Houdbaarheid Titebond

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Er wordt gesteld dat Titebond lijmen 1 à 2 jaar houdbaar zijn. Ik heb hier een busje Titebond Original (gelige lijm met rode dop) dat ik aankocht in 2003 en dat doet zijn werk uitstekend.
Ik vermoed dat achter die zogezegde houdbaarheid van 2 jaar een commerciële gedachte schuilgaat.
Groet,
Tom
 
P

Pel

Guest
De lijm zal zeker het hout op elkaar lijmen, maar of het dezelfde kracht heeft als een nieuw busje titebond original, dat waag ik toch te betwijfelen? Ik zou er bijvoorbeeld niet graag nieuw te maken noten paneeldeuren mee verlijmen, dat risico zou ik dus niet nemen.

Groet Pel
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
De lijm zal zeker het hout op elkaar lijmen, maar of het dezelfde kracht heeft als een nieuw busje titebond original, dat waag ik toch te betwijfelen? Ik zou er bijvoorbeeld niet graag nieuw te maken noten paneeldeuren mee verlijmen, dat risico zou ik dus niet nemen.

Groet Pel
Ik verwachtte dit antwoord 😊, maar ik vermoed dat niemand op dit forum al destructief onderzoek heeft gedaan om de effectieve houdbaarheid in kaart te brengen... daar heeft niemand de tijd en de middelen voor ...
En waarom vervalt de uitgeharde lijm dan niet?
En waarom vervalt mijn beender- of huidenlijm niet?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik verwachtte dit antwoord ��, maar ik vermoed dat niemand op dit forum al destructief onderzoek heeft gedaan om de effectieve houdbaarheid in kaart te brengen... daar heeft niemand de tijd en de middelen voor ...
En waarom vervalt de uitgeharde lijm dan niet?
En waarom vervalt mijn beender- of huidenlijm niet?

Uitgeharde lijm vervalt niet omdat ie uitgehard is. :)
En zolang je de beender of huiden lijm in droge staat (korrels poeder tablet) bewaard vervalt deze niet echter aangemaakt is deze lijm beperkt houdbaar.

De pvac lijmen waaronder Titebond zijn prima houdbaar voor langere periode echter zal de lijm aan kracht en verwerking inboeten. Daarom dus een productie datum op flacon en de uiterste houdbaarheid fabrikanten dekken zich namelijk graag in.


Groetnis, Roeland
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Een generieke uitspraak van alle fabrikanten van PVAC waarin ze de werking garanderen (buiten extreme omstandigheden zoals verkeerde opslag).... en ze gaan daarbij uit van normaal gebruik waarin bijvoorbeeld in die 2 jaar de fles een aantal keren gebruikt wordt en opengaat.

Zelfs de fabrikant geeft aan: From Titebond: “…as long as products like Titebond Original, Titebond II and Titebond III remain fluid, without drastic change in appearance, they will continue to perform as intended. Most of our yellow and white glues, including Titebond Original and Titebond II, remain usable beyond two years. Should Titebond Original become thick and stringy, or Titebond II turns into an orange colored gel, these changes signify that the glue is no longer usable.”
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vermoed dat achter die zogezegde houdbaarheid van 2 jaar een commerciële gedachte schuilgaat.

Ja, maar anders dan jij denkt. Het gaat de fabrikant er niet om dat je al je voorraad na 2 jaar dumpt en nieuw koopt - het gaat hem erom dat hij niet kan en wil garanderen dat de lijm na meer dan twee jaar, opgeslagen onder niet controleerbare omstandigheden, nog zijn specificaties haalt - en dus wil voorkomen dat hij allerlei claims over ontoereikende lijm aan zijn broek krijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.