kast maken voor de woonkamer van 18mm Multiplex

ziggy

Nieuw lid
8 nov 2016
3
0
Beste forumleden,

Ik wil voor een nis in de woonkamer een kast maken van 18mm multiplex.
Ik wil de verbindingen van lamello's maken. Nu ben ik nog niet heel erg ervaren met mijn lamello machine maar ik zit met een paar vragen hoe ik het geheel het best kan laten zagen en monteren.

- de kast zal aan alle kanten een plint of afdeklatje hebben (onder 10cm en andere kanten 5 cm)
- breedte van de kast zonder plinten is 295cm
- hoogte van de kast zonder plinten is 250cm
- diepte van de kast is 45cm
- de kast moet uit 4 segmenten (gelijke delen) opgebouwd worden
- donker grijs zijn deuren en lichtgrijs is open
- alle lijnen zijn de vaste planken

zie tekening (kast zonder plinten en sokkel):

kast woonkamer.jpg

Mijn vragen:

- optie1 -- 5 staanders van onder tot boven nemen en de planken (allen dezelfde maat) ertussen zetten?
- optie 2 -- de 4 horizontale lijnen als gehele planken te gebruiken en de rest ertussen zetten?

- als je aan 2 kanten van een staander op exact dezelfde hoogte een vaste plank hebt, hoe zorg je dat de lamello's elkaar niet in de weg zitten?
- hoeveel lamello's heb je nodig per plank (40cm diep) aan elke kant?
- Klopt het als ik maat 10 lamello neem?

heel erg bedankt alvast!
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Hoi Ziggy,

Ik zou de grootste lamello nemen die je kwijt kunt. Volgens mij past nr. 20 gewoon in 18mm. Om te zorgen dat ze niet gaan botsen kun je ze laten verspringen in de diepte van de kast zodat ze niet recht tegenover elkaar zitten. Ik zou de kast het liefste opbouwen uit verticale staanders met alle liggers ertussen. Je hebt dan alleen een probleem met de plaatmaat van het multiplex misschien. Sommige soorten (bijv. berken CP/CP) zijn te krijgen in 305x130cm. Dit zijn meestal de soorten die niet zo geschikt zijn voor zichtwerk. Bij 40cm diepte zou ik 3 lamello's rekenen.
 

ziggy

Nieuw lid
8 nov 2016
3
0
Hoi Jan ARTC132,

Bedankt voor je snelle bericht. Bij mijn lokale winkel hebben ze ook platen die precies 2500mm zijn b/bb zou ik dat kunnen gebruiken die zouden precie op maat zijn.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
reken er op dat je van de kanten nog een mm wilt afzagen. de fabriekskanten zijn over het algemeen niet heel mooi. Soms zelfs meer als de plaat niet helemaal recht is.
En ik lees dat de kast in een nis komt. Vergeet niet dat je de planken er tussen moet kunnen krijgen.

Groet,
CC
 

ziggy

Nieuw lid
8 nov 2016
3
0
Beste CCrider, goed tip! hou ik rekening mee.
Ik wilde toch een deklat/plintje als de randen

Verder wilde ik de kast voor de nis in elkaar zetten, achterwand bevestigen voor de stevigheid en daarna pas de nis in schuiven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.