Schaaf of beitel

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een (veel te duur betaalde) Stanley nr 4 van enkele jaren oud en een een nieuwe Anant nr 7. Ik ben niet tevreden van de beitel van de Stanley (en in mindere mate de Anant). Ben dus van plan om nieuwe beitels aan te schaffen. Een behoorlijke vervangbeitel (Ron Hock, Lie Nielsen..) kost ongeveer 50 euro. Nu stel ik me de vraag voor de Stanley of hij dat waard is, en ik niet beter af ben met een nieuwe schaaf (van rond de 100 euro)? Of is het zo dat die beitels nog maar matig van kwaliteit zijn (zou dan gaan voor een huismerk zoals Dick of Peaktools). Maar in post van Seek las ik net dat eerste ervaring met QS beitel niet onverdeeld positief was (afbreken snijvlak). De Anant blijft zeker in dienst. Beide schaven zijn gevlakt.
Er staat wel nog een nieuwe schaaf (bevel-up) op het verlanglijstje.

Maar een andere oplossing zou het recuperen van een beitel uit een oude houten schaaf zijn. Ik heb er verschillende die passen voor de nr 4. Voor de Anant heb ik eentje, een Nooitgedacht, maar die is iets te breed. Maar kan ik aanpassen, enkel is dan niet meer geschikt voor de houten schaaf. Een ander probleem bij de Anant is dat die oude beitels te dik zijn (4 mm), waardoor ze maar net door de mondopening van de schaaf gaan. Is natuurlijk ook op te lossen met een beetje vijlen. Maar welke kant bijvijlen? Voor of achter?
 

ericM

Nieuw lid
14 dec 2010
9
0
www.meubelmakerijmertens.nl
Hoi Mathieu,
Ik ben 1x begonnen aan het prepareren van een Anantschaaf die het eigenlijk niet waard was.
Halverwege ben ik gestopt en heb een Lie Nielsen gekocht.
David Charlesworth heeft veel geschreven over het verbeteren van schaven (ik heb z'n tooltunings cursus gevolgd).
Als je aan de opening in de zool gaat vijlen zorg dan dat de voorrand strak blijft en over de dikte van de zool haaks of iets scherper. Dit is namelijk de waar de spaan breekt. Onze naam keerbeitel is veel beter dan het Engelse "chipbreaker".
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb hele goede ervaring met de beitels van Ray Iles. Die zijn niet zo duur. Ik heb ze gekocht in Engeland, bij http://www.oldtoolstore.co.uk/. Ik moest wel de mond iets uitvijlen, want ze zijn vrij dik. Ik heb gekozen voor O1 staal, want D2 is wel heel hard om op je waterstenen te slijpen.

Ik gebruik ze in een Stanley #4 en een #6. De schaven zijn hierdoor echt veel beter geworden.

Ik zou wel even bellen, want email werkt niet goed. Meneer Iles is een beetje te ouderwets daarvoor.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
mathieu zei:
Ik heb een (veel te duur betaalde) Stanley nr 4 van enkele jaren oud en een een nieuwe Anant nr 7. Ik ben niet tevreden van de beitel van de Stanley (en in mindere mate de Anant). Ben dus van plan om nieuwe beitels aan te schaffen. Een behoorlijke vervangbeitel (Ron Hock, Lie Nielsen..) kost ongeveer 50 euro. Nu stel ik me de vraag voor de Stanley of hij dat waard is, en ik niet beter af ben met een nieuwe schaaf (van rond de 100 euro)? Of is het zo dat die beitels nog maar matig van kwaliteit zijn (zou dan gaan voor een huismerk zoals Dick of Peaktools). Maar in post van Seek las ik net dat eerste ervaring met QS beitel niet onverdeeld positief was (afbreken snijvlak). De Anant blijft zeker in dienst. Beide schaven zijn gevlakt.
Er staat wel nog een nieuwe schaaf (bevel-up) op het verlanglijstje.

Maar een andere oplossing zou het recuperen van een beitel uit een oude houten schaaf zijn. Ik heb er verschillende die passen voor de nr 4. Voor de Anant heb ik eentje, een Nooitgedacht, maar die is iets te breed. Maar kan ik aanpassen, enkel is dan niet meer geschikt voor de houten schaaf. Een ander probleem bij de Anant is dat die oude beitels te dik zijn (4 mm), waardoor ze maar net door de mondopening van de schaaf gaan. Is natuurlijk ook op te lossen met een beetje vijlen. Maar welke kant bijvijlen? Voor of achter?

Als je nu weet dat een echt goede beitel 50 euro kost, wat verwacht je dan van een schaaf van 100 euro? Schijnbaar loop je tegen de grenzen aan van je gereedschap. Dan moet je, of je huidige gereedschap aanpassen aan je wensen, of beter gereedschap kopen. Ik denk dat dat laatste in eerste instantie de duurste oplossing is, maar als je dan rekening houdt met het wegvallen van de ergernis, minder hoeven slijpen, beter resultaat en een stuk gereedschap dat 2ehands ook altijd zijn geld weer op brengt, dan lijkt me de keus (als je het geld hebt natuurlijk) niet zo moeilijk.
Nooitgedagt was gereedschap, gemaakt voor de timmerman, die veel met vuren en grenen werkte. Daar is het uitstekend geschikt voor. Heb een hele collectie, nostalgie, Nooitgedagt, maar de Lie Nielsen houden het veel langer vol in hard hout; en ik vind ze mooier, maar dat is persoonlijk.
Ik vind Seek zijn ervaringen met de chinese blokschaaf zeer verhelderend en goed om dit eens uit eigen gelederen te horen.

jaap
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo mathieu,

Een bekent probleem wat je aan geeft. Je koopt een stuk gereedschap wat past bij je budget en je eigen kwaliteit. Het mooie is dat je eigen werkkwaliteit er op vooruit gaat en dat je er vervolgens achter komt dat het gereedschap jou kwaliteits verbetering niet kan volgen. Helaas betekent dat vaak dat er opnieuw geïnvesteerd moet gaan worden. En ja dan is je eigen budget weer bepalend wat voor jou haalbaar is.

Groet Jos
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben ondertussen enkele avonden prullen in de werkplaats verder. Ik heb beide schaven van een andere beitel voorzien. De Anant met aangepaste Nooitgedacht, de Stanley met een HSB beitel. Beide beitels zijn geslepen en gewet. De schaven doen het nu duidelijk beter. Met de Stanley kan ik voorlopig voort (moet nog nieuw handvat krijgen maar heeft weinig met schaafresultaat te maken). De Anant is op zich goed genoeg , maar de kwaliteit van de beitel is ondermaats en te dik. De vouw is snel bot, meer nog, compleet geruïneerd. Jaap heeft er op gewezen, en ik heb het ondervonden: Nooitgedacht is goed waar het voor gemaakt is, maar dat is geen hardhout. Het hout waarop geprobeerd is, is een plank padoek. Ook is mij duidelijk geworden waar de tekortkomingen van de schaven zitten. De verstelspindel en meenemer zijn duidelijk niet van hoogstaande kwaliteit. Jaap en Joppe hebben gelijk. Op een bepaald ogenblik merk je dat het slechte resultaat van je arbeid niet (helemaal) aan jezelf ligt, maar aan gereedschap dat niet voldoet.Slijpen lukt aardig, dat is het probleem niet meer. Er gaan dus nieuwe schaven gekocht worden. Maar die vraagstelling ga ik in de andere draad doen die nu loopt over de keuze van een schaaf.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.