ze op een zaagmachine van +800 euro een zaagblad steken die echt de wensen overlaat.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Aan de zaagsnede te zien vermoed ik een kromme tand. Hoe ziet de andere kant van de zaagsnede er uit?
 

Brianiac

Nieuw lid
10 dec 2012
8
0
Ik heb net een splinternieuw zaagblad diameter 254 met 60 tanden opgezet. Het blad slingert/zwabbert dus. Het zal dus aan de as liggen.

Je ziet het duidelijk bij het opstarten en afzetten van de machine. Maar ook als ik massief doorvoer, Het is geen strakke rechte lijn. De snede is alles behalve wat het zou moeten zijn.

Dat wordt terug opsturen naar Toolnation. Hopelijk doen ze daar niet moeilijk. Ik beklaag me alweer deze aankoop ...

- - - Updated - - -

Aan de zaagsnede te zien vermoed ik een kromme tand. Hoe ziet de andere kant van de zaagsnede er uit?
Beide kanten zijn even slecht.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De standaard mee geleverde zaagbladen zijn altijd slecht. Op mijn Bosch afkortzaag zat een Bosch blad, dat gaf al een vreselijke resonantie bij het opstarten. Een Bosch Expert blad geeft excelente resultaten, en zelfs een Ecotools industrial blad, dat ik voor ruw en tuinhout gebruik zaagt eigenlijk vreselijk mooi en goed.

Ook het originele blad op de Dewalt DW745 was ruk. Een Freud blad geeft een perfecte snede, dus ook hier het bewijs. Dat de machine €900,- was maakt niet uit, de meegeleverde bladen zijn van ondermaatse kwaliteit. Persoonlijk heb ik liever een machine die goedkoper is zonder blad, je hebt voor de verschillende werkzaamheden toch meerdere bladen nodig.

Je kunt het bij de leverancier proberen voor een nieuw blad, maar ik geef je weinig kans. Het blad werkt, over de kwaliteit van de zaagsnede is geen garantie te geven.

Koop een goed blad, en bewaar de originele voor oud hout verdacht van spijkers of andere narigheid. Kun je het goede blad ook netjes houden.

Freud is hier niet duur: https://www.toolstation.nl/search?searchstr=Freud
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Brianac,
ik heb dezelfde machine en het origineel zaagblad is goed om brandhout te verzagen en daar stopt het.
Een “best for wood” of “expert” is een heel pak beter, dezen worden in Italie gemaakt... daar let ik op als ik nieuwe zaagbladen koop.
Het slingeren is door de resonantie van het blad en komt niet van speling op de as. Mocht het toch door de as komen, terugsturen..
Ik heb er een paar jaar geleden bij Bosch forum een tamelijke review over geschreven
https://www.bosch-professional.com/de/de/community/category/gts10xc-und-dado/275020-t/p2#main

Trilliwilli.. Freud is van Bosch en zij maken die expert en best for bladen voor bosch... “made in Italy”

Jos
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.