vloeibaar hout zelf maken

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik maak zelf meubeltjes van oud pallet hout.
Echter hier zitten nog wel eens spijkergaatjes en uitgevallen noesten in.
Kan iemand me een goede tip geven om zelf vloeibaar hout te maken met e.v.t houtzaagsel van het zelfde hout als waar ik mijn meubeltjes van maakt.
Zodat ik alle gaten hiermee op kan vullen.
:?:
Simon
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
simon,

het is de vraag of je de spijkergaten enz weg moet willen werken. dat kan ook de charme zijn van dit soort cradle-to-cradle werk.
mocht je het toch weg willen werken : beetje fijn zaagsel,houtlijm,mengen en gaten dicht smeren. je zou misschien een houten plugjes kunnen proberen, dit werkt mooier af.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Geen witte houtlijm gebruiken! Houtlijm neemt geen blanke lak op en als je het schuurt wordt het zachter waardoor het in je schuurpapier plakt. Hierdoor krijg je weer vlekken rondom het gevulde gat.

Je hebt er wel speciaal spul, (geloof dat het cellulose heet maar weet het niet zeker) voor om hout-stof te vermengen met en daardoor heb je wel een goede hechting met blanke lak.
Maarrrrr als je een spijkergat vult (+/- 4/5 mm) dan krijg je wel een vieze vlek, dus naar mijn mening kan je hem beter groter boren en er een stokje in stoppen, schuren en dan lakken
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
Het merk Gupa heeft verschillende soorten kneedbaar hout in tube-vorm alsook in potvorm. Echter bij de betere houthandelaar kan je van het merk Gupa ook Gupa-maker vinden in potten van een halve en 1 liter.
Dit spul werkt super en is te vermengen met het houtstof. Na 'n half uurtje tot een uurtje perfect uitgehard en schuurbaar en dit zonder enig kleurverschil met het houtstof.


gr
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Renault zei:
Je hebt er wel speciaal spul, (geloof dat het cellulose heet maar weet het niet zeker) voor om hout-stof te vermengen met en daardoor heb je wel een goede hechting met blanke lak.

Dat speciale spul wordt cellocol genoemd, is nitrocellulose vlokken opgelost in aceton. Vermeng met vuren schuursel en kleurstoffen verlaat het de fabriek als kneedbaar hout. Of het nu als bison, gupa of hema etc wordt verkocht het is 100% identiek hetzelfde product.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ooit bij Baptist in Arnhem gekocht: "Merkelbach Houtkit" blik van 1 ltr, te mengen met houtstof.
Staat volgens mij niet op hun website, je zult dus even moeten bellen of mailen.

Ed
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
wat ik heb geleerd als je porieen of gaten wilt dicht smeren zoals spijker gaten van mm of 4 5 en je wilt het glad hebben en aflakken dan ga je als je het hout vrij glad hebt gewoon met bv korrel 120 en dan doe je wat lak op het hout
en ga je nat schuren tot je een papje krijgt, vervolgens schraap je het met een goed plamuur mes naar het gat wat je op vullen wilt en dan laat je het uitharden
dit een paar x doen en heb je identieke kleur,in de meeste gevallen teminste.

s6
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een mogelijkheid is ook dat je de gaatjes toestopt met stopwas. Dit kan na de afwerking en zo kan je beter op kleur werken. Of het ideaal is voor nagelgaten in "palettenhout" betwijfel ik, maar kleine gaatjes maak je er vrijwel onzichtbaar mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ben55

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
En als je je hout nadien niet meer afwerkt, dus geen beits of lak? Wat gebruik je dan best? Ik heb een afgebroken stuk verlijmd en ik wil die naad wat wegwerken. Heb van dat kneedhout van Rectavit gekocht in lichte eik maar het kleur komt totaal niet overeen. Ik heb nog redelijk wat schuurstof en had gedacht dat te mengen met houtlijm maar ik lees nu dat dat geen goed idee is...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Voor even snel kun je dezelfde truuk ook uithalen met gewone epoxy - mengen met schuurstof en dichtsmeren. WOrdt uiteraard wel harder/taaier dan celluloselak. Ook geschikt om contrastdetails aan te brengen. Het surfboard dat mijn zoon aan het bouwen is (een meerjarenproject, zeker nu hij zelf in Denemarken verblijft maar het project hier ligt ;-) ) krijgt dekken van yellow cedar strips, met lijmnaden van met houtskool getinte epoxy.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.