aanschaf zaagblad

ronny s

Nieuw lid
21 jan 2018
9
0
Heb me onlangs en zaagtafel van sceppach gekocht nu wil ik een of twee nieuwe zaagbladen kopen, wat is jullie ervaring betreft zaagbladen en welke diameter.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Aangezien ik het meest plaatmateriaal zaag is een zaagblad met een relatief fijne vertanding bij mij het meest gebruikt.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
hallo Ronny,
zonder meer informatie kan daar natuurlijk niet heel veel over gezegd worden. Nu kunnen geloof ik bijna alle zaagtafels van Scheppach wel bladen van 300 of 350mm in, dus dat is al wat.
hamvraag: wat wil je er mee zagen?
voor massief hout schulpen (in de lengte doorzagen) met weinig tanden, zodat het zaagsel goed afgevoerd aan kan worden, bij dwars zagen/afkorten kun je beter iets meer tanden gebruiken. let er ook op dat je een wisseltand neemt.

qua merken kun je van de ecotools versie af (die ook hier op het forum goed scoort) tot kanefusa waar je als consument wat meer moeite voor moet doen om te bemachtigen. ik zou als ik jou was met ecotools beginnen, of cmt misschien, die is hier ook niet zo heel duur

voor plaatmateriaal zijn dan weer andere zaagbladen, met meer tanden en eventueel andere snijhoek en vorm van tanden en dergelijke, al naar gelang je gaat zagen.

heel veel succes ermee!
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ze hebben bij Scheppach ook modellen waar maar een 210 of 254mm in kan. Dus een modelnummer is misschien wel handig.
 

ronny s

Nieuw lid
21 jan 2018
9
0
het is de bedoeling om dat ik twee zaagbladen aan wil schafen zowel voor massief hout als plaat materiaal.
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb hele goede ervaringen met Freud zaagbladen op mijn scheppach t’s 4010. Zowel voor schulpen als afkorten. In plaatmateriaal ook een mooie zaagsnede. Verder hoor je dat de zaag niet hard hoeft te werken.
Wel wat duurder maar dat is een eigen afweging.
Wat ook veel geholpen heeft voor een betere zaagkwaliteit is een zogenaamde zero tolerante insert o inlegplaat maken. In mijn t’s past precies mdf van 18 mm. Dan heb je aan de onderkant geen splinters
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.