Knoesten !?

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Heren,

Voor een tafelblad moet ik een plank van 5cm dik in dikte reduceren. Normaal gezien zou ik die plank op de avondschool door de vandiktebank halen maar ... er zitten een paar gezellige knoesten in, en ik weet dat m'n leraar er niet van houdt dat ik zo'n hout door z'n vandiktebank duw.

Manueel schaven is niet echt een optie, ik vroeg me af of ik de kant waar gaat van afgehaald worden niet best kan voorbereiden door bvb. de knoest er tot op de gewenste diepte uit te halen, om daarna de vandiktebank te gebruiken.

Hoe zouden jullie dit aanpakken ? Sowieso door de vandiktebank zonder de knoest gedeeltelijk te verwijderne ? Of eerst de knoest er wat uithalen, zoja, op welke wijze ? Met de bijtel ? Frees ?

Nog tips ?

Thanks!
Wim
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Je kunt hem natuurlijk ook over de vlakbank halen. :p. Ik weet niet hoe breed je plank is maar ik kan bijna 7.5cm frezen op mijn freestafel. Op deze manier vlak ik wel eens houten balken. De voorkeur geniet een paar keer door de vlak en vandiktebank vlak voor een slijpbeurt.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Momenteel 55cm breed maar ik het blad moeten versmallen tot ongeveer 45cm.
Ik heb momenteel zelf (nog) geen freestafel maar hoop er in de komende maanden één aan te schaffen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Met een hele lichte afname lijkt t me geen probleem om dat op de VD bank te doen echter ligt het er aan hoeveel er van de plank af moet. Je zou zelfs kunnen overwegen om een kleine vergoeding te geven voor de kosten van het slijpen van de messen.
 

tvdpid

Nieuw lid
9 jan 2018
22
0
Welke houtsoort is het?
De houthandel ligt toch vol met geschaafd hout vol gezellige knoesten :)? Die zijn, dacht ik, toch ook over een soort VD-bank gegaan?
Ik zie het probleem niet, zeker wanneer je met wat geduld er kleine laagjes af zou halen ...
 
P

Pel

Guest
Noesten, daar moeten messen van een vandiktebank toch tegen kunnen, de messen zijn toch zeker niet van peperkoek, je moet er ook niet gelijk een halve centimeter vanaf schaven. Of je zet er oude messen in, dat deden we vroeger ook als we vervuild hout moesten schaven, waar zand en steentjes en dergelijk in zat.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Dat is inderdaad een "rare" stelregel, gelijk welke schaafmachine heeft daar hoegenaamd geen problemen mee. Een knoest is ook hout hé, weliswaar in het slechtste geval kopshout maar wel schaafbaar hout.
Soms kan het wel eens gebeuren dat veelal bij Vuren of Den er een klein stukje knoest in de schaafas blijft vastzitten en dan strepen trekt, maar dat is zo opgelost.
Hoegenaamd geen reden om het hout niet door de machine te laten lopen.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Welke houtsoort is het?
De houthandel ligt toch vol met geschaafd hout vol gezellige knoesten :)? Die zijn, dacht ik, toch ook over een soort VD-bank gegaan?
Ik zie het probleem niet, zeker wanneer je met wat geduld er kleine laagjes af zou halen ...

Het betreft notelaar !
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik vind het ook vreemd dat hout met noesten schaven niet 'mag'. Je betaalt toch inschrijvingsgeld waar het gebruik (en slijtage) van het machinepark mee zit inbegrepen.
Dat je geen afvalhout mag schaven (gevaar op nagels) kan ik begrijpen, maar hardhout met noesten...

Hoe breed zijn de planken? Kan je er geen +1cm van af halen met de paneelzaag (in twee keer)?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
ik wou typen dat je die plank gerust bij mij door de vandiktebank mocht komen doen omdat je van duffel bent en ik van olv waver, , maar lees net dat het 55cm breed is en dat heb ik uiteraard niet :p
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Hoe breed zijn de planken? Kan je er geen +1cm van af halen met de paneelzaag (in twee keer)?

Ongeveer 55cm breed dus de paneelzaag is geen optie. Ik zou met de paneelzaag een sleuf langs de vier kanten zagen en daarna manueel verder maar ik zie er eerlijk gezegd wat tegenop om dat te doen bij een stuk van 55 op 87 cm, ik heb ook zo geen zaag om met z'n tweeën te herzagen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Je kan eventueel de paneelzaag instellen op een hoogte van +- 1,3cm en dan steeds snedes maken naast elkaar (geleider steeds de dikte van het zaagblad verstellen). Aan beide zijden laat je een strook van enkele centimeters (die je achteraf nog wel met paneelzaag op volle hoogte kan wegnemen), zo blijft die stabiel en rechtliggen.
Moesten ze een dado stack beschikbaar hebben gaat het nog sneller natuurlijk, maar ik vermoed niet dat dat het geval zal zijn.
Ik heb ook eens filmpjes gezien waarbij ze de langsgeleider op een redelijk kleine hoek instellen tov. het zaagblad (10° ofzo?) en zo het effect van een dado stack simuleren. Maar dat zijn al wel meer 'exotische' technieken waar ze op de avondschool waarschijnlijk niet zo'n voorstander zijn...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.