Metabo UK 333 vs Festool Precisio CS 70

sgeurts

Nieuw lid
15 okt 2015
3
0
Goedendag heren,

Over enkele weken ben ik (eindelijk) in het trotse bezit van m'n eigen garage. Helaas is deze kleiner uitgevallen dan de bedoeling was. In eerste instantie was ik voornemens om een tweedehands combinatiemachine aan te schaffen. Omdat de ruimte wat beperkt is wil ik nu voor een mobiele zaagtafel gaan. Als ik mijn werkzaamheden wat beter organiseer dan heb ik er vertrouwen in dat ik daarmee uit ga komen. De werkzaamheden zullen vooral bestaan uit het verzagen van plaatmateriaal / kleiner hardhout voor het meubelmaken. Voor de grotere panelen is een invalzaag beschikbaar.

Omdat een roltafel en tafeluitbreidingen voor mij een vereiste zijn blijft er een compact lijstje over: de Mafell Erika 70 Ec, de Festool Precisio CS 70 set en de Metabo UK 333 set. De Mafell valt voor af vanwege de prijs (blijft toch een hobby).

Persoonlijk twijfel ik nog tussen de Festool en de Metabo waarbij de voorkeur licht uitgaat naar de Metabo i.v.m. de prijs. Helaas is er over de Metabo weinig te vinden op internet. Ik was benieuwd of er leden beschikbaar zijn welke bekend zijn met deze machine. De grootste verschillen welke ik kan ontdekken is dat de Festool met een splinterbeveiliging is uitgerust en de roltafel ziet er iets “degelijker” uit. De Metabo heeft een groter werkblad. De overige specificaties zijn ongeveer hetzelfde. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Hoi, Welkom op het forum.

Ik doe ongeveer hetzelfde in mijn garage als je omschrijft. al moet ik nu flink ruimte inleveren.
heb zelf de precisio CS70 en ben er erg tevreden over. ben nu een opzetbok aan het maken waarop ik de CS70 kan zetten en dat deze gelijke hoogte is met mij werkbank. dan zijn alle tafeluitbreidingen overbodig geworden.

rolgeleiders maken hem ook weer behoorlijk omvangrijk. of het zit er aan vast en neemt ruimte in. of het moet opgeborgen worden en neemt ruimte in. je hebt dus ten alle tijde dubbel plek nodig... soms kun je beter iets weg laten.

hoe vaak ga je het nodig hebben?
groter paneelwerk doe je al met de invalzaag. kun je niet beter investeren in haakse geleiders voor je invalzaag lineaal.
 

sgeurts

Nieuw lid
15 okt 2015
3
0
Bedankt voor je reactie Stuiver.

Over het opbergen had ik wel gedeeltelijk nagedacht. Als je de poten inklapt wilde ik hem staand tegen de wand opbergen. Je opmerking over de rolgeleider is geheel terecht, deze voorkomt dat je hem direct op de grond kan zetten (al zal het gewicht van 66kg er wel voor zorgen dat je dit niet zo heel vaak doet). Ik heb nog nagedacht over de MFT 3 (of een zelfbouw variant). Het zagen van panelen gaat ontzettend goed, maar ik ben bang dat het zagen van volhout tegen valt... Ik heb overigens al een TS55 met geleider liggen, het grote materiaal kan ik hiermee zagen.

Over je ervaring met de precisio: ik lees op internet dat bij het zagen onder 45 graden het blad kan "verbuigen". Heb je hier ook last van gehad? En tot welke afmetingen gebruik je de rolgeleider?

Mag ik vragen wat de afmetingen van je garage ongeveer zijn? Ik ga het dadelijk doen met 6x3m.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Met een garage van 6 x 3 m kun je een CS70 zonder dat je deze elke keer in hoeft te klappen. Mijn garage is net iets kleiner (2,75 x 5,5 m) en daar staat een uitgebouwde CS70. Zorg wel voor een vlakke vloer en zet alles op wielen zodat je optimaal gebruikt kunt maken van de ruimte. Bij mij staat op wielen:

- CS70
- Kolomboor
- Lintzaag
- Werkbank
- Gereedschapswagen
- Stofzuiger met cycloon

Alleen mijn kleine werkbank en mijn voorraad hout staat vast.

Een paar foto’s:

54B108CF-C9F7-4F1D-AC18-4E511CE9B7C4.jpg

38356466954_9b9f3b9bd5_z.jpg


6E0A6B11-CA30-4FDE-9A38-C420B479360C.jpg
 

Bijlagen

  • 4F560593-939B-4000-8A07-26D01FC1A5C9.jpg
    4F560593-939B-4000-8A07-26D01FC1A5C9.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 194

sgeurts

Nieuw lid
15 okt 2015
3
0
Ziet er netjes uit L.N.! Voor de CS70 heb je ook een mooie zaagtafel gemaakt. Goed idee om aluminium profielen te gebruiken. Hoe bevalt de Incra geleider? Vond je de Festool geleider nauwkeurig genoeg?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De CS70 heb ik tweedehands gekocht en kwam zonder geleider, dus over de Festool geleider kan ik niet vertellen. Maar onver de Incra wel, want die bevalt super. Die werkt zeer nauwkeurig en is erg stabiel. Daar heb ik al veel plezier van gehad. Het voordeel van de Incra is de nauwkeurigheid en dat ik een afstand van 60 cm tussen het zaagblad en de geleider heb.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.