Tafel walnoot met eiken onderstel

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Ik ben een tafel voor mijn broer aan het maken van walnoot. De moeilijkheid bestaat erin dat de planken destijds te dun werden gezaagd. Ik moet ze dus terug opeen lijmen. De boom is verschillende jaren terug omgewaaid en was enkele eeuwen oud. Veel spint en verschillende knopen maken het werk niet makkelijk. Het onderstel maak ik van eik. Het verslag zal vermoedelijk enkele maanden duren, maar dan kunnen jullie toch al mee volgen. Prachtig hout, die notelaar!
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
IMG_20180110_112109552.jpg
IMG-20180117-WA0008.jpg
Vermoedelijk wordt het deze lay-out. Ik dacht eerst geen spint erin te verwerken, maar dit is toch echt mooi of niet?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is erg persoonlijk... maar ik vindt het niets, het is weinig subtiel en trekt teveel de aandacht. En dat is, ook weer in mijn optiek, zonde van de rest van het hout.

En voor een grotere tafel lijkt het inderdaad allemaal wel erg dun, zonde.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Ik denk dat het nog weinig uitmaakt of mensen het mooi vinden of niet.. Voor jezelf heb je waarschijnlijk het besluit al gemaakt toen na wat schikken deze mooie combinatie kwam bovendrijven ;) Ik zie liever dit dan dat er een 'live edge' zou zijn met het spint aan de buitenkant. En uiteindelijk wordt het spint ook donkerder, of wordt dit afgeremd eens het hout behandeld wordt?

Wel heel erg dunne planken inderdaad, maar met een goed onderstel zal dat wel voor een groot deel te counteren zijn neem ik aan.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Ik vermoed dat ik ga uitkomen op 3cm door telkens 2 planken opeen te lijmen. Dat lijkt me ok voor een tafelblad van 200x90.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Erg knap geworden als je het mij vraagt! Ik kijk al uit naar de foto's van het behandelde blad :)
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Mooiblad hoor! Meestal heb ik het niet zo op spinthout binnen in het blad, maar hier komt het juist tot zijn recht. Gaaf!
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Bedankt voor de reacties! Ik ben er zelf erg tevreden van, op enkele kleine foutjes na. Ik weet nog altijd niet hoe ik het ga behandelen, dus dat wordt nog afwachten... Eerst het onderstel, daar ben ik ook nog niet uit hoe het er moet uitzien, wel dat ik het in eik ga maken.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
IMG_20180321_213240495.jpg
Onderstel al eens uitleggen. Volgende week pennen maken voor de poten, de andere verbindingen worden met domino's gedaan.
 

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
U heeft dat goed gezien! Wel een beetje omgevormd naar mijn eigen idee. De poten zullen er recht onderstaan omdat ik schuine poten nu eenmaal niet zo knap vind.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.