Koperen plaat vlak maken

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
[FONT=&quot]Ik heb een koperen plaat op de kop getikt, 2mm dik[/FONT]

[FONT=&quot]Nu heb ik een heel leuk idee (denk ik) maar de plaat is niet echt vlak, hij golft, piek/dal +/- 1.5cm[/FONT]
[FONT=&quot]Als ik het stuk er uit knip/slijp wat ik nodig heb word het piek/dal al een stuk minder, maar ik zou hem toch graag echt vlak hebben[/FONT]
[FONT=&quot]Ik weet niet veel van metaal bewerking, hoe krijg je zoiets vlak.[/FONT]

[FONT=&quot]Ik zocht al op YT maar wellicht de verkeerde zoekwoorden, ik vind er niks, zou tof zijn als er hier iemand is die het wel weet[/FONT]
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Met alleen walsen kom je er niet. De plaat wordt alleen langer. Je hebt een strekwals nodig. Maar voor een klein plaatje is het het eenvoudigst om de plaat uit te gloeien en daarna vlak te hameren. Door het hameren wordt de plaat ook weer hard.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het zijn geen hele grote stukken die ik nodig heb, ik denk zo rond de 25x5 cm dat is dus wel te doen

Hameren, wat voor hamer Chevy, hout, staal, plastic ? en de ondergrond ? ik heb geen aambeeld
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Dovetailing2-Big.jpg


homemade-infill-plane-6.jpeg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
oh haha, ik dacht aan hele andere dingen
Nee ik ga geen schaafje maken (als is dat wel erg mooi) daar is 2mm ook niet dik genoeg voor
Daarbij is de getoonde foto messing, koper = rood ;-)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
oh haha, ik dacht aan hele andere dingen
Nee ik ga geen schaafje maken (als is dat wel erg mooi) daar is 2mm ook niet dik genoeg voor
Daarbij is de getoonde foto messing, koper = rood ;-)

Ah, begrijpend lezen is een kunst zie ik, je eerste post verteld inderdaad dat het 2mm is...
Foto's waren "first hits" bij google images :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is nog niet eenvoudig. Koper verhard door de buigen of door er op te hameren. Om het weer zacht te krijgen moet je het uitgloeien. Als het uitgegloeid is, kun je het met een krimphamer weer redelijk vlak krijgen. Een krimphamer heeft een wafel of ruitjes structuur op de kop, daarmee voorkom je dat je het materiaal rekt als je er (voorzichtig) op slaat. Door aan de andere zijde van de plaat, als je er op slaat, een stevig stuk hard hout te houden (een tas heet dat bij de plaatwerker) kun je met wat oefenen en voortschrijdend inzicht het stuk koper redelijk vlak krijgen. Succes ;)

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
tof, krimhamer....
ik ga zoeken, die ruitjes zie je ook terug in het koper, dus je hamert aan de achterkant ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Na het uitgloeien even afkoken in de vitrex. Wordt het koper weer mooi schoon.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.